تهیه استانداردهای تدوین کتب قرآنی ویژه دانش آموزان

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما برای نوجوانان و جوانان در زمینه فرهنگ قرآن، آثار بسیار کمی داریم تاکید کرد: ابتدا باید دیگران را تشویق کنیم تا به میدان بیایند. در گام دوم باید استانداردسازی کنیم که خوش بختانه این استانداردها تهیه شده‌اند و بر همین اساس باید کارهای بهتری برای آینده تولید شود.

کد مطلب: ۴۳۸۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، محی‌الدین بهرام محمدیان درباره اقدامات انجام شده در زمینه ورود قرآن به مفاهیم درسی و فرهنگ سازی برای انس بیشتر دانش آموزان با قرآن اظهار کرد: معتقد هستم قرآن هنوز هم در بین ما مهجور است. ما قرآن را خوب نشناخته‌ایم و نتوانسته‌ایم آن را وارد عرصه زندگی و حیات مان کنیم. در واقع قرآن در حاشیه زندگی ماست.

وی ادامه داد: ما با قرآن مأنوسیم، اما بیشتر برای تبرک جستن یا تفأل زدن و استخاره کردن و ماننده آن. مهجوریت قرآن باقی است و ما باید کاری برای آن انجام دهیم. به هرحال اختصاص یافتن جشنواره دوازدهم کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد به کتاب‌های قرآنی، گامی در این جهت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه باید قرآن‌آموزی را عام و فراگیر کنیم عنوان کرد: تکلیف نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور این است که دانش‌آموزان را در دوره ابتدایی از طریق آموزش روخوانی و روانخوانی با قرآن مأنوس کند.

محمدیان افزود: در نظام تعلیم و تربیت ما بعد از سی وچند سال، بویژه در سال‌های اخیر، در حد اندکی از قرآن متأثر شده‌ایم یعنی برنامه‌ریزی درسی ما مبتنی بر قرآن نیست. معتقدم مدیر هر دستگاهی در حوزه خودش باید برای این کار برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش، احساس کردیم که باید برنامه‌های رسمی طراحی کنیم گفت: این برنامه‌ها در چارچوب برنامه درسی ملی است البته اقدامات کافی نیست و در زمینه اسلامی و قرآنی نتوانسته‌ایم از استعدادهای عمومی کشور استفاده کنیم و اینها را به صورت هم‌افزا در کنار هم قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه ما برای نوجوانان و جوانان در زمینه فرهنگ قرآن، آثار بسیار کمی داریم تاکید کرد: ابتدا باید دیگران را تشویق کنیم تا به میدان بیایند. در گام دوم باید استانداردسازی کنیم که خوش بختانه این استانداردها تدوین شده اند و بر همین اساس باید کارهای بهتری برای آینده تولید شود.

محمدیان ادامه داد: گاهی اوقات کتابهایی به دستم می‌رسد که جای تعجب دارد. اخیراً هشت کتاب داستانی قرآنی به دستم رسید که بخشی از این داستانها نه تنها مستندات قرآنی نداشت بلکه ریشه در اسرائیلیات داشت. چیزی که ما می‌خواهیم باید خودش مبتنی بر قرآن باشد و اگر فضاسازی داستانی می‌کنیم باید با روایات صحیح داستان‌سازی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما متأسفانه در فهم این مسئله در کشور دچار کژتابی هستیم گفت: گاهی تصور می‌کنیم آنها که برای کودکان می‌نویسند باید تنگ مایه و سبک مغز باشند؛ در حالی که نویسنده کار کودک و نوجوان باید متخصص باشد. این تفکر غلط را در آموزش وپرورش هم داریم و برخی تصور می‌کنند هر کس که دیپلم دارد، می‌تواند معلم ابتدایی شود.

وی ادامه داد: حد نصاب قرآنی هم همینطور است. آن کس که می‌خواهد کار قرآنی برای کودکان انجام دهد، باید هم دانش قرآنی داشته باشد و هم بتواند با بچه‌ها همزبانی کند و برای آنها بنویسد. لذا لازم است این استانداردها را داشته باشیم و مشخص کنیم که مثلاً داستان قرآنی یا تفسیر دانش‌آموزی، این شاخص‌ها و ویژگی‌ها و مشخصات را دارد.

محمدیان با بیان اینکه باید با تداوم جشنواره کتاب‌های قرآنی به روزی برسیم که اگر از ما بخواهند صد کتاب قرآنی برای دوره ابتدایی معرفی کنیم این ذخایر را داشته باشیم گفت: البته باید مراقب ابهت و قداست قرآن هم باشیم زیرا ما بعضی اوقات با ساده‌سازی کاری می‌کنیم که در حقیقت کم ارزش‌سازی اتفاق می‌افتد. قرآن کتاب مقدس است و باید از قداست آن حفاظت شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: قطعا می‌توانیم با آغاز این کار در همان مسیری گام برداریم که مقام معظم رهبری فرمودند مبنی بر اینکه" امیدوارم آموزش وپرورش در مهجوریت‌زدایی قرآن کاری بکند کارستان". بنابراین تمام برنامه‌های ما باید به سمتی پیش برود که تا 10 سال آینده در کنار قاریان و حافظان برجسته قرآنی، مدبر در قرآن و مفسر در قرآن داشته باشیم و در کنار اینها گنجینه فرهنگی کشورمان هم آکنده از کتاب‌ها و کارهای قرآنی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار