معاون وزیر علوم در پاسخ به پانا خبر داد؛

اعطای تسهیلات مالی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فعال در هفته پژوهش

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تشریح برنامه های هفته ملی پژوهش از اعطای تسهیلات مالی به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی فعال در نمایشگاه هفته پژوهش خبر داد.

کد مطلب: ۴۲۹۹۲۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، دکتر وحید احمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته ملی پژوهش با بیان اینکه این هفته با شعار پژوهش، فناوری، عزم ملی و رویکرد جهانی برگزار می شود، اظهار داشت: هفته ملی پژوهش از روز یکشنبه 22 آذرماه آغاز می شود و تا 27 آذرماه ادامه می یابد و در روز 25 آذرماه که روز ملی پژوهش نام گرفته از پژوهشگران برگزیده تقدیر می شود.


رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری ادامه داد: از کارهای اساسی صورت گرفته این است که تنها به ارائه مسایل پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم بسنده نکنیم بلکه هدف عرضه توانمندی از فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در تمامی قسمت های کشور است.

همکاری دستگاه‌های اجرایی در برگزاری هفته پژوهش


وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تشکیل ستاد ملی هفته پژوهش گفت: این ستاد با حضور نمایندگان همه دستگاه ها از جمله صدا و سیما، آموزش و پرورش، بهداشت، وزارت نیرو، صنعت، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، شهرداری، نیروی انتظامی و تمامی معاونان پژوهشی دستگاه های اجرایی تشکیل شد و هدف این بود که پژوهش صرفا از صحنه دانشگاهی به جامعه گسترش پیدا کند و در واقع نقش پژوهش و توسعه فناوری را لمس کنیم و این تنها کاری که می شد انجام داد این بود که حضور دستگاه ها را فعال تر کرد.


احمدی ادامه داد: در هفته پژوهش هم عرضه داریم هم تقاضا به این معنی که در بخش عرضه تمامی مراکز پژوهشی بتوانند با حضور خود دستاوردهای این حوزه را عرضه کنند و در بخش تقاضا نیز که به عنوان کشش بازار تلقی می شود در قالب شرکت های سرمایه گذار بتوانند حضور فعالی در هفته پژوهش و نمایشگاه مربوطه داشته باشند.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به موفقیت کشورهای پیشرفته در عرصه پژوهش گفت: در حال حاضر کشورهایی که به امر پژوهش توجه کردند و در عرصه زندگی مردم ورود کردند به موفقیت رسیدند که ما هم امیدواریم ارکان مختلف حوزه پژوهش را در زندگی مردم و جامعه وارد کنیم.

تجلیل از پژوهشگران برگزیده دستگاه‌های اجرایی


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجلیل از پژوهشگران و برگزیدگان این حوزه خاطرنشان کرد: در جشنواره پژوهش و فناوری هدف ما این است که آن ها که کار علمی تحقیقاتی انجام دادند و کارشان منجر به انجام طرح تحقیقات ملی شده مورد تجلیل قرار بگیرند. ضمن اینکه امسال در کنار معرفی پژوهشگران برتر دانشگاهی پژوهشگران برگزیده دستگاه های اجرایی نیز طبق استانداردهای موجود مورد تجلیل قرار می گیرند.


احمدی یادآور شد: همچنین جشنواره دانش آموزی حوزه پژوهش نیز روز 22 آذرماه برگزار می شود و امسال نسبت به سال گذشته حجم گسترده تری از کارهای پژوهشی دانش آموزان داریم. 7 نفر در مقطع ابتدایی، 7 نفر دوره اول متوسطه و 7 نفر نیز دوره دوم متوسطه در این حوزه معرفی شدند.


به گفته وی، نمایشگاه دستاوردهای فن بازار نیز از 23 تا 26 آذرماه در محل دائم نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. همچنین در سال گذشته قرارداد انتقال فناوری با میزان 25 میلیارد تومان را در حوزه فن بازار امضا کردیم.

دریافت 2500 ایده در حوزه پژوهش


رئیس ستاد ملی هفته پژوهش ادامه داد: یکی از کارهای دیگر در هفته پژوهش، برگزاری جشنواره ایده های برتر است. شرکت های زایشی هستند که ایده های برتر را ارائه می کنند. حدود 2500 ایده دریافت شده که قرار است این ایده ها مورد ارزیابی قرار بگیرند.


معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه سخنان خود به فعالیت ستادهای پژوهش در استان های کشور اشاره کرد و گفت: برنامه های استانی را هم داریم که با کمک وزارت کشور در سال گذشته در 24 استان کشور فعالیت های هفته پژوهش با محوریت دانشگاه های استان انجام شد که این کار طی سال جاری در تمام استان ها انجام خواهد شد. البته در استان ها یک هفته زودتر اجرا خواهد شد.

برگزاری اجلاس معاونان پژوهشی در 25 آذرماه


وی همچنین از برگزاری اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه های کشور خبر داد و گفت: این اجلاس روز 25 آذرماه برگزار می شود و به مسایل مختلف حوزه پژوهشی پرداخته می شود.


احمدی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه چه تسهیلاتی برای دانشگاه های فعال در هفته پژوهش اعطا می شود، گفت: علاوه بر اینکه از همه دستگاه ها دعوت کردیم از معاونان پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نیز دعوت کردیم که در نمایشگاه هفته پژوهش حضور فعال داشته باشند و قرار است به غرفه های فعال و برتر در این نمایشگاه گرنت های ویژه مالی در اختیار آن ها قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش نیز گفت: از رئیس جمهور هم دعوت کردیم که در مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده حضور داشته باشند که هنوز قطعی نشده اما در مراسم اختتامیه هفته ملی پژوهش معاون اول رئیس جمهور حضور دارد.

بخشنامه دولت برای افزایش سهم پژوهش در دستگاه‌های اجرایی


رئیس ستاد ملی هفته پژوهش همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره اقدام وزارت علوم در راستای افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ها عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است که سهم پژوهش از اعتبارات دستگاه های اجرایی بالا برود. خوشبختانه نوبخت سخنگوی دولت هم بخشنامه ای را درباره افزایش سهم پژوهش به یک درصد و بعد به تدریج دو درصد تهیه کرده که امیدواریم سهم پژوهش از اعتبارات بالا برود.

بدهی 40 میلیون دلاری دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی دنیا


وی با تأکید بر اینکه شبکه علمی کشور باید فعال شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مراکز پژوهشی ما، شبکه آزمایشگاهی، مجلات پژوهشی، تجهیزات و زیرساخت های این حوزه با مشکل روبرو هستند و باید تقویت شود. اگر می خواهیم مرجعیت علمی پیدا کنیم باید به حوزه پژوهش اهمیت دهیم. متأسفانه ارتباط تعداد زیادی از دانشگاه های ما با پایگاه های علمی دنیا قطع شده است و 30_40 میلیون دلار بدهی به این پایگاه ها دارند که باید برای آن ها فکر جدی شود.


احمدی اضافه کرد: انتظار ما این است که دولت به بخش پژوهش کمک کند تا بتوانیم از معافیت های خاص بهره مند شویم. یکی از تقاضای دانشگاه های ما این است که تعرفه های اینترنتی با تخفیف برای دانشگاه ها ارائه شود که امیدواریم به همه این مسایل در بودجه سال 95 توجه شود.


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم یادآور شد: متأسفانه 10 تا 12 سال است که تجهیزات آزمایشگاهی ما افزوده نشده و با مشکل روبرو هستند لذا سرمایه گذاری در امر پژوهش کمک به توسعه کشور است که باید مد نظر قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار