احتمال ابتلا به سرطان مشابه در میان دوقلوها

تحقیقات جدید دانشمندان دانمارکی نشان داده از آنجایی که دوقلوها ژنهای مشترکی دارند، زمانی که یکی از ‌آن‌ها به سرطان مبتلا می‌شود امکان ابتلای دیگری نیز بیشتر می‌شود.

کد مطلب: ۴۴۷۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اما تنها بیمار شدن یکی از دوقلوها به این معنی نیست که قل دیگر در معرض همان سرطان یا بطور کلی در معرض خطر ابتلا به سرطان باشد.

در حقیقت میزان خطر سرطان در دوقلوهای همسانی که یکی از آن‌ها به سرطان مبتلا بوده، تنها 14 درصد بیشتر بود.

این پژوهش بر روی 200 هزار تن از دانمارک، فنلاند، سوئد و نروژ انجام شد که دوقلو بودند و از سال 1943 تا 2010 مورد پیگیری قرار گرفتند.

محققان با نگاه کلی به گروه دریافتند که تقریبا یکی از هر سه نفر (32 درصد) به سرطان مبتلا شده بود. از این رو خطر ابتلا به سرطان که جفت آن‌ها مبتلا شده، 46 درصد بود. در دوقلوهای ناهمسان، این خطر 37 درصد بود.

سرطان مشابه در دوقلوهای همسان در 38 درصد موارد و در جفت‌های ناهمسان 26 درصد بود.

سرطان‌هایی که بیشتر احتمال داشت بین دوقلوها مشترک باشد شامل سرطان ملانومای پوست (58 درصد)، پروستات (57 درصد)، غیر ملانوم پوست (43 درصد)، تخمدان (39 درصد)، کلیه (38 درصد)، پستان (31 درصد) و رحم (27 درصد) بودند.

دوقلوهای همسان از یک تخمک بوجود می‌آیند و از ماده ژنتیکی دقیقا یکسانی برخوردارند. در میان دوقلوهای ناهمسان که از دو تخمک بوجود آمده و از لحاظ ژنتیکی مانند دو خواهر یا برادر زیستی هستند، خطر سرطان در دوقلوهایی که یکی از آن‌ها مبتلا شده بود، پنج درصد بیشتر بود.

به گفته محققان، این یافته‌ها ممکن است به بیماران و پزشکان در درک بیشتر از خطرات ارثی سرطان کمک کند.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار