مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: مصرف زیاد نمک باعث می‌شود فشار خون فرد بالا رفته و عاملی برای بروز بیماری قلبی و سکته گردد.

کد مطلب: ۴۴۷۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر،معصومه فقیه افزود:نمک از املاح سدیم و کلر تشکیل شده است و هنگامی مقدار سدیم دریافتی زیاد باشد بدن، آب زیادی را نگه می دارد و با افزایش مقدار مایعات جمع شده در بدن فشار خون بالا می رود.
وی ادامه داد: نمک به عنوان یک سم در سفره غذایی ایرانی ها، عاملی برای بیماری قلبی و سکته است زیرا این مقدار زیاد مایعات در حین عبور از قلب به اعضای بدن می روند و باعث خستگی و درد در اندام‌ها می شوند و این خود عاملی برای ظاهر شدن بیماری کرونری یا انسداد رگ های قلب است.
معصومه فقیه تصریح کرد: در بدن بزرگسالان، مقداری از نمک دریافتی از راه کلیه ها و بوسیله ادرار از بدن خارج می‌شود اما در بدن نوزادان، کلیه ها هنوز توانایی کافی برای خارج کردن نمک از بدن را ندارند بنابراین توصیه می‌شود به نوزادان به خصوص تا 4 ماهگی، غذای پُر نمک ندهید، زیرا در بدنشان جمع شده و نمی تواند خارج شود و باعث بیماری کلیه، کبد و آسیب به مغز می گردد که در شرایط حاد به مرگ نوزاد می انجامد.
وی در مورد تاثیر مصرف نمک در چاقی و لاغری گفت: مصرف زیاد نمک، به دلیل نگهداری بیش از حد آب در بدن، باعث افزایش وزن موقتی می‌شود و برعکس آن، مصرف کم نمک، به خاطر بیرون کردن آب از بدن، می تواند موجب کاهش وزن موقتی شود و اکثر غذاهای رژیمی، بدون نمک هستند و کاهش وزن ایجاد شده در این رژیم ها، فقط به خاطر دفع مقدار زیادی آب از بدن می باشد و اگر بعد از این رژیم، از غذاهای دارای نمک استفاده شود، فرد به همان وزن قبلی خود می رسد.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم یادآور شد: مصرف مقدار زیاد نمک در غذا، باعث افزایش کالری و کاهش فیبر غذایی می شود و این غذا به طور کلی مشابه غذاهای آماده وفست فود است.
وی تاکیدکرد: مصرف حداقل 6 گرم نمک در روز توصیه می شود ولی در کودکان این مقدار باید خیلی کم شود و تخمین زده شده که اگر 2-1 گرم نمک در روز مصرف شود، میزان بیماری های قلبی به صفر می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار