یک مسئول:

دگزامتازون در پوشش داروهای گیاهی به فروش می‌رسد

کارشناس مسئول کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دگزامتازون در پوشش داروهای گیاهی به فروش می‌رسد.

کد مطلب: ۴۵۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛ دکتر "مجید حنیفه" اظهار کرد: متاسفانه در مواردی مشاهده شده که برخی از عطاری‌ها اقدام به فروش دگزامتازون در پوشش داروهای گیاهی می‌کنند.
وی افزود: از آنجا که استفاده از دگزامتازون موجب تورم و چاقی صورت، شفاف و نازک شدن پوست صورت و افزایش اشتها می‌شود بنابراین افراد سودجو را بر آن داشته که دگزامتازون را در پوشش ترکیبات و داروهای گیاهی به مردم بفروشند.
حنیفه تاکید کرد: افرادی که از این ترکیبات استفاده می‌کنند، در طولانی مدت دچار عوارض ناخواسته این دارو خواهند شد.
این کارشناس مسمومیت‌های دارویی تصریح کرد: دگزامتازون از آن دسته داروهای ضدالتهابی است که عوارض طولانی مدتی بر روی مصرف‌کننده آن بر جای می‌گذارد.
وی گفت: دگزامتازون به صورت تزریقی، خوراکی و قطره‌های گوش در داروخانه‌ها به فروش می‌شود و بیشتر در بیمارانی که دچار مشکلات التهابی شده‌اند و فعالیت سیستم ایمنی‌شان افزایش یافته است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حنیفه خاطرنشان کرد: آسم آلرژیک، التهاب تخمدان در زمینه ناباروری و التهابات مفصلی از بیماری‌هایی هستند که پزشکان برای درمان آن اقدام به تجویز دگزامتازون می‌کنند.
این کارشناس دارویی اظهار کرد: از آنجا که دگزامتازون بر روی DNA افراد تاثیر می‌گذارد بنابراین عوارض ناشی از آن بر روی افراد مختلف متفاوت است.
وی تصریح کرد: عوارض ناشی از این دارو طی مصرف طولانی‌مدت و متناوب بروز می‌کند؛ به عنوان مثال مصرف متناوب دو تا سه هفته با دُزهای متوسط به بالا عوارضی را برای بیمار به دنبال دارد.
حنیفه اعلام کرد: مصرف طولانی‌مدت دگزامتازون عوارضی نظیر آب مروارید، تغییرات ظاهری پوست، نازک و شفاف شدن پوست، افزایش فشارخون، زمینه‌ساز بیماری دیابت و مشکلات کلیوی، ایجاد قوز در ناحیه پشت، ترمیم دیرهنگام زخم‌ها، احتباس آب و نمک و چاقی را به همراه دارد.
وی اظهار کرد: مصرف این دارو برای افراد دارای بیماری‌های خاص و بیماران پیوندی توصیه و تجویز نمی‌شود.
آیا دگزامتازون جذب کلسیم را مختل می‌کند؟
حنیفه در ادامه تصریح کرد: استفاده طولانی‌مدت از این دارو چه به صورت خوراکی و چه تزریقی آن جذب کلسیم را مختل می‌کند.
وی گفت: مصرف طولانی مدت دگزامتازون وابستگی‌های روانی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند.
حنیفه با بیان اینکه فروش بدون نسخه دگزامتازون در داروخانه‌ها ممنوع است، تاکید کرد: افراد باید از مصرف خوسرانه و بی‌رویه این دارو خودداری کنند چراکه عوارض زیادی برای بیمار به دنبال دارد.
منبع:ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار