با حضور وزیر نیرو؛

قرارداد ساخت توربین ملی بین پژوهشگاه نیرو و شرکت مپنا منعقد شد

با حضور وزیر نیرو، قرارداد ساخت توربین ملی دو مگاواتی بادی که طراحی آن به طور کامل توسط متخصصان داخلی صورت گرفته، بین پژوهشگاه نیرو و شرکت مپنا منعقد شد.

کد مطلب: ۴۲۳۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا در این مراسم که در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، حمید چیت چیان گفت: تلاش در جهت خوداتکایی و تامین نیازهای کشور از تولیدات داخلی، یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه است.
وی با اشاره به معنای متفاوت انتقال تکنولوژی و واردات برای کشورهای مختلف، تصریح کرد: این مهم برای کشورهای بدون دانش فنی، یک معنی و برای کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران که دارای تکنولوژی ساخت توربین‎های دو مگاواتی است، معنای دیگری دارد.
در حاشیه این مراسم، بهزاد اعلم مسئول نهایی کردن قرارداد بین شرکت مپنا و پژوهشگاه نیرو، در خصوص ساخت توربین نمونه ملی دو مگاواتی بادی، گفت: طراحی این توربین به طور کامل توسط متخصصان داخلی در پژوهشگاه نیرو صورت گرفته و قرار است ساخت آن با امکانات شرکت مپنا انجام شود.
وی افزود: پس از به اتمام رسیدن مراحل ساخت توربین نمونه و انجام تست های اولیه، این امکان فراهم است تا بتوانیم سالانه حداقل بین هشت تا 10 واحد از آن تولید کنیم.
اعلم خاطرنشان کرد: هم اینک تولید توربین 2.5 مگاواتی با ظرفیت چهار واحد در ماه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر توربین دو مگاواتی در کشور نداریم و برآوردهای اولیه حاکی از تولید 10 واحد توربین در سال است، خاطرنشان کرد: پس از ساخت نخستین توربین نمونه، قادر خواهیم بود حداقل تولید 10 واحد توربین را به صورت ماهیانه در دستور کار داشته و پاسخگوی ظرفیت مورد نیاز کشور باشیم.
این مسئول افزود: ساخت نمونه کامل این توربین حدود 200 میلیارد ریال هزینه در بر دارد.
براساس اخبار منتشر شده در روزهای گذشته، ژنراتور و گیربکس توربین های بادی و مواد اولیه پره های توربین های بادی که تهیه آنها از خارج با مشکلاتی همراه بود با حمایت ستاد انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دانشگاه های کشور ساخته شد.
براساس سیاست های فعلی انرژی کشور، ارزش حال خالص و نرخ بازده داخلی پروژه های باد در سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی محاسبه شده که تایید کننده این واقعیت است که پروژه های برق بادی در این سه استان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند.
نتایج نشان می دهد که با حذف یارانه های انرژی پتانسیل فسیلی به همراه یک روش بازار محور، می توان ظرفیت انرژی بادی را به 3٫6 تا 6 گیگاوات افزایش داد.
این ظرفیت نصب شده می تواند سبب صرفه جویی حدود 47 تا 84 میلیون بشکه معادل نفت 127 تا 230 هزار بشکه در روز در بخش نیروگاهی ایران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار