مهاجرت از محلات شهری به حاشیه شهر معضل جدی سکونتگاه‌های غیررسمی تهران

مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مهاجرت از محلات شهری به حاشیه شهرها را یکی از مشکلات جدی این مناطق دانست و گفت: دولت، مردم و سازندگان در مشارکت با هم باید برای ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق تلاش کنند.

کد مطلب: ۴۳۱۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا عرفانیان در حاشیه بازدید نمایندگان کشورهای اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی آسیا-اقیانوسیه از بافت فرسوده محله نازی‌آباد تهران در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بحث بازآفرینی مناطق ناکارآمد کلانشهر تهران را به دلیل داشتن مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و زیست‌محیطی فراوان بسیار پیچیده و سخت خواند و گفت: غلبه این مؤلفه‌ها و همچنین تنوع قومیتی در تهران نسبت به مسائل دیگر بسیار زیاد است که موجب می‌شود بحث بازآفرینی آن نیز از سایر شهرها متمایز شود.
عرفانیان در ادامه وجود بافت‌های تاریخی، حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرها به ویژه کلانشهرها را یکی دیگر از مسائل مهم مورد توجه در بحث بازآفرینی اعلام کرد و افزود: هرکدام از این نواحی برای احیا و بازسازی فرمول و روش خاص خود را دارد و هر کدام به نحوی فرایند بهسازی را دشوار می‌کند.
وی مهاجرت از سایر نواحی شهر تهران به حاشیه شهر را بیشتر از روستاها و شهرهای کوچک به این مناطق اعلام کرد و گفت : شرایط اقتصادی و فشار مسکن از علل مهم این مشکل است که درحال حاضر به عنوان معضل جدی در این سکونتگاه‌ها به چشم می‌خورد.
مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین توجه به اقدامات عمرانی، آموزشی، بهداشتی و اقتصادی را لازمه ارتقای کیفیت زندگی و بهسازی مناطق ناکارامد شهری دانست و بیان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به تمامی این موارد در کنار هم توجه کرد چرا که در صورت محقق نشدن یکی از آنها مشکل مناطق هدف به صورت موقتی حل می شود و با گذشت زمان بار دیگر خود را نمایان می‌کند.
عرفانیان توجه به بحث اتصال محلات را یکی دیگر از نکات مهم در این بخش اعلام کرد و گفت: این مسئله متأسفانه در دوره‌های اخیر کمتر توجه شده است و باید بدانیم که برخورداری از اتصال و روابط مناسب بین این محلات و سایر محلات شهری در بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن نقش چشمگیر و مهمی خواهد داشت.
این مقام مسئول نظارت بر کیفیت ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد را وظیفه اصلی شهرداری‌ها دانست و اضافه کرد: نمی‌توانیم نقش مؤثر دولت ، مردم و سازندگان را نادیده بگیریم، دولت با صدور قوانین مناسب برای شهرداری‌ها و مردم با توجه به سرنوشت خودشان باید در امر ارتقای کیفیت ساختمان‌ها شریک شده و همگی در رسیدن به این هدف مشارکت داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار