اصفهان و رشت به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند

پس از بررسی طرح ثبت شهرهای اصفهان و رشت در یونسکو (پاریس) این دو شهر به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند.

کد مطلب: ۴۳۵۶۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، پس از بررسی و تصویب طرح ثبت شهرهای اصفهان در حوزه صنایع دستی و رشت در حوزه خوراک شناسی در یونسکو (پاریس) این دو شهر به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند.

تا کنون بیش از 40 شهر در سراسر جهان و در هفت رشته هنری عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و از این میان شهرهایی از کشورهای مصر، آمریکا، آلمان، آرژانتین، کانادا، کلمبیا، اسکاتلند ، استرالیا، ایتالیا، اسپانیا، اسکاتلند، فرانسه و… از سوی یونسکو به عنوان مقاصد «گردشگری خلاق» معرفی شده اند.

براساس تعریف یونسکو، شهر خلاق شهری است که از نوآوری ها و توانمندیهای شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده کند و تفکر خلاق ساکنان، همگام و هماهنگ با مدیریت شهری حرکت کند.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در پی ابتکار اتحاد جهانی برای تنوع فرهنگی در سال 2002 در یونسکو مطرح شد، با این هدف که مشارکت بخش خصوصی و عمومی و سهیم کردن جامعه مدنی در کمک به توسعه صنایع خلاق و ایجاد اشکال جدید همکاری بین‌المللی را تسهیل کند. سپس در پی تصمیم صد و هفتادمین اجلاس شورای اجرایی یونسکو در اکتبر سال 2004 این شبکه ایجاد شد. با این هدف که ارتقای ظرفیت خلاق اجتماعی و اقتصادی شهرها در عرصه صنایع فرهنگی و تحقق اهداف تنوع فرهنگی یونسکو از سوی بازیگران محلی را موجب شود. شبکه شهرهای خلاق یونسکو حول هفت موضوع یا مقوله ادبیات؛ موسیقی؛ صنایع‌دستی و هنرهای فولکلور؛ طراحی؛ هنرهای رسانه‌ای؛ امور خوراکی و آشپزی و فیلم، ساختاربندی شده است که می‌تواند براساس ترجیحات شهرها در زمینه بخش صنعتی خلاق و خاص سامان یابد و شهرها استعداد و انرژی خود را به آن مقوله اختصاص دهند و به توسعه خلاقیت خود در آن عرصه مبادرت ورزند.

گفتنی است، این برای اولین بار است که دو شهر از یک کشور به صورت همزمان به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو در می آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار