مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاور

ضرورت افزایش سهم زنان روستایی و عشایری در بهره مندی از خدمات

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی، بر توجه دولت در برنامه ششم توسعه به سهم زنان روستایی و عشایری کشور تاکید کرد.

کد مطلب: ۴۲۹۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا از استان چهارمحال و بختیاری ، خانم بنی‌هاشم در حاشیه نخستین نشست دو روزه مشاورین امور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها گفت: زنان روستایی و عشایری به عنوان یک گروه خاص در هیچ یک از قوانین و برنامه‌ها مطرح نشده‌اند به این دلیل سهم آنان در بهره‌مندی از منابع آموزشی - ترویجی و مالی مشخص نیست.
وی افزود: البته در وزارت جهاد کشاورزی به دلیل وجود تشکیلات جداگانه‌ای با عنوان دفتر امور زنان روستایی و عشایری، بخشی از خدمات مالی - آموزشی و ترویجی به زنان روستایی و عشایری اختصاص می‌یابد اما در سایر دستگاه‌های اجرایی به دلیل نامشخص بودن سهم زنان، ارائه خدمات در مناطق روستایی به طور اعم و در حوزه زنان به طور اخص بسیار ضعیف است.
بنی‌هاشم، با بیان این که در حال حاضر هیچ الزامی برای ارائه خدمات آموزشی، کارآفرینی و مالی به زنان روستایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با قرارگیری این الزام در برنامه توسعه، کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف می‌شوند تا بخشی از فعالیت‌های خود را به سمت زنان روستایی و عشایری سوق دهند.
وی اظهار امیدواری کرد با رفع این خلاء قانونی، در برنامه ششم توسعه سهمی برای زنان روستایی و عشایری برای برخورداری از امکانات مادی، آموزشی، کارآفرینی، آموزش های فنی و حرفه ای و ... در نظر گرفته شود.
مشاور وزیر در امور زنان، با اشاره به سیاست‌های دفتر در حوزه زنان روستایی و عشایری، گفت: توانمندسازی، نهادسازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی و عشایری از مهمترین وظایف دفتر امور زنان وزارت جهاد کشاورزی است لذا برنامه‌ها و پروژه‌های این دفتر در راستای تحقق این اهداف و سیاست‌هاست.
وی افزود: 10 میلیون زن روستایی و عشایری در کشور وجود دارد که 5 میلیون آنها بالای 18 سال دارند. لذا به صورت بالقوه امکان ورود به عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فعالیت‌های کشاورزی را دارند، به این دلیل اجرای برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی زنان و تشکیل تشکل‌های محلی مشارکت آنها را تسهیل می‌کند.
بنی‌هاشم تصریح کرد: با انتخاب تسهیلگران محلی از طریق اجرای آموزش‌های لازم برای مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌توان در حوزه توانمندسازی زنان روستایی و عشایری تلاش کرد.
وی افزود: با حمایت از صندوق‌های اعتبار خرد محلی و شبکه‌سازی این صندوق‌ها در قالب تشکیل صندوق‌های غیردولتی شهرستانی، می‌توان در حوزه نهادسازی و با فراهم کردن زمینه‌های اشتغال پایدار زنان روستایی و عشایری در حوزه آموزش و اشتغال و کارآفرینی آنان کوشا بود.
مشاور وزیر در امور زنان با اشاره به توجه خاص معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر توانمندسازی زنان روستایی و عشایری گفت: در این راستا امسال، طی موافقت‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور زنان و خانواده، آموزش و ترویج کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای پایدار زنان روستایی و عشایری انجام می‌شود.
به گفته وی، بر اساس این موافقت‌نامه، بیش از 30 هزار نفر از زنان روستایی و عشایری که در تشکل‌های محلی عضویت دارند تحت پوشش برنامه‌های آموزشی ترویجی، کارآفرینی، فرآوری و بسته بندی و ... قرار می‌گیرند که پیش‌بینی می‌شود با ارائه این آموزش‌ها، برای حدود یک سوم این افراد، اشتغال پایدار ایجاد شود.
این مسئول یادآور شد: در سال گذشته نیز با همکاری معاونت امور زنان و خانواده در راستای تشکیل صندوق اعتبارات خرد، 64 صندوق روستایی و 12 صندوق عشایری تشکیل شد و در سال جاری به دنبال توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان روستایی و عشایری هستیم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار