آغاز اجرای طرح «فرزندآوری» برای ۲ هزار خانواده تهرانی

طرح فرهنگ‌سازی و آموزش علمی و تخصصی در موضوع فرزندآوری در شهر تهران به صورت پایلوت آغاز شد که پس از ارائه گزارش نهایی و موفقیت در سطح استان اجرایی می شود.

کد مطلب: ۴۴۶۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، جلسه کارگروه بانوان استان تهران با حضور سید حسین هاشمی استاندار تهران در ساختمان استانداری برگزار شد. در این جلسه عنوان شد که فاصله فرزندآوری در ایران از ازدواج تا تولد فرزند بیش از ۵ سال است اما تهران برای پایلوت انتخاب شده تا طرح فرزندآوری در آن اجرا شود.

یکی از کارشناسان اعلام کرد: با همکاری آموزش و پرورش و امور بانوان استانداری تهران و دانشگاه تهران در مناطق سه، ۱۶، هشت و ۶ این طرح اجرایی شود به نحوی که در ۱۰ مدرسه دخترانه و پسرانه پیش دبستانی و دبستان ۱۰۰۰ خانواده را به عنوان جامعه هدف انتخاب کرده و فرهنگ سازی را آغاز می کنیم. البته در این طرح، مدارس شاهد را هم قرار دادیم که در مجموع ۲ هزار خانواده می شوند و پس از اجرای طرح هم نتیجه اعلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش در این طرح قرار است الگوی مناسب فرزند آوری و تحکیم خانواده به شیوه درست و صحیح (سن ازدواج، فاصله فرزند آوری، رشد جسمی و اصول تربیت فرزند، عوامل جسمی و روحی در تحکیم خانواده، تشویق برای ارتباط با مراکز مشاوره و ... ) آموزش داده شود. همچنین مدرسین (اساتید بهداشت، تربیتی، علوم دینی و پرورشی) این طرح در ۲۰ ساعت آموزش ویژه و تخصصی داده شده و ۳ جلسه هم آموزش کارگاهی برای این افراد برگزار می شود.

در این جلسه اعلام شد که در مدت ۶۰ روز مدرسین این طرح از سوی اولیا و مربیان مدارس معرفی و انتخاب شده و آموزش دیده و کار آغاز می شود.

زهرا ساعی مشاور امور بانوان استاندار تهران در ادامه این جلسه گفت: بازدیدهایی از مراکز مشاوره زنان آسیب دیده شهر تهران داشتیم. پس از جلسات و ارائه راهکارها و بیان مشکلات می توان گفت که افزایش بیماری هایی مانند ایدز یکی از درگیری های این مراکز بود. همچنین زنانی که با مشکلات اخلاقی دچار هستند و متاسفانه فرزندان آنان هم به این راه کشیده می شوند که اگر امروز این موضوع پیشگیری نشود دچار چالش خواهیم شد.

در ادامه این جلسه فیلم مستندی از وضعیت دروازه غار و میدان شوش از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ به نام توران (یک زن روسپی که ۶ فرزند دارد که پدر فرزندان مشخص نیست) پخش شد. زهرا ساعی گفت: ما به مراجع عظام موضوع عقیم سازی زنان روسپی را عنوان کردیم که مراجع از ما آمار خواستند که آمار دقیقی در دست نبود و همچنان این موضوع مطرح است. بعنوان مثال فرزندان توران هیچ کدام شناسنامه ندارند و حتی با مشکل تحصیل و سرپرستی روبرو هستند.

یکی دیگر از کارشناسان و مددکاران اجتماعی (فعال سازمانهای مردم نهاد) در این جلسه گفت: سن اعتیاد پایین آمده و وارد مدارس شده اما خبری از بیمه معتادان نیست. امروز شاهد هستیم که وقتی کودکی به دنیا می آید کاری می کنند تا کودک فلج شود تا عامل جابجایی قاچاق شود. بخشی از اظهارات و آمارهای این مددکار اجتماعی به دستور استاندار رسانه ای نشد اما این فعال اجتماعی از پایین آمدن نرخ تن فروشی خبر داد و گفت: اعلام این آمارها دردناک است. پیشنهاد می کنم از NGO های دردآشنا حمایت شده و نظارت آنها هم شنیده شود اما این اتفاق رخ نمی دهد. متاسفانه افرادی که این پروژه ها را می گیرند به چشم پیمانکار دیده می شوند و این درست نیست. این افراد بیشتر از شهرستانها هستند و ضمن آسیب شناسی این مسئله باید بازگرداندن این زنان به استانهای خودشان درست نیست و آنها می میرند یا کشته می شوند چون خانواده ها آنها را نمی پذیرند.

این کارشناس پیشنهاد داد: خانه های مصادره ای در تهران زیاد داریم و می شود این زنان با کودکانشان در این خانه ها به صورت موقت اسکان داده شود. بچه ای را می شناسم که پدر و مادرش دستگیر شدند و حالا با دایی معتادش دارد فروشندگی مواد می کند. اگر بتوانیم پیشگیری نوع اول و دوم و سوم داشته باشیم موفق شده ایم.

استاندار تهران گفت: این نوع زنان بعد از کمپ شفق وارد کمپ های بهاران در ۲۲ منطقه تهران شده و آموزش و کارآفرینی می بینند و مطمئن باشید این افراد تا توانمند شدن رها نمی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار