مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد؛

1600 زوج تهرانی در نوبت پذیرش فرزندخوانده/ساماندهی 400 زن معتاد

مدیرکل بهزیستی استان تهران اعلام کرد در حال حاضر 1600زوج پشت نوبت پذیرش فرزندخوانده هستند.

کد مطلب: ۴۴۵۱۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، دلبری در نشستی خبری با بیان اینکه چهار شیرخوارگاه در سطح استان تهران کودکان صفر تا شش سال را پذیرش می کنند، اظهار داشت: طی 9 ماه گذشته 510 کودک به شیرخوارگاه ها معرفی شده اند که به طور میانگین 57 نفر در ماه است. از این تعداد 28 درصد به علت اعتیاد والدین، 34.5 درصد به علت رهاشدن در سطح جامعه، 10.5 درصد به علت متارکه والدین، 7.5 درصد به علت حضور والدین در زندان، 7.6 درصد به علت فوت والدین، 6.3 درصد به علت عدم توانایی در نگه داری، 3 درصد به علت کودک آزاری و 2.5 درصد به علت عدم توانایی مالی والدین به این مراکز سپرده شده اند.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان تهران، در میان این کودکان 19 کودک مبتلا به اچ آی وی مثبت و 10 کودک مبتلا به هپاتیت بوده اند.

وی یادآور شد: بیش از 70 درصد از این کودکان بدسرپرست هستند.

دلبری درخصوص میزان تقاضای فرزندخواندگی در سال جاری نیز گفت: در سال گذشته تعداد 142 مورد فرزندخواندگی داشتیم اما در سال جاری تا کنون به 230مورد رسیده است و برنامه ریزی کرده ایم تا پایان امسال این رقم را به 330 مورد برسانیم. ضمن اینکه 1600 زوج در نوبت دریافت فرزند هستند.

وی یادآور شد: جلسات مختلفی با قوه قضاییه و دادستانی به منظور رصد چالش ها و رفع موانع برگزار شده که بخشی از این مشکلات هم حل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران همچنین درباره تقاضای فرزندخواندگی از سوی دختران مجرد نیز گفت: سه مورد تقاضا برای فرزندخواندگی وجود داشت که یک مورد انجام شده، یک پرونده در دست بررسی است و یک متقاضی نیز در نوبت است. یکی از مشکلات دریافت فرزند از مبادی غیرقانونی است. 150 خانواده از این طریق کودکی را به عنوان فرزند پرورش داده اند که کارگروهی در شعبه237 قوه قضاییه تشکیل شده تا این خانواده ها بتوانند روال قانونی فرزندخواندگی این کودکان را طی کنند.

400 زن معتاد در کمپ شفق ساماندهی شدند

دلبری در ادامه خاطرنشان کرد: در 31 شهریورماه در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر درخصوص استفاده از ظرفیت مراکز اقامتی میان مدت بهزیستی موسوم به مراکز ماده 15 تصمیم‌گیری شد و بهزیستی استان تهران با ظرفیت 3 هزار نفری 186 کمپ ماده 15 برای ساماندهی معتادان متجاهر پای کارآمد.

10 درصد معتادان متجاهر زنان هستند

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: 10 درصد معتادان متجاهر زنان هستند که کمپ شفق برای ساماندهی آنها در نظر گرفته شد و از دهم آذرماه امسال، با زنان متجاهر با تمرکز در محله هرندی در پنج مرحله جمع‌آوری شدند و 400 زن را در شفق جانمایی کردیم.

وی با بیان اینکه از این 400 زن، 21.5 درصد مجرد، 38.5 درصد مطلقه و 40 درصد متاهل بودند افزود: همچنین 10 درصد فاقد مهارت‌های سوادآموزی بودند که با همکاری سازمان نهضت سوادآموزی دوره‌های آموزشی برای آنها در حال برگزاری است. همچنین 7.7 درصد زیر 25 سال، 33.3 درصد بین 25 تا 35 سال هستند، کوچک‌ترین مددجو 19 سال سن دارد و 15 درصد بالای 45 سال سن دارند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه از این معتادان جمع‌آوری شده 60 درصد دارای سابقه ترک اعتیاد بودند و 17 درصد سابقه کیفری داشتند، گفت: در حال حاضر 5 مددکار در مرکز شفق مشغول ارائه خدمت به مددجویان هستند و 20 مددیار معتاد در این مرکز فعالیت می‌کند و برای تک تک این زنان پرونده اجتماعی تشکیل شده است.

60 درصد زنان متجاهر اهل تهران نیستند

دلبری در ادامه نشست خبری افزود: مدت زمان نگهداری معتادان و بازپروری آنها در مراکز ماده 15 یک تا سه ماه تعیین شده است، همچنین قرار بر این است به صورت تدریجی این افراد به مراکزی که از سوی شهرداری تدارک دیده شده است، منتقل شوند و حداقل یک سال از خدمات توانمندسازی و حرفه‌آموزی این مراکز شهرداری موسوم به خانه بهاران استفاده کنند. 60 درصد این افراد اهل تهران نیستند و باید آنها را به شهرهایشان برگردانیم.

دلبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دانشور، عضو شورای شهر تهران اعلام کرده بود که بهزیستی از پذیرش فرزندان این زنان امتناع می‌کند، گفت: وی در روزهای ابتدایی اجرای طرح، از کمپ بازدید کرده بود در حالی که اکنون این مشکل برطرف شده است و امتناع از پذیرش فرزندان در مراکز بهزیستی صحت ندارد.

به گفته وی، در مجموع طی 10 مرحله 3513 نفر جمع‌آوری شدند که 2740 نفر را در مراکز ماده 15 ساماندهی کردیم، 671 نفر به سامان‌سراهای شهرداری ارجاع شدند و حدود 100 نفر اتباع خارجی بودند. براساس بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد از این جمعیت، 1067 نفر کارگر ساده هستند، 891 نفر دارای تخصص و حرفه بودند و 871 نفر بیکار بودند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به ازای هر نفر 400 هزار تومان در هر ماه هزینه در نظر گرفته شده است، گفت: در فاز اول ستاد هماهنگی مبارزه با موادمخدر یک میلیارد و 200 میلیون تومان به این امر اختصاص داد و دستگاه‌های دیگر هم سهم داشتند. برای فازهای بعدی ساماندهی که اشتغال و حرفه‌آموزی و بازگرداندن این معتادان پس از بهبودی به جامعه است کمی نگران هستیم و لازم است دستگاه‌های دیگر هم با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

دلبری در ادامه این نشست خبری به تبیین اقدامات انجام شده در حوزه توانبخشی نیز پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 145 هزار مددجو در 240 مرکز ما خدمات روزانه و شبانه‌روزی دریافت می‌کنند.

وی درباره صدور کارت معلولان نیز افزود: وعده داده بودیم تا 12 آذرماه، 12 هزار کارت بین‌المللی برای معلولان صادر کنیم که محقق شده است و اکنون همه معلولان ما در استان تهران که 75 درصد کل معلولان کشور را دربرمی‌گیرد، دارای این کارت شده‌اند. این کارت جدید براساس نظام بین‌الملی عملکرد سنجیده می شود و کدینگ بین‌المللی دارد که در هر کشوری تعریف شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه به طرح توانمندی در جامعه اشاره کرد و گفت: این طرح برگرفته از نظام مراقبت بهداشت اولیه است که در وزارت بهداشت تعریف شده و ما توانستیم ماه گذشته صددرصد معلولان روستایی را در قالب این طرح ببریم. استفاده از «تسهیل‌گران تحصیلکرده» گام سوم این طرح بوده که آغاز شده است و بر این اساس اعضای خانواده معلولان و یا دیگر افراد همکاری‌هایی با ما دارند. پایلوت این طرح در دو هفته گذشته در شهر قدس آغاز شده است و بنا داریم از ظرفیت 354 سرای محله برای اجرای این طرح استفاده کنیم.

وی همچنین به اقدامات انجام شده برای مناسب‌سازی شهر برای معلولان اشاره و عنوان کرد: طی جلساتی که ستاد مناسب‌سازی تهران داشته، قرار شده تا هیچ مانعی در ادارات دولتی تابعه مخصوصا تهران برای دسترسی شهروندان معلول وجود نداشته باشد که دستور آن تا پایان سال داده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار