یونسی:

بیکاری، تحقیر و بدبینی قومی در داخل و خارج خطرناک است

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد که بیکاری، تحقیر و بدبینی قومی چه در داخل و چه در خارج خطرناک است.

کد مطلب: ۴۲۳۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، حجت‌الاسلام یونسی در مراسم سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در هتل المپیک گفت:‌ فلسفه اصلی تشکیل دولت‌ها در ابتدا امنیت بود که آن هم امنیت حاکمان مطرح می‌شد، ولی دولت به معنای جدید تعریف وسیع‌تری دارد و یکی از اهداف بسیار مهم دولت‌ها توسعه است.

وی با بیان اینکه یک دولت زمانی به اهدافش می‌رسد که مسیر بسیار طولانی، پیچیده و چند وجهی را طی کند، اظهار کرد: این مسیر جز از راه کار و دانش امکان‌پذیر نیست. برای توسعه باید از راه‌های سخت عبور کرد،‌ این تجربه همه کشورهای توسعه یافته است، کشور ما هم بخش زیادی از این راه را طی کرده است ، ولی هنوز پیچ‌های سختی را در پیش دارد، در بخشی از این راه به صورت نامتوازن پیشرفت کردیم و در بخش‌هایی هم عقب ماندیم.

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی با تشبیه بدن انسان به وضعیت توسعه در کشور، گفت: می‌توان توسعه را به عنوان دست، چشم و مغز یک انسان در نظر گرفت .ما در یک حوزه پیشرفت خوبی داشتیم و در دو حوزه موفق نبودیم و پیشرفت‌مان کند بوده است، در بخش چشم و نگاه وضعیت خوبی داریم، اما در زمینه دست و به تعبیر مقام معظم رهبری پنجه‌های کارآمد و حوزه نظریه‌پردازی یعنی مغز کم‌کاری داریم و کند عمل کردیم.

یونسی افزود: در حوزه آموزه‌های عمومی دانش یکی از مشکلات ما این است که پاسخگوی این همه فارغ‌التحصیل نیستیم و بازار کار برای آن تعریف نکردیم و آنچه آموخته‌ایم برای کار نبوده است بلکه برای میز مدیریت بوده است، امروز هر مسئولی از جمهوری اسلامی به هر کجا سفر می‌کند کامیون کامیون نامه تقاضای کار می‌رسد و عمدتا منظور از کار پشت میز نشینی یا مدیریت است.

وی با اشاره به وضعیت شغل در دولت قبل اظهار کرد:در دولت قبل با وجود اینکه شغلی وجود نداشت، جمعیت زیادی به دانشگاه وارد شد و امروز دولت در برابر این جذب بیجا درمانده است.ما توانستیم یک عطش را بیش از حد جواب دهیم اما در حوزه نظریه‌پردازی کم داریم، در حوزه پنجه‌های کارآمد و مهارت که مشکل اصلی کشور و توسعه در این زمینه است مشکل داریم.

یونسی با تاکید بر اینکه سنگینی توسعه کارآمد به دوش کارگران ماهر است، افزود:ما برای اینکه مسئله کار را حل کنیم باید زیرساخت فرهنگی را فراهم کنیم که هنوز این کار انجام نشده است. برای این منظور سه نقطه اصلی باید جا بیفتد، اول اینکه کار باید مقدس باشد، کار نباید عار باشد و باید تقدیس شود.دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید در ایجاد و تقویت این فرهنگ پیشقدم باشد و این مسئله را حل کند و از همه مراکز فرهنگی کمک بگیرد.

وی ادامه داد: کار باید در کشور ما تقدیس شود چقدر از خیابان‌های ما به نام کار و کارگر است؟ حتی برای کار خیر ساختن کارگاه به ذهن ما نمی‌آید یا حتی اگر این کار را انجام دهند و کارگاه بسازند حتی با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند.

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی، تصریح کرد: برای ساختن کارگاه باید پیچ و خم‌های اداری را طی کنند و پس از راه‌اندازی با ناامنی‌ها و گرفتاری‌ها دست و پنجه نرم کنند به همین دلیل ترجیح می‌دهند پول‌شان را در بانک‌ها بگذارند یا به خارج منتقل کنند.

یونسی بزرگترین چالش کشور را اشتغال دانست و افزود: کارآفرینی باید در اولویت باشد و همه سیاست‌ها و برنامه‌ها بر این اساس بچرخد زیرا بیکاری بلای جان کشور است.فسادی که بیکاری به فرهنگ، دین، هویت و امنیت ما وارد می‌کند مسئله دیگری وارد نمی‌کند، فساد،‌ دزدی، غارت،‌ جنایت، آدمکشی و گریز از انقلاب و مسئولان به دلیل بیکاری است.

وی افزود: موج موج مردم مسلمان به کفر پناه می‌برند تا شغل داشته باشند. کسی نگران نمی‌شود ولی تا توریست به کشور می‌آیند می‌گویند فرهنگ از بین رفت،‌ جوانان ما از بیکاری فاسد می‌شوند مهم نیست ولی اینکه دولت برجام را به نتیجه می‌رساند آنقدر آشفته می‌شوند.برای ایجاد کار، شغل کارآفرین باید تقدیس شود ولی تا امنیت نباشد نه کار ایجاد می‌شود نه کسی سرمایه‌گذاری می‌کند ولی می‌بینیم که به دست خودمان برای سرمایه‌گذاران ناامنی و مشکل ایجاد می‌کنیم.

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: کسانی هستند که به شدت نگران موفقیت دولت هستند، شاید دلیل آن است که منافع شان را در رکود و ناامنی اقتصادی می‌دانند.آنهایی که در منطقه جنگ راه انداختند و تلاش کردند ایران در مذاکرات به نتیجه نرسد مانند وهابی‌ها و صهیونیست‌ها حالا هم تلاش می‌کنند که ناامنی عظیم ایجاد کنند. هر برنامه عظیم در کشور را سعی می‌کنند با پول وهابی‌ها و نفوذ صهیونیست به نتیجه نرسد‌،‌ دوست دارند توریست به رأس‌الخیمه، دبی و آنتالیا برود، ولی چرا این همه ثروت ایرانیان به داخل ایران نیاید؟ ما احتیاج نداریم خارجی‌ها اینجا سرمایه‌گذاری کنند از نظر مهارت هم کمبود نداریم. از نظر سرمایه مادی هم کمبود نداریم البته از نظر امنیت عمومی در بهترین وضعیت مقایسه با سایر کشورها هستیم ولی احساس امنیت برای سرمایه‌گذاران بسیار کم است.

وی با بیان اینکه رقبای ما احساس کاذبی در منطقه ایجاد کردند و سعی می‌کنند فضا را تشدید کنند تا فضای کار در کشور به وجود نیاید، افزود:مهمترین وظیفه دولت این بوده است که موانع خارجی را تقریبا رفع کرده و داخلی‌ها هم در سطوح عالی همه همراهی می‌کنند ولی برخی در رده‌های پایین سعی دارند مخالفت کنند تا مسئولان اذیت شوند و با همنوایی با اسرائیل فضایی را ایجاد کنند که شاید بتوانند منافعی کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت برای حل معضل و مشکل اساسی بیکاری، اشتغال و رکود باید موانع داخلی و خارجی را بردارد،اظهار کرد:مهمترین کار همین توافق بود که مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت و مجلس آن را تصویب کرد و باید با یک انسجام و وحدت ملی و همراهی با دولت فضای داخلی را آماده کرد که بشود برنامه‌های دولت را اجرا کرد.

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار داشت: بیشترین مهاجرت از کشور برای اقوام شرق و غرب است زیرا موقعیت ویژه مرزی دارند که این مهاجرت برای ما ناپسند و خطرناک است. ما باید زمینه جذب و اشتغال آنها را فراهم کنیم و مهمترین خدمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای آموزش کارگران اقوام ایرانی در شرق و غرب ایران و توسعه دانشکده‌های آنها است.این خدمت بزرگ برای انسجام ملی است. هر چه کارگران ما با هم ارتباط داشته باشند بیشتر همدیگر را می‌شناسند.

یونسی ادامه داد: برخی نگاه منفی دارند و بیشتر تولید خطر می‌کنند ولی با ایجاد آموزشکده‌ها از ناامنی‌ها، بحران‌ها و خشونت‌های آینده جلوگیری می‌شود. باید تلاش کنیم همه ایرانی‌ها در ایران کار داشته باشند تا نسبت به آینده امیدوار و نسبت به لطف دشمنان مأیوس شوند.اگر کار نباشد کشور در آینده هزینه سنگینی‌ می‌دهد اما بیکاری، تحقیر و بدبینی قومی چه در داخل و چه در خارج خطرناک است.

وی افزود: در داخل اگر توانستیم امنیت خوبی برقرارکنیم به این دلیل است که همه ایرانیان را در منافع و خدمات شریک می‌دانیم و باید این حق را تعمیم دهیم و ایران را برای همه ایرانیان بدانیم تا بتوانیم از بحران احتمالی و خواب‌های آشفته دشمنان جلوگیری کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار