شهردار اردبیل خبرداد:

ایجاد شهرداری ویژه بافت تاریخی اردبیل

شهردار اردبیل گفت:شهرداری ویژه بافت تاریخی اردبیل ایجاد می شود.

کد مطلب: ۴۴۴۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان اردبیل،حمید لطف اللهیان در دیدار اعضای شورا و شهرداری اردبیل با استاندار گفت: سه هزار و140 میلیارد ریال بوجه سال جاری شهرداری بود، حدود 60 درصد آن تاکنون تحقق یافته که بخش قابل توجه اعتبار وصولی صرف بهسازی معابر شده است.

وی عنوان کرد: برای کسب درآمد صدور پروانه و عوارض خدمات شهری برای شهرداری دیده شده و ممیزی املاک هم در دستور کار است که امید می رفت بخشی از مشکلات از این محل برطرف شود اما به دلیل رکود موجود، نمی توان به مردم چندان فشار وارد کرد.

لطف اللهیان اضافه کرد: در شرایط کنونی اقتصادی که افراد توانمند از آن گریخته و سرمایه های خود را در بخش عمران شهری و صندوق های زمین و مسکن متمرکز کردند، وصول عوارض ساخت و ساز هم چندان برای شهرداری اردبیل گره گشا نیست.

وی گفت: به دلیل ضوابط حاکم بر بافت تاریخی اردبیل درآمدی از ساخت و ساز در آن ناحیه برای شهرداری وجود ندارد و تخفیف های شورا و شهرداری هم بر دامنه مشکل افزوده است.

شهردار اردبیل ادامه داد: از طرف دیگر ساخت و ساز در بافت میانی هم به دلیل فروش زیاد تراکم در سالیان گذشته مورد قبول کمیسیون ماده 5 نیست، در حالی که بیشترین درآمد شهرداری آنجاست؛ بافت حاشیه ای و سکونتگاه های غیر رسمی تنها هزینه های عمرانی و خدماتی بر شهرداری تحمیل می کند.

وی افزود: در بافت میانی نقاطی وجود دارد که از آن می توان برای درآمدزایی استفاده کرد اما برگشت دادن همه پرونده های درخواست پروانه ساخت و ساز در این بافت که ارزش افزوده خوبی برای شهرداری دارد، به شهر آسیب می زند.

لطف اللهیان در ادامه به بافت تاریخی شهر اشاره کرد و از تلاش ها برای راه اندازی شهرداری ویژه این محدوده در اردبیل خبر داد.

وی تشریح کرد: تجربه های مشابه در دیگر استان ها موفق بوده و از این رو شهرداری اردبیل نیز به دنبال ایجاد مجموعه ای برای خدمات رسانی بدون واسطه به بافت تاریخی است و در این جهت نیازمند تقویت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری هستیم.

شهردار اردبیل اضافه کرد: این تلاش برای حفظ هویت 100 هکتار بافت تاریخی اردبیل است و پروژه ساماندهی حریم مجموعه جهانی شیخ صفی نیز در این راستاست که انتظار می رود اداره کل راه و شهرسازی در زمینه تملک و آزادسازی محدوده همکاری داشته باشد.

وی بیان کرد: پیش تر اقدام هایی صورت گرفته اما اگر دولت در شرایط رکود کنونی اقتصاد پشتیبانی نکند، گامی در راه اجرای این پروژه برداشته نخواهد شد.

لطف اللهیان در ادامه با اشاره به نبود درآمد از محل عوارض برای شهرداری، خواستار بازنگری ضوابط ساخت و ساز در محدوده بافت تاریخی اردبیل شد.

وی تشریح کرد: ساخت و ساز در بافت تاریخی به دلیل محدودیت هایی که اعمال می شود، گره خورده و در عمل با رکود مواجه شده که این امر به نوبه خود موجب مهاجرت از این محدوده است.

شهردار اردبیل با اشاره به تجربه دیگر شهرها در این زمینه تصریح کرد: تنها کمبود منابع مالی شهرداری در میان نیست، بافت تاریخی پس از مهاجرت محلی ها می تواند مسایل دیگری برای شهر و شهرداری ایجاد کند و از این رو باید به دنبال تمهیدی در این زمینه باشیم.

وی افزود: با خروج محلی ها، عده دیگری در بافت تاریخی ساکن خواهند شد که این امر می تواند به بروز آسیب های اجتماعی مختلف و در نهایت موجب از بین رفتن هویت فرهنگی این محدوده بشود.

لطف اللهیان از میراث فرهنگی و شهرسازی خواست تا نسبت به ضرورت بازنگری در ضوابط ساخت و ساز در محدودیت بافت تاریخی شهر اردبیل اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی در ادامه به ساخت و ساز بی رویه در حاشیه شهر اردبیل اشاره کرد و گفت: پنج هزار پرونده در کمیسیون ماده 100 داریم و 2 هزار پرونده حکم تخریب گرفتند که این امر نتیجه بی برنامگی های گذشته است و برای پیشگیری باید تلاش کنیم تا در آینده به دنبال تهیه طرح ساماندهی نباشیم.

شهردار اردبیل عنوان کرد: سکونتگاه های غیررسمی یکی از مشکل های جدی شهرداری است و از این رو پلیس ساختمان ویژه حاشیه شهر برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز برای اولین بار ایجاد شد.

وی با تاکید بر تعیین تکلیف زمین های نزدیک حریم شهر بیان کرد: این زمین های بلاتکلیف نیازمند تمهیدی است وگرنه مردم در قالب قولنامه، قطعه بندی یا تعاونی برای آن برنامه ریزی کرده و شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز خواهیم بود.

لطف اللهیان تشریح کرد: شهرداری تا کنون 40 هکتار زمین به نرخ کشاورزی خریداری کرده که ذخیره ای برای این مجموعه در جهت کسب درآمد و الحاق به شهر در آینده است و در این زمینه نیازمند همکاری بیشتری هستیم.

وی با اشاره به مشکل های دیگر شهرداری تصریح کرد: فیلترهای نظارتی متعدد برای بهسازی و پرداخت حقوق دست و پاگیر است و در این شرایط، باید کمک کنند تا از بحران خارج شود.

شهردار اردبیل گفت: در شرایط کنونی تنها راه خروج از رکود استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی در قالب اجرای تهاتری پروژه های مهم عمران شهری یا استفاده از ظرفیت شرکت های سرمایه گذاری بانک هاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار