پارک‌های جنگلی تهران هر سال آب می‌روند/ مشکل اصلی ضعف مدیریت

معاون حفاظت و امور اراضی استان تهران از کاهش وسعت پارک‌های جنگلی تهران در هر سال سخن گفت.

کد مطلب: ۴۵۰۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، مصطفی پرویزی مقدم معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در همایش «حامیان محیط زیست» گفت: مساحت پارک های جنگلی تهران هر سال کمتر می‌شود.

وی با اشاره به پارک‌های چیتگر، لویزان و سرخه حصار، دلیل اصلی این کاهش وسعت را ضعف مدیریت خواند و گفت: مسئله مهم در پارک های جنگلی تهران مدیریت آنها است.

پرویزی با اشاره به وسعت اولیه پارک چیتگر که هزار و ۴۵۰ هکتار بود، افزود: اکنون فقط ۸۴۰ هکتار از عرصه های دست کاشت آن باقی مانده است که بخش هایی به علت احداث اتوبان و یا عملیات عمرانی تخریب شده است.

وی هشدار داد: پارک لویزان به عنوان ریه تنفسی شهر تهران باید با جدیت محافظت شود، در غیر این صورت به این مشکل دچار خواهد شد.

پرویزی مقدم در ادامه گفت: تهدیدهای طبیعی و انسانی زیادی طبیعت استان تهران و کشور را تهدید می کند، به عنوان مثال در جنوب استان تهران عرصه های وسیع دست کاشت با هدف جلوگیری از ورود گرد و غبار به شهر ایجاد شده بود که امروزه شاهد ورود قاچاقچیان چوب به آن عرصه ها هستیم. عوامل دیگری مانند آتش سوزی و پروژه های عمرانی نیز موجب تخریب عرصه های جنگلی شده که در جنگل های دست کاشت این تهدیدها دوچندان است.

معاون حفاظت و امور اراضی استان تهران در خاتمه گفت: در سال‌های اخیر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در استان تهران اقدامات سازنده و بازدارنده ای انجام داده است.

پرویزی توضیح داد: از جمله آن از سال ۸۹ تا ۹۳ در دامنه جنوبی البرز هزار و ۸۴۵ هکتار توسعه فضای سبز داشته است. همچنین احداث ۷۰۰ هکتار فضای سبز با هدف مقابله با بیابان زدایی با مشارکت دستگاه های مختلف از دیگر برنامه های این اداره کل است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار