تهرانگردی مسجد جامعی در قدیمی‌ترین هنرستان موسیقی و اطفائیه تهران

احمدمسجد جامعی برنامه تهرانگردی امروز جمعه خود در منطقه یازده تهران را با حضور در هنرستان موسیقی پسران تهران در چهارراه سپه آغاز کرد.

کد مطلب: ۴۴۹۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا،در جریان بازدید از هنرستان موسیقی پسران تهران، گروهی از هنرجویان این هنرستان به اجرای زنده چند قطعه موسیقی پرداختند.

مسجدجامعی ضمن بازدید از بخش های مختلف این مدرسه از جمله انبار ساز، صداخانه، کلاس های کار و کتابخانه با اشاره به اینکه این هنرستان نخستین هنرستان موسیقی کشور و متعلق به پروفسور عدل بوده است اظهارکرد: علت اینکه این بنا شبیه بیمارستان است تعجب ندارد، زیرا در ابتدا بیمارستان آمریکایی‌ها بوده و بعد ارتش آنرا می گیرد و سپس به هنرستان موسیقی تبدیل می شود و این هنرستان قدمت 55 ساله دارد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به این مجموعه ارزشمند گفت: گرام ها، نسخ و کتب قدیمی موسیقی از موسیقی دانان شهیر چون علی نقی وزیری و روح الله خالقی که در کتابخانه این هنرستان نگه داری می شوند گنجینه خوبی هستند و دارای ارزش تاریخی اند که باید آنها را در مجموعه ای گرد آوری و منتشر کرد.

این عضو شورای شهر تهران همچنین اظهار کرد: بنده قدیمی ترین اذانی که توسط یک زن قبل از جنگ جهانی دوم گفته شده و آلمان ها آن را ضبط کرده اند در اختیار دارم که یک نسخه از آن را به این هنرستان تقدیم خواهم کرد.

به گزارش ایسنا وی در ادامه از خانه عدل که اکنون در اختیار پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر است بازدید کرد و در این باره گفت: پروفسور عدل پس از آنکه آن بیمارستان به هنرستان موسیقی تبدیل می شود به این مکان نقل مکان می کند و خانه و مطبش در اینجا بوده است. معمار این خانه روسی است اما فضاها و نماها ایرانی هستند.

سید جوادی، رئیس پژوهشکده هنر با اشاره به ساخت این خانه در سال 1310 ادامه داد: این خانه در سال 1369 خریداری شد و اکنون 400 تا 500هزار کتاب الکترونیکی در آن نگه داری می شود. این بنا با تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی ساخته شده اما در نهایت معمار تلاش کرده تا روح ایرانی را در آن بدمد.

مسجد جامعی در ادامه راهی ایستگاه یک آتش نشانی واقع در حسن آباد تهران شد و با اشاره به اینکه در تقویم ملی امروز روز شکل گیری اطفائیه است، ادامه داد: سال 1308 اولین اطفائیه در سه راه امین حضور بوده، بعد از آن این ایستگاه، نخستین اطفائیه موجود است و گفته می شود در سال 1324تاسیس شده است.

وی افزود: در گوشه ای از این ساختمان باشگاه بوده که افراد بسیاری در آن آمد و شد داشته اند که شهید نامجو از جمله آنهاست،این باشگاه اکنون به ستاد بحران تبدیل شده است. این مجموعه قبلا قبرستان عمومی بوده است و چهره های بزرگی در این قبرستان آرمیده اند که از جمله آنها می توان به کلهر خوشنویس برجسته و مختار السلطنه اشاره کرد. همچنین اینجا کشته شدگان وبا و مشروطیت به خاک سپرده شده اند و گفته می‌شود سر سردار جنگل هم در این قبرستان دفن شده که بعدها به رشت منتقل می شود.

وی در ادامه در میدان حسن آباد با ساکنین منطقه 11 گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت. تعدادی از کارگران فصلی و یک سالمند بازنشسته از جمله آنها بودند، این بازنشسته که از دوچرخه برای عبور و مرور در شهر استفاده می کند از مسجدجامعی خواست معابر شهر را برای تسهیل عبور و مرور اصلاح کند و تاکید کرد: در ضلع جنوبی میدان بیست سال است که یک جرثقیل مستقر است، تا جان مردم را نگرفته و کسی کشته نشده آن را جمع کنید.

این عضو شورای شهر همچنین از تیمچه حسن آباد که در سال 1929 میلادی ساخته شده بازدید کرد و به یکی از قدیمی ترین مغازه های کاموافروشی تهران رفت و گفت: حسن آباد بورس کاموافروشی تهران است و بیش از 15 باب مغازه در این صنف فعالیت می کنند.

مسجدجامعی همچنین با بیان اینکه میدان حسن آباد مشکلات زیادی دارد گفت: علت این است که نیمی از میدان مربوط به شهرداری منطقه 11 و نیمی از آن در اختیار شهرداری منطقه 12 است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار