معاون وزیر اقتصاد خبر داد

انتشار ۵۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه ارزی توسط دولت در سال ۲۰۱۶

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: دولت ایران احتمالا در سال ۲۰۱۶ حداقل ۵۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه ارزی به سرمایه گذاران بین المللی پیشنهاد خواهد کرد.

کد مطلب: ۴۳۸۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ایران امیدوار است برای ترمیم اقتصاد خود بعد از تحریم ها صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

محمد خزائی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی ایران در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت، دولت ایران احتمالا در سال 2016 حداقل 500 میلیون دلار اوراق قرضه ارزی به سرمایه گذاران بین المللی پیشنهاد خواهد کرد.

وی افزود، فروش این اوراق با هدف سنجش میزان علاقمندی نسبت به قرض دادن به ایران صورت می گیرد. اگر ایران می خواهد سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش های زیرساختی و انرژی جهت بالا بردن رشد اقتصادی اش را جذب کند، این یک گام مهم است.

خزائی افزود: «من فکر می کنم در سال 2016 ما باید ماشه را بکشیم... ما باید بازار خارج از ایران را بسنجیم.»

به گفته محمد فتانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، مقامات ایرانی همچنین در حال برنامه ریزی برای ایجاد ابزارهایی برای مصونیت ارزی برای سرمایه گذاران خارجی ای هستند که نمی خواهند نوسانات ارزش ریال به درآمدهای آنها آسیب بزند.

احتمالا ارائه چنین پیشنهاداتی از سوی کشوری که مدت ها از بازارهای جهان دور بوده نشان دهنده این است که فضای فعالیت اقتصادی در ایران بعد از توافق ماه جولای تا چه حد تغییر یافته است. اما حتی فارغ از مسائل سیاسی، این تلاش ها با موانعی مواجه است.

افت قیمت نفت خام حساب های ملی ایران را با مشکل مواجه ساخته و جیب های سرمایه گذاران خاورمیانه ای را که احتمال بیشتری می رود خرید اوراق قرضه ایران از جانب آنها صورت بگیرد از پول خالی کرده است. افت قیمت نفت همچنین موجب انتشار اوراق قرضه از سوی دیگر کشورهای منطقه نظیر قطر و عربستان شده که هر دو سابقه ای طولانی تر از ایران در فروش اوراق قرضه دارند و از نظر موسسات اعتبار سنجی رتبه اعتباری شان بالاتر است.

ایران در ماه جولای برای پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه هسته ای اش توافقی را با قدرت های جهانی امضا کرد. اگر این توافق به خوبی پیش برود، تحریم های هسته ای ایران در سال 2016 برداشته خواهد شد.

احتمال بازگشت تحریم ها نیز موضوعی است که همواره در پس ذهن سرمایه گذاران وجود دارد.

عبدالقادر حسین، مدیر موسسه مشرق کپیتال در دوبی گفت: «مردم به شرایط اوراق نگاه خواهند کرد، اما آنها باید (برای خرید اوراق قرضه ایران) ریسک هایی را به جان بخرند که ممکن است در دیگر کشورها وجود نداشته باشد.»

ایران در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی تلاش کرده تورم را پایین بیاورد و نرخ ارز را تثبیت کند. مدیران پولی و اقتصاددانان تصور می کنند ایران دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی است. به گفته چارلز رابرتسون، اقتصاددان ارشد موسسه رنسانس کپیتال در لندن، جمعیت 80 میلیون نفری این کشور و تولید ناخالص داخلی 400 میلیارد دلاری اش، آن را به یکی از معدود اقتصادهای دست نخورده سرمایه گذاران جهانی بدل ساخته است.

در حالی که میزان بدهی های خارجی ایران در حال حاضر حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است، ایران ظرفیت فراوانی برای استقراض دارد.

ریچارد هاوس، رئیس بخش بازارهای نوظهور موسسه استاندارد لایف اینوستمنتس گفت، به طور کلی ممکن است تمایل زیادی به خرید اوراق قرضه ایران وجود داشته باشد، زیرا این کشور مدت ها است اوراق قرضه منتشر نکرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار