رئیس سازمان انرژی اتمی:

راکتور اراک 3 هفته کار دارد/ هنوز اورانیوم غنی شده را تحویل نداده ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان اینکه تمام پرونده هسته ای ایران ساختگی بود و آنها قصد داشتند با هر بهانه ای ما را تحت فشار قرار دهند، گفت: پرونده ایران از این پس با عنوان پایش برنامه های هسته ای در چارچوب برجام ادامه می یابد.

کد مطلب: ۴۳۷۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، علی اکبر صالحی سه شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره سرانجام بسته شدن پرونده ادعایی پی ام دی ایران توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره سخنان روزسه شنبه آمانو مبنی براینکه هنوز نقاط خاکستری درپرونده ایران وجود دارد، تصریح کرد: عمده موانعی که قطعنامه های صادر شده علیه ایران ایجاد می کرد این بود که آنها منجر به صدورچند قطعنامه درشورای امنیت سازمان ملل می شد به طوری که آثار آن قطعنامه ها را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه آژانس باید همه نوع همکاری با اعضای خود داشته باشد، افزود: متاسفانه از همکاری فنی با آژانس و حضور مهندسین و کارشناس های ما از فرصت های جهانی منع شده بودیم.
صالحی درادامه با تاکید براینکه تمام پرونده هسته ای ایران ساختگی بود، ادامه داد: آنها می خواستند با هربهانه ای ایران را تحت فشار سیاسی قرار دهند.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با بیان اینکه صحبت های آمانو با آن چیزی که در قطعنامه آمده متناقض است، اظهارکرد: آمانو تصویر شخصی ازمسئله دارند لذا آنها نمی توانستند بگویند ما درنمونه گیری ها به چیزی دست نیافتیم وبرائت ایران را صریحا اعلام کنند.
صالحی با اشاره به اینکه سه شنبه یک خبرنگار از آمانو پرسید، امروز که پرونده هسته ای ایران بسته شده و هیچ شائبه ای را در آن مشاهده نکردید پس چرا ایران را تحت فشار قرار دادید، گفت: آمانو در پاسخ به پرسش این خبرنگار اعلام کرد که ایران با ما همکاری نمی کرد این در حالی است که ایران همیشه همکاری های لازم را به عمل آورده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه توجیهات آنها هیچ ارزشی ندارد که بخواهیم به آنها بها دهیم، تصریح کرد: بند 9، 11 و 13 قطعنامه گویای این مطلب است که پرونده ایران بسته شده و قطعنامه ها مورد لغو قرار گرفته است.
صالحی گفت: برنامه های گذشته و پیشین ایران از دستور کار آژانس خارج و بسته شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که «چرا پیش نویس قطعنامه را ایده آل نمی دانید؟»، افزود: آمانو وقتی می گوید تا قبل ازسال 2003 شاهد فعالیت های شبیه سازی کامپیوتری بودیم حرف عجیبی است لذا باید اعلام کرد که این حرف ها نامربوط به حساب می آید به طوری که شبیه سازی ها، کد وبرنامه های نوشته شده ازخارج می آید مثل CNP.
صالحی همچنین با تاکید براینکه این استدلال ها امروز ارزشی ندارد، گفت: دیگر این پرونده بسته شده وهرکاری را که بخواهند انجام دهند افکار عمومی دیگر صحبت های آنها را قبول نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه نتایج نمونه گیری را امروز خوانده ایم و هیچ چیزی در آن مطرح نبود، تصریح کرد: مبنای کاری آژانس باید علمی و مستند باشد و نمی تواند قضاوت استنباطی داشته باشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه علم را نمی توان محصور کرد، اظهارداشت: ایران بیانیه ای را تنظیم کرده که بعدا مطرح خواهیم کرد و به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.
صالحی درادامه با تاکید براینکه تمام پرونده هسته ای ایران، پرونده ای ساختگی به منظور تحت فشار قرار دادن ایران بود، تصریح کرد: سخنان آمانو مغایر مفاد قطعنامه سه شنبه شورای حکام است.
وی ادامه داد: دستور کار شورای حکام که پیش ازاین چگونگی اعمال پادمان هسته ای براساس قطعنامه شورای امنیت بود ازاینک به پایش فعالیت های هسته ای در چارچوب توافقات برجام اعلام می شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه همچنین درخصوص زمان اجرایی کردن تعهدات ما نیز گفت: یک سری اقدامات را از قبل که همان برچیدن سانتریفیوژهای غیرفعال بود شروع کردیم لذا اقدامات آن را آماده کرده ایم و از این پس شروع به جمع آوری سانتریفیوژهای فعال خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه باید محفظه مورد نظر از راکتور اراک خارج شود، تصریح کرد: طبق برنامه شاید سه هفته این مسئله طول بکشد و امیدواریم تا اواسط دی ماه تمام اقداماتی که ایران باید انجام دهد، تمام شود.
صالحی با اشاره به اینکه حدود یک سال است که طراحی ها را شروع کردیم و در برجام طرحی مفهومی را به عنوان قدم اول انجام دادیم، گفت: لذا براساس این طراحی ها قدم های دیگر را انجام خواهیم داد.
وی در ادامه با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه ای از سوی ایران، چین و آمریکا برای مدرن سازی راکتور اراک اظهارداشت: کشورهای دیگر می توانند به این کارگروه بپیوندند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران مدیراین پروژه است، تصریح کرد: فرض می کنیم اگر چین و آمریکا با ما همکاری نکنند چه پیش خواهد آمد، باید اذعان داشت که خود ما به ادامه کار خواهیم پرداخت لذا باید یک مخزن دیگری را براساس طراحی بسازیم که دو سال و نیم ساخت آن به طول می انجامد.
او ادامه داد: کشوری مانند چین از تجربه بالایی برخوردار است و می تواند طراحی مان را مورد تایید قرار دهد.
صالحی افزود: اگر فقط خودمان راکتور اراک را طراحی کنیم و اتفاقی رخ دهد، ممکن است مردم سؤال کنند که چرا ما ایمنی لازم را ایجاد نکردیم در صورتی که این فرصت برای ما پیش آمده بود لذا حالا که فرصت پیش آمده تا آن ها طراحی ما را تأیید کنند این اتفاق خوبی است و ما می توانیم با اطمینان خاطر بیشتر فعالیت راکتور را پیش بریم ضمن اینکه حتی اگر آنها فعالیت راکتور را تأیید کنند باز ممکن است اتفاقی بیفتد، اما آن زمان از نظر علمی و وجدانی ما تمامی مراحل ایمنی را طی کرده ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه و در تشریح دیدار دو هفته قبل خود با «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا در عمان گفت: سه شنبه هم بنده تماس تلفنی مفصلی با رئیس سازمان انرژی اتمی چین و وزیر انرژی آمریکا در مورد بازطراحی راکتور اراک داشتم.
وی تصریح کرد: تا رسیدن به زمان اجرایی شدن برجام کارهای زیادی باید انجام دهیم که با انجام دائم این تماس ها موانع را مرتفع خواهیم کرد.
صالحی اظهارداشت: کار جزئیات فراوانی دارد لذا ما باید این جزئیات را به گونه ای پیش ببریم که طبق دستور مقام معظم رهبری ضمن حفظ ساختار هسته ای خود کندی در کار ایجاد نشود و بر این اساس گاهی ابهاماتی بر سر اجرای نقشه راه پیش می آید که با انجام این گونه تماس ها رفع مشکل می کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در تشریح چگونگی دستیابی به 190 هزار سو در غنی سازی اظهار داشت: 190 هزار سو مقدار سویی که نیاز سالانه ما برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر، تأمین سوخت راکتوری مثل راکتور اراک و راکتور تهران است.
وی افزود: ما باید در سال پانزدهم 190 هزار سو داشته باشیم که چگونگی دستیابی به 190 هزار سو را در برنامه ای خدمت رئیس جمهوری و مقام معظم رهبری ارائه دادیم و این مسئله در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد ضمن اینکه این مسئله در شورای نظارت بر برجام نیز بررسی خواهد شد و بر همین اساس است که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند ما باید 190 هزار سو داشته باشیم.
صالحی در ادامه با اشاره به اینکه بالقوه می توانیم به ظرفیت حدود یک میلیون سو برسیم، تصریح کرد: در نطنز دو سالن A و B داریم که زیرساخت های سالن B هنوز ساخته نشده است.
او ادامه داد: 20 هزار ماشین سانتریفیوژ در سالن A جا می شود که اگر ماشین سانتریفیوژ IR8 به درستی ساخته شود هر کدام از آنها تا 25 سو ظرفیت غنی سازی دارند که در این صورت سالن A، پانصد هزار سو ظرفیت غنی سازی خواهد داشت.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به اینکه در سالن B نیز حدود 20 هزار ماشین سانتریفیوژ IR8 را می توان جا داد، افزود: در این صورت این سالن نیز ظرفیت غنی سازی پانصد هزار سو را خواهد داشت که در مجموع دارای ظرفیت بالقوه غنی سازی یک میلیون سو در سالن های A و B نطنز خواهیم بود.
وی با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت سانتریفیوژها در ایران گفت: از سال 1369 سانتریفیوژها را وارد کردیم و سال 1372 توانستیم دو ماشین را راه اندازی کنیم و در حدود سال1382، 1383نیز توانستیم آبشاری از این ماشین ها ایجاد کنیم.
صالحی تصریح کرد: از سال 1384 تا 1385سانتریفیوژهای خود را ساختیم و اکنون هنوز این ماشین ها کارایی های لازم را ندارند اما کشورهای پیشرفته در این زمینه می گویند در زمان طراحی سانتریفیوژ جدید و رسیدن آن به تولید انبوه هشت سال زمان نیاز دارد و این زمان برای ما که از تجربه کمتری برخورداریم حداقل 10 تا 12 سال است.
وی اظهار داشت: بر اساس برجام از سال هشت و نیم به بعد می توانیم دویست ماشین سانتریفیوژ IR8 و دویست ماشین IR6 را بدون رتور تولید کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی در توضیح اینکه چرا این ماشین را بدون رتور تولید می کنیم، افزود: هر ماشین سانتریفیوژ اجزای مختلفی دارد که یکی از آنها رتور است و به این علت رتور را انتخاب کردیم که هر زمان اراده کنیم به سرعت می توانیم آن را تولید کنیم.
صالحی ادامه داد: از نظر طرف مقابل فرقی نمی کرد که چه قطعه ای از ماشین نباشد و ما رتور را انتخاب کردیم زیرا نگهداری آن مشکل است و با توجه به اینکه از سال دهم شروع به ساخت کامل ماشین می کنیم بنابراین اگر می خواستیم رتور تولید کنیم نگهداری آن تا سال دهم مشکل بود.
وی افزود: از انتهای سال سیزدهم به بعد آزاد هستیم و می توانیم هر قدر که خواستیم ماشین سانتریفیوژ رتور دار بسازیم.
او با بیان اینکه تا سال سیزدهم نمی توانیم به ظرفیت غنی سازی 190 هزار سو برسیم، تصریح کرد: در سال پانزدهم به حداقل 190 هزار و حداکثر یک میلیون سو خواهیم رسید.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه همچنین درخصوص زمان (ادامه) آغاز تحقیق و توسعه نیز گفت: تحقیق و توسعه ما متوقف نیست اما پس از برجام محدودیت هایی را در این زمینه پذیرفتیم که در طول 10 سال تعداد ماشین ما در آبشار بیش از 30 ماشین نشود.
وی افزود: با همین آبشار 30 تایی بیش از 85 تا 90 درصد مشخصات مورد نیاز یک ماشین را می توانیم استخراج کنیم و بقیه را پس از سال دهم انجام خواهیم داد.
او ادامه داد: ما اکنون 5 هزار و 60 ماشین سانتریفیوژ داریم که با توجه به ظرفیت غنی سازی یک سو برای هر ماشین، اکنون حدود 5 هزار و 60 سو ظرفیت غنی سازی داریم که این مقدار تا سال دهم برای تولید باقی می ماند و البته علاوه بر این ماشین هایی نیز برای تحقیقات داریم.
صالحی گفت: حدود 300 کیلو از اورانیوم غنی سازی شده تولیدی این ماشین ها را می توانیم ذخیره کنیم و بقیه را که حدود 700 تا 800 کیلو می شود می توانیم رقیق کنیم که این کار به صرفه نیست و بهتر است آن را بفروشیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره ما به ازای اورانیوم تحویلی ایران بر اساس برجام نیز اظهارداشت: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند که مرحله به مرحله اقدامات خود را باید انجام دهیم ما توانستیم مابه ازا را بیاوریم اما هنوز اورانیوم غنی شده را تحویل ندادیم و در زمان مقرر تحویل خواهیم داد.
صالحی در ادامه همچنین با اشاره به اینکه کیک زرد را به عنوان ما به ازا تحویل گرفتیم افزود: میزان کیک زردی که تحویل گرفتیم فوق العاده است و جای افتخار دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا کارخانه تولید کیک زرد ما تعطیل می شود و آیا محدودیتی در این زمینه داریم؟» گفت: خیر، اکتشاف و استخراج را انجام می دهیم و هر سال استخراج ما افزایش می یابد زیرا برخی معادن جدید نیز وارد فرآیند می شوند.
صالحی در ادامه اظهارداشت: در پایان به سهم خودم به طور ویژه از مقام معظم رهبری تشکر می کنم زیرا نقشی که ایشان در حفظ و پیشبرد صنعت هسته ای و در مدیریت نحوه مذاکرات هسته ای داشتند فوق العاده بود.
وی افزود: تذکر مقام معظم رهبری، تذکر به مذاکره کننده داخلی از جنس « و ذکر فان الذکری تنفع المومنین» و همزمان اخطاری به طرف مقابل بود که بداند مذاکره کننده ایران نخست به پشتوانه ملت، رهبری ودولتش کار می کند ودوم اینکه آنها نباید جلوتر ازحد خودشان بیایند و این بسیار کارساز بود.
صالحی گفت: ما در نقشه راهی که منجر به بسته شدن پی ام دی شد بر اساس منویات مقام معظم رهبری اقدام کردیم و ایشان دستوراتی درخصوص مصاحبه ها و نحوه بازرسی ها دادند که همه آنها را لحاظ کردیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: الحمدلله به لطف الهی ضمن عمل به منویات ایشان به گونه ای عمل شد که نتیجه ای که امروز گرفتیم بسیار مبارک است که ان شاء الله ملت آثار آن را خواهند دید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار