وزیر بهداشت در نشست با خیرین حوزه سلامت:

تعرفه مراکز خیریه به زودی ابلاغ می‌شود/بیمه‌ها همیشه صندوق بوده‌اند

وزیر بهداشت با بیان اینکه تعرفه مراکز درمانی خیریه پس از بررسی در شورای عالی بیمه، به تصویب هیات وزیران رسیده است، افزود: به زودی و در چند روز آینده تعرفه این مراکز ابلاغ خواهد شد.

کد مطلب: ۴۳۱۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سید حسن هاشمی در دیدار با جمعی از خیرین حوزه سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، تأکید کرد: ممکن است برخی از افراد از عنوان خیریه به منظور دور زدن قانون و الزامات سوء استفاده کنند که لازم است توسط خیرین نظارت شود تا آسیبی به این خیرین و امور خیریه وارد نشود.

وی بر لزوم تعریف مراکز درمانی خیریه تأکید کرد و گفت: این مراکز باید وقف نامه و یا مرام نامه داشته باشند و انجمن و مجمع خیرین، نظارت های لازم را انجام دهند و در صورت مشاهده تخلف، ابتدا تذکر دهند و سپس مراکز متخلف را از لیست خود خارج کنند.

هاشمی افزود: اگر مراکزی که شرایط خیریه را ندارند از لیست خارج شوند به مراکز خصوصی تبدیل خواهند شد و حوزه نظارت وزارت بهداشت با آن به عنوان یک مرکز خصوصی برخورد می کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه معاونت درمان وزارت بهداشت با محاسبه تعرفه خصوصی برای مراکز خیریه مخالف بوده است ، گفت: مخالفت معاونت درمان هم به نوعی درست است چرا که سطح خدماتی که در مراکز درمانی خیریه ارائه می شود، با هم تفاوت دارد به عنوان نمونه در شهر مشهد مقدس تفاوت بسیاری بین مرکز خیریه جواد الائمه با بعضی از مراکزی که تابلو خیریه دارند، وجود دارد.

هاشمی گفت: اگر فردی با نیت سودجویی، تابلو خیریه را بر مرکز درمانی در شهرهای مختلف نصب کند به راحتی نمی توان با آن برخورد کرد بنابراین باید شرایط نظارت از نظر مالی و اخلاقی وجود داشته باشد.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه منابع مورد نیاز وزارت بهداشت در اختیار این وزارتخانه نیست، خاطر نشان کرد: بیمه ها بخش عمده ای از مشتریان وزارت بهداشت و همچنین مراکز درمانی خیریه هستند و بیمه ها همیشه به دلیل اینکه صندوق بوده اند و به عنوان صنعت نبوده اند به بسیاری از تعهدات خود عمل نمی کنند و استدلال می کنند که اگر پول در صندوق وجود داشته باشد بدهی خود را پرداخت می کنند در غیر این صورت اعلام می کنند که نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

هاشمی افزود: هر از چند گاهی هم که فردی می آید و قصد حل مشکلات بیمه ها با وزارت بهداشت را دارد او را سیاسی جلوه می دهند و توسط یکی دو حزب، کارگران زحمت کش را تحریک می کنند و به آنها می گویند که حق و حقوق شما کارگران تضییع خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون منابعی که باید در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی هزینه می شد صرف بخش های دیگر نیز شده است اما حرف اصلی ما این است که سهم نه بیست و هفتم را در یک صندوق واریز کنند تا در بخش های دیگر هزینه نشود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر بیمه تأمین اجتماعی سهم نه بیست و هفتم حق بیمه را در حوزه درمان هزینه کند، مشکلی به وجود نخواهد آمد و می تواند منابع را به روز پرداخت کند، افزود: طبق آماری که دکتر نوربخش از دریافتی سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای امسال ارائه می دادند، تا یک ماه پیش این سازمان 22 هزار میلیارد تومان دریافتی داشته که یک سوم این مقدار، حدود 7 هزار و 300 میلیارد تومان می شود اما منابعی که به بیمارستان های وزارت بهداشت، داروخانه ها و شاید بیمارستان های تأمین اجتماعی پرداخت کرده اند، به 3 هزار میلیارد تومان نمی رسد.

هاشمی ادامه داد: از آمارها نتیجه می گیریم که حدود 4 هزار میلیارد تومان در بخش دیگری غیر از حوزه درمان هزینه شده در حالی که حدود 2 هزار و 500 میلیارد به وزارت بهداشت و شاید حدود یک هزار میلیارد نیز به مراکز خصوصی و همچنین خیریه ها بدهکار هستند و با در نظر گرفتن 3 هزار میلیارد ریال پرداختی از ابتدای سال تا کنون، هنوز مقداری باقی می ماند بنابراین تأمین اجتماعی از نظر منابع، هیچ کمبودی ندارد.

وزیر بهداشت افزود: از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت تا بحال طبق توافقاتی که با سازمان تأمین اجتماعی کرده ایم، هزینه های ما افزایش پیدا نکرده در صورتی که ما تنها با 60 درصد از اعتبارات مورد نیاز را هزینه کرده ایم، اما برخی از افراد عنوان می کنند که منابع طرح تحول نظام سلامت به جیب پزشکان رفته و هزینه ها اضافه شده و بیمه ها توانایی پرداخت ندارند و مخالفین دولت نیز به این روند، دامن می زنند.

وی با انتقاد از برخی افراد که موضوع بیمه ها را اختلافی شخصی بین وزیر رفاه و یا وزارت بهداشت می دانند، تأکید کرد: دوره ما تمام است و ما رفتنی هستیم اما سلامت مردم در چندین سال گذشته آسیب دیده و مقام معظم رهبری نیز تکلیف کرده اند که منابع باید از مسیر بیمه و با محوریت وزارت بهداشت، تجمیع شوند.

هاشمی در خصوص کسری بودجه بیمه سلامت ، تأکید کرد: در طرح تحول نظام سلامت که مصوبه دولت است پیشنهاد شده بود که 4 یا 5 دهک اول به صورت رایگان بیمه شوند در حالی که 11 میلیون نفر بیمه شدند که البته افتخاری برای دولت و نظام است اما باید هزینه های آن نیز پرداخت شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: پیشنهاد وزارت بهداشت این بود که ارزش دفترچه های بیمه سلامت برای خدمات بستری مانند مشکلات اورژانسی باشد اما ارزش این دفترچه ها معادل دفترچه های بیمه تأمین اجتماعی که کارمندان و کارگران حق بیمه آن را پرداخت می کنند، در بخش های بستری و سرپایی در نظر گرفته شده است.

هاشمی به پیشنهاد سرانه 16 هزار تومان برای 5 دهک اول در طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: اگر بنا باشد پوشش کامل برای 11 میلیون نفر باشد، این میزان سرانه باید 32 هزار تومان محاسبه شود البته برای 5 میلیون نفر، 550 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که فقط 70 میلیارد تومان آن پرداخت شده و کسری بودجه سازمان بیمه سلامت به دلیل عدم اجرای مصوبه دولت بوده است و چنین اشتباهی را به حساب ما می گذارند.

وزیر بهداشت خطاب به خیرین گفت: عده ای چشمشان را به روی مشکلات و گرفتاری های مردم بسته اند در حالی که اگر مردم در حوزه سلامت، مشکلی نداشتند شما در این بخش مشارکت نمی کردید و به بخش های دیگر می پرداختید اما واقعیت این است که با خدماتی که در شأن مردم ایران باشد فاصله بسیار زیادی داریم.

هاشمی ضمن تأکید بر تجدید نظر در اعتبار بخشی ها، اظهار داشت: اوایل کار ما در وزارت بهداشت بیش از 800 سنجه به منظور اعتبار بخشی وجود داشت که در حال حاضر به 3 هزار سنجه رسیده و اعلام کرده ایم که این تعداد باید به 5000 سنجه برسد.

وزیر بهداشت، اصل اعتبار بخشی را مورد تأیید همگان دانست و گفت: اگر اعتبار بخشی وجود نداشته باشد سره از نا سره تشخیص داده نمی شود و سلامتی مردم به خطر می افتد بنابراین اعتبار بخشی باید عملکردی شود و به زودی تغییرات مثبتی در این حوزه صورت خواهد گرفت.

هاشمی گفت: ما از خیرین انتظار داریم که تعدادشان از نظر کمی و کیفی افزایش یابد چرا که این مزیت وجود دارد که این فطرت پاک خدایی، زنده نگه داشته می شود و آیت الله بهجت همیشه می گفتند رقم صدقه اهمیتی ندارد بلکه دفعات صدقه مهم است.

وزیر بهداشت گفت: در آینده قصد احداث تعداد قابل توجهی پایگاه بهداشت، مراکز خدمات جامع سرطان و مراکز کاهش آسیب های اجتماعی داریم که خیرین حوزه سلامت می توانند در این حوزه ها به وزارت بهداشت کمک کنند.

هاشمی از در نظر گرفتن منابع قابل توجهی به منظور گسترش مراکز کاهش آسیب های اجتماعی از سوی وزارت بهداشت در تهران خبر داد و گفت: یکی از مشکلات شهر تهران وجود 15 هزار کارتن خواب در این شهر است و علاوه بر آن معتادان و زنان بی سرپرست و خیابانی نیز وجود دارند که نیاز شدیدی به کمک دارند و وزارت بهداشت با کمک خیرین حوزه سلامت، می توانند در بخش بهداشت به افراد خدمات رسانی بیشتری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار