جانشین فرمانده ناجا در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

کشف 163 میلیون داروی قاچاق/ ناصر خسرو را برای دلالان دارو نا امن می کنیم

خبرگزاری پانا: جانشین فرمانده نیروی انتظامی از کشف 163 میلیون داروی قاچاق در نه ماهه امسال خبرداد و گفت: با همکاری وزارت بهداشت منطقه ناصر خسرو را برای دلالان و سودجویان دارو ناامن می کنیم.

کد مطلب: ۴۲۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سردار احمدرضا رادان در حاشیه همایش سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا در جمع خبرنگاران در خصوص کشفیات قاچاق در کشور، گفت: در نه ماهه امسال میزان کشفیات کالاهای قاچاق در سراسر کشور بیش از 800 میلیارد تومان نسبت به ارز مرجع 1226 تومانی بوده است، که این میزان از کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش نشان می دهد که این میزان نسبت به سال 89، رشد 47 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه مهم ترین نکته در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه مدرن در این زمینه است، اظهار داشت: در راستای این مبارزه همچنان قانون 72 سال پیش اجرا می شود که این موضوع به کام قاچاقچیان خوش آمده و باعث شده تا دست قضات نیز بسته باشد، البته امید داشتیم که این موضوع از قانون سال گذشته تمام شود ولی ایراداتی پیدا و پیش نویس قانون برگشته داده شد و متاسفانه هنوز ایرادات آن مرتفع نشده و به مرحله عملیاتی نرسیده است.

رادان ادامه داد: من احساس می کنم اگرعزم جدی در سرعت بخشیدن به موضوع قاچاق کالا انجام نشود، انجام اقدامات برای مبارزه با قاچاق کالا سخت و طاقت فرسا می شود.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تلاش هایی که برای مبارزه با امر قاچاق کالا و ارز صورت گرفته، تعداد بسیاری از پرونده ها منجر به محکومیت نمی شود، تصریح کرد: مشکلات عمده در قوانین مبارزه با قاچاق کالا است، البته امیدواریم همه دست اندرکاران کمک کرده تا این مسئله مهم حل شود.

جانشین فرمانده ناجا خاطر نشان کرد: با اجرای بخش های دیگر، قطعا چشم انداز خوبی در راه مبارزه با قاچاق کالا خواهیم داشت که در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه قاچاق پیگیری می شود.

این مقام ارشد انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص قاچاق سوخت از کشور به خارج از مرزهای ایران، گفت: واقعیت این است که قیمت سوخت ما در شاخه بنزین در داخل کشور 700 تومان و این در حالی است که قیمت سوخت در مرزها و کشورهای همسایه چیزی در حدود 3 هزار تومان می باشد و این اختلاف قیمت باعث ترغیب قاچاقچیان این ماده می شود.

رادان با اشاره به اینکه در حال حاضر ما با عرضه سوخت خارج از شبکه مشکل داریم، اذعان داشت: بخشی از سوخت که به دست موارد حمل و نقلی، کشاورزی، نیروگاه های صنعتی و غیره می رسد، سهمیه مصرفی آنان نیست و همین امر منجرشده تا خود به خود عرضه سوخت وارد شبکه خارج از مصرف شود و در این شرایط قاچاق صورت می گیرد، که قاچاق کالا نیز باعث از دست رفتن سرمایه های ملی می گردد.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه این مسئله قابل حل شدن است و کار سختی نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه ما نمی توانیم قیمت سوخت را در داخل کشور به قیمت سوخت کشورهای همسایه برسانیم، باید نظارت و کنترل مدنظر قرار دهیم در این صورت ما قادر خواهیم بود، عرضه خارج از شبکه را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از شکل گیری ارز مرجع بدون ضابطه، طرح شبنم و پورتال ارزی برخی از کالاها با ارز مرجع از کشور صادر می شدند، تصریح کرد: این روند نامناسبی بود که البته با طرح شبنم کنترل و نظارت براین امر صورت گرفت؛ تاکید دارم که با افق روشن و امیدوار کننده ای در امر مبارزه با قاچاق کالا و سوخت در کشور روبرو هستیم.

وی گفت: زمانی که ارز 1226 بود، موضع سهمیه سوخت تاحدی در دست کنترل بود اما از زمانی که قیمت و ارزش ارز به طور غیر منطقی تغییر یافت موضوع قاچاق نیز جدی تر شد و دستگاه پلیس و قضایی را نیز به زحمت انداخت.

رادان با اشاره به اینکه تا زمانی که قانون 72 سال پیش در این زمینه اجرایی شود، در این زمینه مشکل قوانین داریم، طبیعی است که قاچاق صورت می گیرد، اظهار داشت: در برخی از مواقع کالاهایی در مرز قاچاق محسوب می شوند ولی در داخل شهرها عنوان قاچاق نمی گیرند، البته این مسئله در قانون جدید لحاظ شده است.

این مقام ارشد انتظامی کشور در بحث کوله بری ها ادامه داد: در اغلب مواقع کوله برها در خدمت صاحبان سرمایه هستند، پس باید هدف گذاری ها برای تعیین مبدا و مقصد کوله برها بر روی صاحبان سرمایه باشد.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به اینکه در نه ماهه نخست سال جاری 1400 پرونده برای صاحبان سرمایه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است، اظهار داشت: بخش های عمده ای از اجناس قاچاق جمع آوری شده است.

وی افزود: در نه ماهه امسال با یکصد و 63 میلیون انواع داروهای انسانی و دامی در چرخه قاچاق برخورد کردیم که پس از جمع آوری در اختیار مرجع قانونی آن قرار دادیم.

رادان خاطرنشان کرد: 41 پرونده از 923 پرونده تشکیل شده در این خصوص بیش از یکصد میلیون تومان بوده است که در این رابطه نزدیک به 900 نفردستگیر شدند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خاتمه با اشاره به اینکه چرخه دارو در داخل دارای مشکلاتی است و در برخی از موارد نیازمندی هایی که مردم نسبت به دارویی دارند بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درست نیست، عنوان داشت: متاسفانه تعدادی از دلالان نیز وارد این عرصه شده اند تا این نیاز را مرتفع کنند، این در حالی است که برخی از این نیازمندی ها واقعی و درست نیستند و در برخی از موارد این داروها تقلبی یا غیر مجاز هستند و مخاطرات زیادی را برای مصرف کننده در پی دارند.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که عرضه داروی خارج از مدار باید نقش خود را در کنار وزارت بهداشت ایفا کند، گرچه پلیس تاکنون طی چند عمیلیات در خیابان ناصر خسرو و در برخورد با دلالان دارو وارد عمل شده است.

رادان با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید تلاش خود را برای تامین نیازهای دارویی مردم داشت باشد، خاطرنشان کرد: ما همکاری با وزارت بهداشت را در برنامه های آینده خود داریم تا بر این اساس بتوانیم منطقه ناصرخسرو را برای دلالان و سودجویان دارو ناامن کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار