مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا انتقاد کرد:

اهمال در برخورد با ۴۲۰ هزار خودروی آلوده و فرسوده پایتخت

مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران گفت: ۸۰ درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروهای دیزلی، خودروهای كاربراتوری و موتورسیكلت هاست.

کد مطلب: ۴۴۲۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، وحید حسینی افزود: در شهر تهران، نزدیك به ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی كاربراتوری تولید سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد كه ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را شامل می گردد ولی ۵۰ درصد از آلودگی هوای تهران را باعث می شود.

وی با اعلام این که با وجود آن كه ادعا می شود سال گذشته ۳۱۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده اند اما سهم تاكسی های تهران از این نوسازی بسیار ناچیز است و در تهران، سالانه تنها دو هزار دستگاه تاكسی نوسازی می شوند، تأكید كرد: این در حالی است كه تاكسی ها، ۳ تا ۴ برابر خودروهای عادی تردد دارند و در حال حاضر، ۱۷ هزار دستگاه تاكسی فرسوده در تهران مشغول به كار هستند.

مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به این كه برنامه جامع آلودگی هوا، برنامه ارزانی نیست و اجرایی شدن این برنامه و اجرای تك تك بندهای آن هزینه دارد و باید شامل سوبسید شود،‌ اظهار كرد: اما فراموش نكنیم هر ریالی كه صرف كاهش آلودگی هوا می شود، باعث سرمایه گذاری ۱۵ برابری می گردد، ضمن این که هیچ شهری نه تنها در ایران كه در جهان، نمی تواند صرفاً با بودجه خودش برنامه های مربوط به كاهش آلودگی هوا را پیش ببرد و نیاز به بودجه ملی دارد.

حسینی با بیان این كه علاوه بر خودروها، موتورسیكلت ها هم باید مورد معاینه فنی قرار بگیرند ولی هیچ گونه اِعمال قانونی بر روی موتورسیكلت ها نداریم، تصریح كرد: در حال حاضر، در تهران بالغ بر یك میلیون دستگاه موتورسیكلت عمدتاً ۱۲۵ سی سی كاربراتوری داریم كه آلایندگی هر کدام از آنها، ۴ برابر یک دستگاه خودرو است.

وی با تأكید بر این كه در محدوده منطقه ۱۲،‌ روزانه ۹۰۰ هزار تردد موتورسیكلت ثبت می شود،‌ اضافه كرد: موتورسیكلت هایی كه در تهران تردد می كنند، بعضاً سند هم ندارند و در نتیجه، جریمه آنها فایده ای ندارد، چون حتی صاحبان این موتورسیكلت ها نیز هرگز شناسایی نمی شوند.

مدیر عامل شركت كنترل هوای تهران با اعلام این كه ارائه آماری مبنی بر برخورد با ۵۳۰ هزار دستگاه خودروی آلاینده در ۹ ماه امسال در تهران غلط است، گفت: بر اساس محاسبات دانشگاهی و علمی، یك خودروی كاربراتوری به ازای هر كیلومتر پیمایش، ۴۰ گرم آلودگی ایجاد می كند، در صورتی كه یك خودرو با استاندارد یورو ۲، برای هر كیلومتر پیمایش، كمتر از ۳ گرم آلودگی تولید می كند.

حسینی با تأكید بر این كه محاسبه تفاوت این دو عدد با هم كه برخی آن را قبول ندارند، مدرك دكترا نمی خواهد و هر دانشجوی ترم اولی هم می تواند آن را حساب كند، خاطرنشان كرد: به نظر من، پلیس در برخورد با خودروهای متخلف، دودزا و آنها كه معاینه فنی ندارند، واقعاً اهمال كرده است و نتیجه آن را داریم می بینیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار