مشاور رئیس حفاظت محیط‎زیست ‌در‌ همایش «روز میانکاله»

تبدیل آشوراده به سایت گردشگری سبب نابودی میانکاله می‎شود

مشاور رئیس حفاظت محیط‎زیست ‌در‌ همایش «روز میانکاله» گفت: اگر از مردم رفراندوم بگیریم، مطمئن هستیم که مردم نمی‌خواهند آشوراده تبدیل به سایت و دچار نابودی شود.

کد مطلب: ۴۵۱۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا-مازندران در همایش "روز میانکاله" که 27 دی ماه در منطقه میانکاله بهشهر برگزار شد، ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: مازندران یکی از استان‎های پرچالش محیط‎زیستی و دارای مناطق چهارگانه وسیعی است.

وی با بیان اینکه میانکاله دارای 68 هزار و 800 هکتار مساحت و جزو 24 تالاب بین‎المللی ثبت شده در کشور است، افزود: میانکاله نخستین تالاب بین‎المللی در کنوانسیون رامسر و جزو 11 ذخیره‎گاه زیست‎کره در ایران است.

مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست مازندران گفت: چه در استان و چه کشور، وقتی صحبت از زیست‌کره، پناهگاه و تالاب می‌شود، نام میانکاله در تمام کتاب‌های بین‌المللی می‌درخشد و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

این مسئول با اشاره به وجود دلسوزان زیادی در میانکاله، اظهار کرد: این منطقه با همکاری نهادهای مردمی هیچ‌گاه دست‌خوش تغییرات نمی‌شود و پاسخ آنهایی که می‌خواهند میانکاله را به چالش بکشند را می‌دهد.

مهردادی ادامه داد: 22 درصد مازندران جزو مناطق چهارگانه محیط‎زیست است که 2.8 درصد این مساحت شامل میانکاله و این منطقه دارای چهار عنوان پناهگاه حیات‌وحش، تالاب بین‎المللی، سایت کنوانسیون رامسر و ذخیره‎گاه زیست‎کره است.

وی با اشاره به تنوع زیستی در میانکاله گفت: از 270 گونه پرنده حفاظت‎شده در ایران و مازندران، بیش از 50 درصد آنها در میانکاله هستند، همچنین این منطقه دارای شش گونه از پستانداران و 175 گونه گیاه نادر است.

مهردادی با اشاره به تلاش‎هایی که برای صیانت از مناطق حفاظت‎شده می‎شود، اظهار کرد: در همین راستا، چهار محیط‎بان استان در سال گذشته مورد اصابت گلوله قرار گرفتند که در میانکاله و فریدونکنار اتفاق افتاده است، زیرا می‌خواستیم حراست مناسبی از مناطق حفاظت‌شده داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه بعد از 20 سال در منطقه فریدونکنار، توانستیم «غازدام‌ها» یا دام‌های هوایی را جمع‌آ‌وری کنیم، اظهار کرد: جمع آوری دامهای هوایی(غازدامها) یک دستاورد خوب برای مجموعه محیط زیست و دوستداران به طبیعت و حیات وحش می باشد.

مهردادی ابراز امیدواری کرد تا با کمک و همکاری مردم بومی و دوستداران طبیعت طرح ساماندهی شکار و صید منطقه فریدونکنار در استان نهادینه شود.

وی در پایان گفت: 27 دی‎ماه روز ذخیره‎گاه زیست‎کره و به نام میانکاله ماندگار می‎شود و مردم بهشهر نیز امروز با حضور خود نشان دادند که دوستدار محیط‌زیست هستند.

جلوگیری از جدایی آشوراده از مازندران

علی‌رضا کوچکی رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر بهشهر نیز گفت: میانکاله تنها ذخیره‎گاه زیست‎کره مازندران است، لذا با توجه به حساسیت‎های این منطقه، از سال گذشته به اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران پیشنهاد دادیم که روزی را به نام این منطقه در تقویم داشته باشیم در نهایت 27 دی‎ماه روز ذخیره‎گاه زیست‎کره برای این منظور در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر بهشهر گفت: مردم بهشهر با اکسیژن میانکاله رشد کردند و تقاضاهایی دارند، آنها می‎خواهند تا مسئولان منطقه‎ای را در میانکاله به طبیعت‎گردی و اکوتوریسم اختصاص دهند که هم در راستای اشاعه فرهنگ زیست‎محیطی و هم در راستای فرهنگ گردشگری باشد.

این مسئول بیان کرد: باید تمهیداتی برای شکار غیرمجاز صورت گیرد، پرنده‎نگری در این منطقه نیز انجام شود تا مردم از ظرفیت‎های آن استفاده کنند.

کوچکی با اشاره به زمزمه‎هایی درباره جدایی آشوراده از مازندران است، افزود: تقاضای ما این است که جدیت بیشتری برای جلوگیری از چنین اقداماتی صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: جلوگیری از انهدام ماهیان خاویاری و زمینه‎سازی برای تکثیر این نوع ماهیان، اختصاص دادن تجهیزات اطفای حریق به میانکاله، برداشت انار از سوی مردم بومی و افزایش تعداد محیط‎بانان نیز از دیگر خواسته‎های مردم و مسئولان بهشهر است.

آشوراده به‌عنوان دروازه میانکاله حفظ شود

همچنین اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‎زیست با اشاره به اینکه آشوراده دروازه میانکاله است، گفت: تبدیل آشوراده به سایت گردشگری سبب نابودی میانکاله می‎شود.

وی اظهار کرد: با حضور امروز مردم بهشهر و اهالی منطقه، زنگ حفاظت بهتر برای میانکاله آغاز شده است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‎زیست با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در حفظ تالاب‌ها و مناطق حفاظت ‎شده مصوبه دارد، افزود: در حال حاضر 252 تالاب شور، لب‌شور، محصور در خشکی، کنار آب، دائمی یا فصلی داریم که برای کشور ما حائز اهمیت است.

کهرم بیان کرد: برای کشور ما که یک‌سوم باران را دریافت می‌کند، هر کدام از این تالاب‌ها نعمت بزرگی است، سفره آب زیرزمینی را پر کرده و هوا را تلطیف می‌کند و منشا خدمت و نعمت است.

وی با بیان اینکه آشوراده دروازه میانکاله است و با تبدیل آن به سایت گردشگری مخالف هستیم، گفت: اگر آشوراده تبدیل به چنین سایتی شود، مردم منطقه هیچ‌گاه به چنین مکانی نمی‌روند که شبی 400 تا 500 هزار تومان هزینه اسکان آن است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‎زیست ادامه داد: اگر آشوراده تبدیل به منطقه گردشگری بشود، خواهیم دید که میانکاله به‌عنوان نخستین تالاب ثبت شده در کنوانسیون رامسر، نابود می‎شود و اخطار می‌کنم که با این کار، در مدت 30 تا 40 سال چیزی جز ساختمان‌های رو به تخریب و تاسیسات زنگار گرفته از آشوراده نمی‌ماند.

کهرم بیان کرد: اما اگر آشوراده به‌عنوان دروازه میانکاله حفظ شود، هر درخت، پرنده، ماهی و هر فردی که به آشوراده و میانکاله می‎آید با دیدن این زیبایی برای ما دعا می‌کند.

مشاور رئیس حفاظت محیط‎زیست با بیان اینکه میانکاله در صورتی حفظ می‌شود که آشوراده دست‌نخورده به‌دست طبیعت گذاشته شود، افزود: اگر از مردم رفراندوم بگیریم، مطمئن هستیم که مردم نمی‌خواهند آشوراده تبدیل به سایت و دچار نابودی شود.

وی در پایان گفت: میانکاله متعلق به جهان است و از تنوع گیاهی و جانوری منحصر به‎فردی برخوردار است که این پناهگاه حیات‌وحش را به قطعه‎ای از بهشت تبدیل کرده است.

گفتنی است در این آیین از طرح تمبر میانکاله رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار