مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

معماری اولین هنری است که خود را با مفاهیم اسلامی سازگار کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین گشایش نمایشگاه عکس بارگاه ملکوتی حضرت علی (ع) در نگارخانه بیدبُن شیراز، گفت: معماری در جهان اسلام، یکی از بزرگترین جلوه‌های ظهور معنوی هنر در کالبد مادی است.

کد مطلب: ۴۳۶۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از فارس، با گشایش نمایشگاه عکس‌های منتخب از بارگاه حضرت امام علی (ع) کاری از محمد خوشرو در شیراز، این شهر برای مدتی هر چند کوتاه میزبان عطر حرم علوی می شود.

قبل از ورود به فضای نمایشگاه، عطر خوب حرم علوی به مشامت می رسد و شاید همین عطر است که دوستداران زیادی را به این فضا کشانده، روبروی تک تک عکس ها که قرار بگیری هر کدام دلت را روانه گوشه ای از بارگاه مولای متقیان حضرت علی (ع) می کند.

بر پایه این گزارش، اینجا مراسم افتتاحیه نمایشگاه منتخبی از عکس های هنرمندی خوش ذوق از بارگاه امام علی (ع) است که مهمانان ویژه ای و جمعی از هنرمندان و صاحبان نظران شیرازی را به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس دارد و همه این ۲۶ اثر کار هنرمندی خوش ذوق و توانا است که خود را محمد خوشرو معرفی کرده و از آغاز فعالیت عکاسی حرفه ای از سال ۸۱ می گوید، رشته تحصیلی اش روانشناسی است و شاید همین موضوع سبب شده تا راحت تر بتواند با عکس هایش، مخاطب را به ذوق بیاورد.

مریدی معماری جهان اسلام را جلوه‌ ای از هنر دانست

بهزاد مریدی در آیین گشایش نمایشگاه عکس محمد خوشرو از بارگاه ملکوتی حضرت علی (ع) که در نگارخانه بیدبُن شیراز برپا شده است، معماری در جهان اسلام را یکی از بزرگترین جلوه‌های ظهور معنوی هنر در کالبد مادی برشمرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تاکید براینکه معماری اولین هنری بشمار می‌آید که توانست خود را با مفاهیم اسلامی سازگار نموده و از طرف مسلمانان مورد استقبال قرار گیرد، اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نخستین‌بار طرحی را در دبیرخانه فرهنگ عمومی مبنی بر برگزاری این گونه نمایشگاه ها به صورت چرخشی در استان‌های کشور تدوین کرده است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس، میزبان نمایشگاه یادشده در شیراز شده است، تصریح کرد: این آثار نه تنها فرصت خوبی برای شناخت بیشتر هنرجویان، دانشجویان و پژوهشگران معماری اسلامی فراهم می دارد، بلکه برای علاقه مندان نیز زمینه مناسبی را برای بازدید آنها از آثار فاخر هنر دینی ایجاد می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در ادامه افزود: یکی از موضوع های مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه هنرهای دینی است و چنین نمایشگاه هایی حاوی عکس‌های ویژه با به‌ کارگیری یکی از قالب‌های هنری می باشد که می‌تواند به توسعه ارزش‌های دینی و معماری ایرانی اسلامی کمک قابل توجهی کند.

دبیرشورای فرهنگ عمومی فارس ابراز داشت: معماری اسلامی بعنوان یکی از موفق ترین شیوه‌های معماری در تاریخ جهان، قابل بازشناسی است و در یک نگاه جامع نگر می‌توان پیوستاری ارزشمند و پویا را در بناهای اسلامی باز شناسی کرد که موجب شده تمامی آنها در قالبی واحد با عنوان معماری اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

این مقام فرهنگی استان با اشاره به اینکه گستره زمانی معماری جهان اسلام از سالهای اولیه ظهور اسلام تا پیش از گستردگی عام معماری مدرن رشد چشمگیر داشته است، بیان کرد: عوامل بسیاری در روند توسعه و پیشرفت معماری اسلامی تأثیرگذار بوده است و پیشرفت و ترقی هنر معماری اسلامی نه تنها متأثر از اندیشه های اصیل اسلامی می باشد که از عواملی چون، مؤلفه های جغرافیایی، اوضاع اقتصادی مناسب و شرایط سیاسی نیز بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: هنر اسلامی که دارای ماهیتی معنوی است، از نظم و یکپارچگی ویژه ای برخوردار است به این جهت سنن و فرهنگ ها را تحت تاثیر خود قرار داده، مثلا جلوه های نمادین در هنر معماری گنبدسازی، خود نمادی از آسمان گنبدی شکل است و مرکز گنبد به عنوان محور جهان محسوب می شود که تمام مراتب وجود را در عالم هستی به پروردگار یکتا مربوط می کند.

پیچیدن عطر علوی در شیراز/ عکس‌هایی که دل و جان را صفا می دهند

خوشرو نیز از به نمایش درآمدن این آثار در استان های متعدد دیگر قبل از فارس خبر داده و می گوید: در ابتدا به مدت ۴۰ روز مجموعه کامل تری از آثار در تهران به نمایش درآمد و به دنبال آن نیز منتخب عکس ها را به چندین استان دیگر برده ایم و امروز هم افتتاح نمایشگاه در استان فارس است.

این عکاس هنرمند از ادامه یافتن کار این نمایشگاه در تمامی استان های کشور تا پایان سال جاری خبر می دهد.

وی از استقبال مردم نسبت به آثار هنری، مذهبی سخن به میان آورده و می گوید: با وجود اینکه این نمایشگاه به مدت ۴۰ روز در تهران ادامه داشت اما اگر به مدت بیشتر هم ادامه می یافت شاهد استقبال مردم از آن بودیم و یکی از دلایل اینکه این نمایشگاه در تمامی استان ها برگزار می شود علاوه بر این حجم استقبال، بردن این آثار به بطن جامعه است.

این هنرمند عکاس ادامه می دهد: علاقمندان این آثار، خود مردم عادی هستند چه کسانی که به عتبات عالیات مشرف شده و چه کسانی که نشده اند و نمی توان نمایشگاه را مخصوص قشر خاصی همچون پژوهشگران و افراد علاقمند دانست.

وی این آثار را حاصل چندین دوره عکاسی از بارگاه مقدس حضرت علی (ع) دانسته و ادامه می دهد: این عکس ها در چندین دوره از سال ۸۸ تا اسفند ۹۳ گرفته شده است که آثار به نمایش گذاشته شده تنها منتخبی از کل کارها هستند.

عکاسی اولیه را در ذهنم انجام می دهم

از سخنانش پیداست که وسواس خاصی نسبت به تک تک آثارش دارد و طبق گفته خودش قبل از اینکه از یک محیط عکاسی کند، ابتدا بدون دوربین وارد فضا می شود و عکاسی اولیه را در ذهنش انجام می دهد.

خوشرو در این خصوص می گوید: این امر بیشتر در عکاسی از حرم خود را نشان می داد چون این امکان را که بتوانم مکرر با دوربین به حرم بروم، نداشتم به همین دلیل قبل از عکاسی چندین بار بدون دوربین، فضا را بررسی می کردم تا وقتی وارد حرم می شوم بیشترین بهره وری را داشته باشم.

عکس ها با رویکرد معماری ایرانی - اسلامی گرفته شده اند

صاحب مجموعه عکس های بارگاه امام علی (ع) بیشترین رویکرد مجموعه عکس های خود را معماری ایرانی- اسلامی دانسته و می افزاید: شاید یکی از عواملی که به این آثار تنوع بخشیده رویکرد معماری در آن است زیرا سعی کرده ام بیشتر در این عکس ها دید معماری داشته و کمتر به دید مردم شناسی توجه کنم.

وی ادامه می دهد: یکی از دلایل اینکه علاقه ای به دید مردم شناسی در این مکان مقدس نداشتم این بود که مزاحمتی برای زائری که می خواهد اندکی خلوت کند نداشته باشم و بیشتر عکس هایی که از خود مردم در این فضا گرفته ام یا با فاصله بسیار زیاد بوده و یا از پشت سرشان تا اصلا متوجه عکاسی من نشده و حال معنویشان خراب نشود.

خوشرو همچنین در پایان از چاپ کتاب هایی با مجموعه عکس هایش خبر داده و می گوید: "نسیم سحر" و "سجده صاحب نظران" نام دو کتابی است که مخصوص عکس های عتبات عالیات عراق است، همچنین تصاویر بارگاه امام رضا (ع) نیز در کتابی با نام " بر آستان رضا " چاپ شده است.

محوطه نمایشگاه بیدبُن در ایام برپایی پر از مردمی است که شاید تاکنون نتوانسته اند عطر علوی را از نزدیک استشمام کرده و بارگاه مقدس ایشان را زیارت کنند، اما حالا می توانند با دیدن این آثار هنرمندانه، دل خود را عازم این بارگاه کرده و روح خود را زیارتی دهند.

در این آیین بهزادمریدی مدیر کل، صابر سهرابی معاون مطبوعاتی، عبدالنبی سلامی مشاور فرهنگی، رنجبر رئیس امور سینمایی، سید علی اتصغرمحدث مدیر روابط عمومی، ملیحه امیر حکیمی کارشناس قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و تعدادی از هنرمندان عکاس و مدیر گالری بید بُن نیز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار