خوابی که با بی توجهی به نکات ایمنی ابدی می شود

گاز گرفتگی یکی از حوادثی است که به رغم هشدار کارشناسان و آموزش نکات ایمنی به مصرف کنندگان هرساله جان تعدادی از هموطنان را گرفته و بر شمار قربانیان آن می افزاید.

کد مطلب: ۴۴۷۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان، قاتل خاموش همه ساله به ویژه با آغاز فصل سرد سال جان افرادی را می گیرد که تنها با اندکی توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز و علائم گاز گرفتگی می شد از وقوع این حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کرد .

بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در هشت ماهه امسال 171 مرد و 56 زن بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان باختند که بیشترین آمار این تلفات مربوط به استان های تهران با 60 نفر (42 مرد و 18 زن)، خراسان رضوی با 27 (17 مرد و 10 زن) و فارس با 15 فوتی(11 مرد و چهار زن) گزارش شده است .

اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان نیز اعلام کرد: طی 9 ماهه امسال 10 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان باختند که از این تعداد یک نفر زن و مابقی مرد بودند که این میزان در مدت مشابه پارسال هشت نفر گزارش شد که از این تعداد سه مورد زن و پنج مورد دیگر مرد بوده است .

این در حالی است که قاتل خاموش در استان زنجان همزمان با آغاز فصل سرما به ویژه طی هفته های گذشته تعدادی را به کام مرگ فرستاده است و آخرین مورد آن مربوط به یک مرد 32 ساله ابهری که در طبقه پایین منزل صاحبخانه ای سکونت داشت توسط اورژانس استان گزارش شد .

مسئول آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان با بیان اینکه منواکسید کربن گازی بی و رنگ و بو، غیر محرک و سمی است، می گوید: مسمومیت با گاز co یکی از علل مهم فوت در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود .

احمد شکری اظهار می کند: مسمومیت با منواکسید کربن به دلیل احتراق ناقص سوخت های فسیلی و در علت نادر دیگری نیز به هنگام استشمام بخارات دی کلرومتان مواد رنگی رخ می دهد .

وی اظهار ابراز می کند: تمایل منواکسید کربن به هموگلوبین خون 200 تا 300 برابر اکسیژن بوده که این موضوع موجب جلوگیری از انتقال اکسیژن به سلول های بدن می شود و در نهایت مسمومیت و مرگ فرد را رقم می زند .

مسئول آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان، سردرد، تهوع، مشکلات گوارشی، تاری دید، افزایش فشار خون، تشنج، خواب آلودگی و کما را از جمله نشانه های مسمومیت حاد با منواکسید کربن ذکر می کند .

وی بیان می کند: در نوع مزمن مسمومیت با منواکسید کرین نیز تاری دید، گیجی، ضعف حافظه بوجود می آید .

شکری با بیان اینکه با آزمایش خون فرد مسموم شده با منواکسید کربن می توان این موضوع مهم را به اثبات رساند، اظهار می کند: نمونه خون گرفته شده توسط دستگاه اسپکتروفتومتر در مدت زمان کوتاهی تایید می شود .

مسئول آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه می دهد: شدت و میزان مسمومیت با منواکسید کربن به سن و جنس بستگی دارد و در این میان زنان به دلیل سیستم فیزیولوژی متفاوت با مردان در هنگام مواجه با گاز منواکسید کربن علایم مسمومیت را زودتر نمایان می کنند .

** مواجهه فرد با گاز منواکسید کربن در طولانی مدت موجب فوت می شود

وی اظهار می کند: اغلب افراد دچار گاز گرفتگی درخواب پس از قرار گرفتن طولانی مدت با منواکسید کربن فوت می کنند و در صورتی که فرد مسموم شده زودتر به مراکز درمانی انتقال داده شود احتمال بهبودی وجود دارد .

این متخصص سم شناسی اداره کل پزشکی قانونی استان زنجان ادامه می دهد: فردی که در محیط اشباع شده با منواکسید کربن قرار می گیرد در صورت بروز علایم مسمومیت عنوان شده باید بلافاصله از محیط خارج شود و برای اقدامات رفع مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شود .

وی یادآوری می کند: بیشترین فوتی های با گاز منواکسید کربن زمان شب و وقتی که فرد به دلیل خواب در مواجهه طولانی مدت با گاز منواکسید کربن قرار می گیرد اتفاق می افتد .

وی خاطر نشان کرد: هنگام مشاهده علایم مسومیت با گاز گرفتگی باید بلافاصله فرد را از محیط خارج کرده و در محیط آزاد قرار داد و برای ارائه خدمات درمانی مناسب به اورژانس 115 اطلاع داد .

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه گروه های در معرض خطر باید بیش از همه به موضوع گاز گرفتگی توجه جدی داشته باشند ادامه می دهد: اطفال ،مادران باردار، سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای از جمله گروه های مهم در خطر مسمومیت با منواکسید کربن و مرگ قرار دارند .

دکتر علیرضا زراعتچی اظهار می کند: شناخت و آگاهی از علائم مسمومیت منواکسید کربن تاثیر بسزایی در پیشگیری از بروز وقایع ناگوار ناشی از آن دارد .

وی اظهار کرد: علاوه بر ظهور و بروز نشانه های مسمومیت با منواکسید کربن از قبیل سردرد، تاری دید، خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری به ارگان های مهم بدن از جمله قلب و مغز آسیب می رساند .

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان زنجان ادامه می دهد: در اغلب امداد رسانی انجام گرفته توسط اورژانس این استان مشاهده شده که افراد دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن به نکات و مسائل ایمنی توجه نکرده اند و متاسفاته حوادثی تلخی را بوجود می آورد .

وی ابراز می کند: در روزهای سرد سال شمار اعزام ماموریت های اورژانس این استان برای نجات افراد دچار گاز گرفتگی شده افزایش داشته و این موضوع بیانگر آن است که شهروندان به این موضوع آنگونه که باید و شاید آگاه نیستند و یا کم توجه هستند .

** 71 مورد مسمومیت با منواکسید کربن در زنجان ثبت شد

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز ادامه می دهد: اورژانس این استان از ابتدای فصل پاییز امسال تا کنون به 71 مورد مسمومیت افراد با گاز منواکسید کرین امداد رسانی کرده است .

جواد مرادی اظهار می کند: از مجموع افراد دچار مسمومیت با گاز منواکسید کرین 40 نفر را مردان و 31 نفر دیگر را زنان تشکیل می دهند .

وی با بیان اینکه عوامل اورژانس این استان پس از تماس تلفنی در خواست کنندگان در کمترین زمان ممکن سر صحنه حضور می یابد، خاطر نشان می کند: اطرافیان هنگام مشاهده علائم اطرافیان دچار مسمومیت با گاز co بلافاصله فرد را از محل خارج و در فضایی آزاد قرار داده و سپس به اورژانس اطلاع دهند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار