سبک زندگی اسلامی ایرانی را باید در فضای مجازی گسترش داد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: باید با شناخت مقتضیات سبک زندگی اسلامی ایرانی آن را در فضای مجازی گسترش داد تا دانش آموزان ما با این فرهنگ آشنا شوند.

کد مطلب: ۴۴۵۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد

اسفندیار چهاربند دراولین دوره ارتقای سواد فضای مجازی که صبح امروز 15 دی ماه در مجتمع فرهنگی وهنری حضرت زهرا (س) برگزار شد اظهار داشت :دوره سواد مجازی به عنوان یک دوره رسمی کدگذاری شود تا بتوانیم در ارتقای شایستگی‌های مربیان و معلمان آن را اجرا کنیم .

وی افزود:‌معلم، خانواده و دانش‌آموز سه ضلع مثلث ارتقای سواد مجازی هستند باید برای این کار آموزش ببینند آموزش و پرورش باید از یک دهه قبل به عرصه فضای مجازی با انسجام بیشتری وارد می شد که متاسفانه در این حرکت تاخیر زیادی داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطر نشان کرد:‌ هم‌اکنون گلایه‌ معلمان و خانواده‌ها از آسیب‌های فضای مجازی برای نوجوانان و جوانان بسیار است اما گام‌های موثری برای پیشگیری صورت نگرفته است و صرفاً به توصیه‌ها بسنده می‌کنیم.

وی ادامه داد : زمانیکه از فضای مجازی صحبت می‌شود، ذهن برخی افراد به سمت نکات منفی متمایل می‌شود در حالی که فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای تحقق اهداف فرهنگی کشور باشد.

چهاربند تصریح کرد: برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند فضای مجازی باید برنامه داشته باشیم حضور در فضای مجازی نیازمند سواد است و باید سازمان یافته با آن برخورد کرد آموزش عالی در حوزه فضای مجازی به خوبی عمل نکرده است در حالی که می‌توان آموزش‌های لازم را به دانشجویان در این رابطه ارائه کرد و سطح سواد رسانه‌ای آنها را افزایش داد.

وی افزود: شایستگی‌ها برای مواجهه با پدیده‌های نوظهور ابتدا باید از آموزش‌ عالی آغاز شود اما هم‌اکنون این موضوع مورد توجه نیست. با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب از شورای عالی فضای مجازی، خروجی مناسبی را شاهد نیستیم و کار سازمان یافته‌ای را مشاهده نمی‌کنیم.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت:‌ فضای مجازی به یک چالش در کشور تبدیل شده است. در آموزش و پرورش شهر تهران به این حوزه ورود کرده و محتواهایی را تهیه و در اختیار مربیان قرار داده‌ایم اما مرجع بالادستی در این حوزه وجود ندارد.

چهاربند با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش رویکرد ما مصون سازی دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی است، افزود:‌به دنبال محروم سازی دانش‌آموزان از این فضا نیستیم.

وی ادامه داد: سن استفاده از فضای مجاز به شدت کاهش یافت و به گروه سنی خردسالان رسیده است و در رویکرد مصون سازی بحث نظارت اهمیت دارد. یعنی اینکه مشخص شود، خانواده‌ها و معلمان چگونه می‌توانند بر فرزندان و دانش‌آموزان نظارت داشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه ابزار غربی‌ها برای تغییر سبک زندگی ایرانیان، فضای مجازی است، عنوان کرد:‌ این در حالی است که در کشور بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید داریم. اگر می‌خواهیم در عرصه اجرای سبک زندگی ایرانی و اسلامی موفق باشیم باید تمام مقتضیات این سبک از زندگی را تشخیص داده و پس از آن بگوییم برای ترویج آن باید چه کارهایی انجام داد.

چهاربند با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا اخیراً اعلام کرده است، اولویت ما در خاورمیانه نفت نیست بلکه نیروی انسانی است، افزود:‌ باید نیروی انسانی خود را به گونه‌ای توانمند کنیم که علاه بر حضور فعال در فضای مجازی، سبک زندگی ایرانی و اسلامی را نیز تبلیغ و ترویج کند.

وی بیان کرد: رژیم مصرف فضای مجازی باید همانند رزیم غذایی به دانش‌آموزان تجویز شود تا در فضای مجازی دچار آسیب نشوند و وقت خود را در شبکه‌های بیهوده و دارای اثرات منفی به بطالت طی نکنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار