وزیر آموزش و پرورش:

پیگیر بخشنامه یک بار اعمال مدرک تحصیلی هستم/ استخدام فرزندان فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش، ضمن بیان اینکه اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، افزود: مشکلات آموزش و پرورش استان سمنان برطرف می‌شود.

کد مطلب: ۴۲۵۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، علی اصغر فانی، در حاشیه نشست صمیمی خود با فرهنگیان شهرستان شاهرود در دانشگاه شاهرود اظهار داشت: آموزش و پرورش استان سمنان در کشور موفق است و عملکرد سیستم تعلیم و تعلم استان سمنان را موفق ارزیابی کرد.

وی با اشاره به موفقیت‌های پی‌درپی دانش‌آموزان و داوطلبان استان سمنان در کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، و کسب رتبه دوم پس از استان یزد، در بین دیگر استان‌های کشور، تصریح کرد: در این شاخصه نیز استان سمنان بسیار موفق عمل کرده و این امر مهم، نشان از عملکرد مثبت آموزش و پرورش این استان دارد .

معلم مهمترین رکن سند تحول نظام آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش کابینه دولت تدبیر و امید، به تشریح سند تحول در نظام آموزش کشور پرداخت و عنوان کرد: مدیریت، معلمان، برنامه درسی، منابع مالی، تجهیزات و فضاهای آموزشی و همچنین نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر پژوهش را شش رکن اساسی گنجانده شده در سند تحول نظام آموزشی کشور قلمداد می شود.

فانی که چند دهه از زندگی خود را در لباس معلمی گذرانده است، وجود این شش رکن را برای توسعه نظام آموزشی کشور ضروری دانست و گفت: «مدیریت یکی از ارکان مهم تعلیم و تعلم است و باید از سطوح آموزشگاهی، منطقه ای، شهرستانی، استانی و کشوری به صورت لایه لایه و با برنامه ریزی پیگیری شود.»

وی اما دومین رکن از میان ارکان شش گانه سند نظام تحول در آموزش و پرورش را معلمان دانست و گفت: اگر پنج رکن دیگر در نظام آموزشی کشور کاستی داشته باشند، خلل در نظام آموزشی وارد می شود؛ ولی اصل این سیستم از بین نمی رود. اما اگر معلمان نباشند، می بایست مجموعه آموزش کشور را تعطیل کرد که این امر نشان دهنده اهمیت معلمان به عنوان رکن اساسی نظام تحول در آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش و پرورش اشاره ای هم به یک میلیون معلم فعال و ۷۰۰هزار معلم بازنشسته در مجموعه آموزش و پرورش داشت و وزراتخانه متبوع خود را بزرگترین و پرسرمایه ترین دستگاه دولت خواند و در دفاع از سیستم مدیریت خود، بیان داشت: در هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش، فرزندان جانبازان و شهدای انقلاب اسلامی چنین توجهی را ندیده اند، چرا که امروز ۱۴هزار فرزند شهید در لباس معلمی به جامعه خدمت می کنند.

پژوهش اساس تعلیم و تربیت است

فانی که خود معلم روزهای ابتدایی انقلاب در کلاس های روستایی کردستان و اینک وزیر امروز آموزش و پرورش است، درباره ارکان دیگر سند تحول در نظام آموزش کشور معتقد است: برنامه ریزی درسی سومین رکنی بوده که در سند تحول نظام آموزش کشور مد نظر ما قرار دارد، دانش آموزان و همکاران فرهنگی که در کلاس درس حضور دارند، می بایست از یک راهنمای عملی و علمی یکسان برخوردار باشند تا بتوانند در راستای هدایت به اهداف آموزش عالی دست یابند.

وی اما تجهیزات و امکانات آموزشی را نیز مد نظر داشت و دراین باره معتقد است، منابع مالی آموزشی نیز یکی از ارکان آموزش و پرورش هستند که بدون آنها نمی توان اقدامات مفیدی در دستور کار قرار داد و در نهایت فضاهای آموزشی به عنوان پنجمین رکن سند تحول آموزش کشور قرار دارد که مدارس، خانه های معلم، اردوگاه ها و کانون های فرهنگی آموزشی را شامل می شوند و باید به آنها نگاهی ویژه داشت.

وزیر آموزش و پرورش که دو کارت زرد را نیز از خانه ملت دریافت کرده است، ادامه داد: پژوهش زیر ساخت تعلیم و تربیت است و به همین خاطر، مقوله پژوهش در زمره ششمین رکن سند تحول در نظام آموزش و پرورش کشور قرار دارد که امیدواریم با تصویب و اجرای آن به ارتقاء این شش رکن اساسی دست پیدا کنیم.

مطالبات معلمان را به خوبی می دانم

فانی که پیش از سخنرانی خود به دقت مطالبات معلمان شاهرودی را در دفتر شخصی اش می نوشت، در ادامه به پاسخگویی درباره موضوعات مطروحه در این نشست پرداخت.

وی در ابتدا از مجموعه آموزش و پرورش شاهرود و استان سمنان به واسطه کسب رتبه دوم پذیرش دانشجوی دانشگاه های دولتی کشور پس از استان یزد، تقدیر و تشکر کرد و کیفیت بالای آموزش در استان را مرهون زحمات معلمان این خطه دانست و در ادامه گفت: از اختلاف فاحش موجود در دریافتی بازنشستگاه قبل و بعد از سال۸۶ آگاه هستیم و برای رفع این معضل همه تلاش خود را خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش که خطاب به معلمان بازنشسته استان سمنان سخن می گفت، درباره تفاوت در دریافتی حقوق و مزایای بازنشستگان آموزش و پرورش این چنین توضیح داد: همه شما می دانید که با بازنشسته شدن، پرونده تان از آموزش و پرورش بیرون رفته و سر از کانون بازنشستگاه کشوری در می آورد، اما با این حال پیگیر حقوق و مزایای شما هستیم تا بتوانیم دریافتی تان را حدالامکان برابر سازیم.

پیگیر بخشنامه یک بار اعمال مدرک تحصیلی هستم

وی عنوان کرد: بخشنامه اعمال یک بار مدرک تحصیلی از طرف سازمان مدیریت صادر شده و مختص آموزش و پرورش نیست و مکاتبات و رایزنی برای استثنا کردن معلمان از این طرح صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نقش معلمان و فرهنگیان در ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی بی نظیر است و معلمان کلیدی ترین بخش از فرایند تعلیم و تربیت هستند.

فانی خاطر نشان کرد: امروز عقلانیت و خردورزی بر تصمیمات دولت حاکم است و علی رغم همه مشکلات دولت مصمم به دست یافتن به توفیقات جدید برای کاستن از مشکلات کشور است .

وی بیان کرد: سند تحول آموزش و پرورش مبنای حرکت در برنامه ششم است و نقشه راه آن محور حرکت ما خواهد بود.

فرزندان فرهنگی دراولویت استخدام

وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، به برخی دیگر از مطالبات معلمان شاهرودی این گونه پاسخ داد: درباره استخدام فرزندان فرهنگی باید گفت: در آخرین استخدام وزارتخانه، که در شهریورماه قبل انجام شد، فرزندان کارکنان در اولویت استخدام بودند، اما همراه دیگران آزمون استخدامی را نیز شرکت داشتند.

فانی درباره ادامه تحصیل کارکنان نیز معتقد است: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بخشنامه حق تحصیل تنها در یک مقطع درسی برای کارکنان دولت را صادر کرده است؛ اما با تلاش های فراوان این مهم درباره کارکنان آموزش و پرورش به واسطه اهمیت به روز بودن دانش معلمان مورد استثناء قرار گرفت و معلمان در این راه مشکلی ندارند.

وی در پاسخ به مطالبه معلمان شاهرودی درباره ساخت پردیس ویژه معلمان این شهرستان، گفت: باید در این باره مطالعات و تحقیقات کارشناسی را انجام دهم. اگر شاهرود به لحاظ تعداد دانشجو پتانسیل ایجاد پردیس دانشگاهی تربیت معلم را داشت، قطعا این مهم صورت خواهد گرفت، اما تا آن موقع دانشگاه تربیت معلم در سمنان خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، درباره بهبود مدارس فرسوده خواستار کمک شورای آموزش و پرورش شهرستان ها به ریاست فرمانداران شد و بیان داشت: هر میزان که این شورا در شهرستان ها بتواند برای پروژه های بافت فرسوده مدارس اعتبار در نظر بگیرد، به همان میزان آموزش و پرورش نیز سهم خود را از اعتبارات ملی به میان می آورد.

گفتنی است حضور در گلزار شهدای شاهرود، دیدار با خانواده شهیدان نظریه، خرید کتاب و بازدید از خانه معلم جدیدالتاسیس شاهرود در زمره برنامه های سفر وزیر آموزش و پرورش به شاهرود است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار