معاون سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

حمایت از داروهای تولید داخل یعنی محدودشدن واردات

معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو گفت: اگر به هر دلیل بخشی از صنعت دارویی کشور به علت تهیه یک قلم دارو از چرخه تولید خارج شود، آن وقت مجبور هستیم همان دارو را با 5 تا 10 برابر قیمت وارد کنیم.

کد مطلب: ۴۴۴۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مهدی پیرصالحی گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده است تا با همکاری سازمان غذا و دارو و صنایع داروسازی کشور،محصولات دارویی به صورت عمده در سبد مصرفی خانوارها قراربگیرد، تا جایی که خدشه‌ای به بازار دارویی کشور وارد نشود، واردات داروهای مشابه تولید داخل محدود شود.

وی افزود: تلاش بسیاری صورت گرفته تا صنعت دارویی کشور با ضوابط و مقررات بین‎المللی و در این زمینه خاص با کنوانسیونPICS هماهنگ شود. در حال حاضر، کل ضوابط و مقررات بازرسی سازمان اداره کل دارو با این کنوانسیون هماهنگ است و انتظار داریم تا سال 2016 الحاق به این کنواسیون صورت بگیرد.

معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو با بیان این موضوع که نه تنها سازمان غذا و دارو بلکه هیچ نهاد نظارتی نمی‌تواند به تنهایی عملکرد مطلوبی داشته‌باشد، اظهار داشت: برنامه‌ای که به وسیله سازمان غذا و دارو از یکسال پیش آغاز و با تغییر در سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تداوم یافته ‌است، باعث شده تا برای ارتقای کیفیت دارو و اعتمادسازی مردم، سازمان غذا و دارو برخی از نقش‌های خود را به سندیکا واگذار کند.

وی با اشاره به نقش تسهیل‎کننده سندیکا و دیگر نهادهای نظارتی بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر کشور ما در تولید انواع داروهای خاص توانایی لازم را دارد و تنها در تولید داروهای مشتق از پلاسما است که از دیگر کشورهای دنیا عقب هستیم. با این وجود جمع‌آوری پلاسما در کشور انجام شده است.

پیرصالحی با تاکید بر محدودیت رقابت داخلی و ورود به عرصه رقابت بین‌المللی بیان‌کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت بازارهای صادراتی کشور، شاهد رقابت شدید شرکت‌های دارویی داخل هستیم که خطر جدی برای صنعت دارویی کشورمحسوب می‌شود. انتظار می‌رود با توجه به فرصت سیاسی پیش‌آمده در کشور از شرایط پساتحریم استفاده و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باوجود پیشرفت صنعت دارویی کشور در تولید داروهای داخل که به روایت آمار و ارقام 97 درصد از نیاز دارویی کشور تولید داخل است، اما صنعت دارویی کشور هنوز نتوانسته است آنگونه که باید خود را نشان دهد. متاسفانه بحث قیمت داروهای داخل یکی از ضعف‌های عمده این صنعت در مقابل داروهای وارداتی به شمار می‌آید و باعث شده تا داروهای رقیب خودشان را بهتر به جامعه پزشکی و بیماران معرفی کنند.

معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در حال حاضر گردش اقتصاد کارخانه‌های دارویی و داروخانه‌های کشور دچار مشکل است. اگر بتوان این چرخه را منظم کرد، شاهد رشدو توسعه صنعت داروییکشور خواهیم بود. زیرا بر اساس آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های کنترل وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، تمام داروهای ما شرایط استاندارد بین‌المللی را دارا هستند.

وی با تاکید بر لزوم همراهی بیمه‌های کشوری با صنعت داروی کشور ادامه داد: در بحث گردش پول در صنعت دارویی کشور، یکی از مهم‌ترین اشکالات وارد شده بیمه‌ها هستند. متاسفانه هم بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمه‌های نظامی و هم‌چنین بیمه‌‎های سلامت با تاخیر بسیار همراه است که در خوشبینانه حالت آن پرداخت پس از 6 ماه به داروخانه و با تاخیر به مراکز توزیع و سپس مراکز تولید دارو صورت می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار