تله كابین گنجنامه، ظرفیت بالای گردشگری همدان

اعضای كمیسیون های اقتصاد، سرمایه گذاری، گردشگری و معماری شهرسازی و فنی و عمرانی به صورت مشترك از مجموعه گردشگری، تفریحی تله كابین گنجنامه بازدید كرده و طی نشستی به بحث و گفتگو در خصوص مشكلات و مسائل این مجموعه پرداختند.

کد مطلب: ۴۲۲۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از استان همدان، در این بازدید چند ساعته از بخش‌های مختلف مجموعه گردشگری تله‌كابین از جمله احداث اولین و بزرگترین غار آكواریوم كشور و سوئیت‌های اقامتی بازدید به عمل آمد.

در ادامه بازدید در نشست مشتركی كه صورت گرفت رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینكه مجموعه گردشگری تفریحی تله‌كابین از جمله مهمترین ظرفیت‌های گردشگری همدان است، گفت: سرمایه‌گذارانی كه با علاقه و انگیزه باطنی وارد عرصه اقتصاد و سرمایه‌گذاری شوند قطعاً نتایج خوبی را رقم می‌زنند.

محمد تبریزی با اشاره به خواسته‌ها و مطالبات سرمایه‌گذاران اظهار كرد: شاید تمامی این خواسته‌ها ممكن نباشد، اما از بین بعضی از خواسته‌ها قابل بررسی است كه می‌توان آنها را در مجرای سیاست‌های حمایتی قرار داد.

تبریزی ساماندهی محوطه گنجنامه را ضروری دانست و افزود: لازم است در امر ساماندهی برگزاری دوره‌های آموزشی دستفروشان در خصوص نحوه برخورد با گردشگران و فعالیت در برنامه گنجانده شود.

وی از نبود راهنمای گردشگری در گنجنامه انتقاد كرد و یادآور شد: وجود كتیبه‌ها در این منطقه گردشگری ظرفیت خوب برای جذب گردشگر است كه به راهنما جهت معرفی كتیبه‌ها و گنجنامه برای گردشگران نیاز دارد.

رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورا تأكید كرد: همچنین باید در اقدامات ساماندهی نگهداری از كتیبه‌ها نیز مدنظر باشد، چراكه دسترسی آسان به آنها از ارزشمند بودن آنها از دید بازدیدكنندگان كاسته است.

محمد تبریزی به جمع‌آوری دستفروشان و ساماندهی آنها اشاره كرد و یادآور شد: معضلات در این زمینه باید رفع شود و ایجاد هرگونه سرپناه یا بنایی برای دستفروشان معضلی برای منطقه گردشگری گنجنامه است.

تبریزی ساماندهی ورودی گنجنامه را اولویت اصلی پس از ساماندهی محوطه منطقه برشمرد و گفت: كمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر موضوع را پیگیری می‌كند و در صورتی كه سرمایه‌گذار مجموعه تفریحی و گردشگری تله‌كابین وارد شود شورا نیز از طرح آن استقبال می‌كند.

وی احداث مسیر برگشت گنجنامه همدان را امری مناسب دانست و اظهار كرد: علیرغم اینكه ایجاد این مسیر ضروری است اما در حال حاضر به دلیل مشكلاتی كه دارد بستر آن هموار نیست.

رئیس كمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اضافه كرد: با توجه به ترافیكی كه در مسیر محور گنجنامه به وجود می‌آید ایجاد مسیر برگشت در دستور كار شورا قرار می‌گیرد و تحقق آن نیازمند همكاری و مساعدت مدیریت استان و جذب اعتبارات ملی بوده و تا تعیین تكلیف آن ایجاد یك خط عبور اضطراری جهت انجام عملیات امدادی الزامی است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان هم در این بازدید همكاری و تعامل سازمان میراث فرهنگی و اداره راه و شهرسازی در خصوص احداث مسیر برگشت گنجنامه را ضروری دانست و گفت: متأسفانه در گذشته تصمیماتی در خصوص خروج محوطه گنجنامه از حریم شهری گرفته شد كه منجر به ایجاد معضلاتی برای شهر شد.

علی‌اكبر نظری تأكید كرد: می‌طلبد با كمك مدیریت استان مجدداً بخشی از منطقه گنجنامه كه از حریم شهر جدا شده به حریم بازگردانده شده و با مدیریت شهری وارد كار شود.

نظری اظهار كرد: ایجاد مسیر برگشت محور گنجنامه می‌تواند علاوه بر مباحث گردشگری، صرفه اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینكه برای احداث مسیر برگشت این منطقه گردشگری باید طرح جامع و دقیقی را ارائه داد، گفت: مدیریت و مسؤولان استان می‌توانند به كمك مدیریت شهری آمده و این محور را برای رفع معضل ترافیك ایجاد كنند.

گردان سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز ساماندهی محوطه گنجنامه را ضروری دانست و با بیان اینكه این امر در دست اجراست، گفت: در حال حاضر طبق بررسی‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار 15 دستفروش در این محوطه فعالیت دارند كه باید ساماندهی شوند.

سید احمد حسنی‌حلم رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان هم بر مطالعات طرح مسیر برگشت محور گنجنامه تأكید كرد و گفت: باید در برنامه ساماندهی گنجنامه تا قبل از احداث مسیر برگشت، از تردد خودروهای شخصی در این محور جلوگیری شود، چرا كه این منطقه گردشگری است.

حسنی‌حلم در این خصوص افزود: لازم است برای پارك خودروها نیز در ورودی گنجنامه پاركینگی احداث شود.

نرگس نورا... زاده رئیس مركز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست از برگزاری جلسات در زمینه مباحث گردشگری همدان خبر داد و گفت: ظرفیت‌های گردشگری همدان باید در سطح ملی در جهان معرفی شود.

علی رحیمی‌فر دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم با بیان اینكه رفع معضل ترافیك محور گنجنامه باید جزو اولویت‌های این منطقه باشد، گفت: شورا می‌تواند با كمك مسؤولان دولتی ورود پیدا كرده و در زمینه ساماندهی منطقه گردشگری گنجنامه اقدام كند.

رحیمی‌فر با اشاره به اینكه احداث مسیر برگشت محور گنجنامه نیازمند كمك و یاری مسؤولان و نمایندگان استان است، افزود: می‌توان با كمك هم در قانون بودجه سال آینده اعتبارات ملی برای طرح لحاظ نمود و كار اجرایی را پس از مطالعات دقیق و مناسب شروع كرد.

محمدعلی پرزاد دیگر عضو شورا هم ایجاد مسیر برگشت محور گنجنامه را منجر به زنده كردن منطقه دانست و گفت: باید كاری كرد كه این منطقه توریستی به یك منطقه گردشگری ملی تبدیل شود.

پرزاد با بیان اینكه منطقه گردشگری گنجنامه در كشور بی‌نظیر است، افزود: لازم است مدیریت مجموعه گردشگری تفریحی تله‌كابین جلسات مستمری را با مسؤولان استان و شهر جهت ساماندهی و ایجاد مسیر برگشت برگزار كند.

پرزاد با اشاره به اینكه ماندگاری مسافر و گردشگر نیاز به ایجاد بستر و شرایط مناسب است، اظهار كرد: مسؤولان و دست‌اندركاران باید در این مسیر وارد شده و یك كار اساسی انجام دهند.

اكبر رنجبران مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان نیز با اشاره به اینكه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیازمند حمایت هستند، گفت: ایجاد مسیر برگشت محور گردشگری گنجنامه نیاز به كار مطالعاتی و مشاوره‌ای دارد و باید با مدیریت واحدی این منطقه را ساماندهی كرد.

مدیرعامل مجموعه توریستی و تفریحی تله‌كابین گنجنامه در ادامه این بازدید و نشست با اعضا ضمن تشكر از نگاه ویژه شورای چهارم نسبت به سرمایه‌گذاری و گردشگری اظهار كرد: متأسفانه در استان به مسائل سرمایه‌گذاری توجه آنچنانی نمی‌شود اما استقبال و حمایت شورا و شهرداری از سرمایه‌گذار باعث افزایش انگیزه و رغبت سرمایه‌گذار می‌شود.

سعید ترابیان با بیان اینكه بحث صنعت توریست و گردشگری دیربازده بوده و منافع عمومی را در پی دارد، افزود: ما برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری به ویژه بخش گردشگری نیازمند حمایت هستیم و منظور از این حمایت، مالی نیست بلكه نیاز است مسائل قانونی تسریع شود، چرا كه توقع ما در چارچوب قانون است.

ترابیان با اشاره به اینكه گنجنامه همدان یك منطقه نمونه و بی‌نظیر گردشگری است، گفت: اما در این منطقه زیرساخت‌های لازم گردشگری فراهم نشده است.

وی اضافه كرد: همدان علیرغم داشتن ظرفیت‌های گردشگری به خوبی در جهان حتی در كشور معرفی نشده است.

وی با بیان اینكه حدود دو سال است با مشكلات عدیده‌ای مواجه هستیم، افزود: با توجه به قرار گرفتن در شرایط پساتحریم اگر به ظرفیت‌های همدان پرداخته شود از این پس می‌توان شاهد حضور بیشتر و پررنگ گردشگران خارجی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بود.

مدیرعامل مجموعه توریستی تفریحی تله‌كابین گنجنامه طولانی شدن بروكراسی اداری برای سرمایه‌گذاران را از مشكلات عمده آنها برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر مجموعه تله‌كابین موقعیتی به دست آورده كه برای افزایش و جذب گردشگران نیازمند حمایت مسؤولان استان و شهر همدان بوده و این كمك‌ها در چارچوب قانون است.

ترابیان با اشاره به سهم شهرداری همدان در مجموعه تله‌كابین یادآور شد: علیرغم اینكه این مجموعه توسط بخش خصوصی اداره می‌شود در نظرسنجی‌ها، مسافران از عملكرد شهرداری ابراز رضایت كرده‌اند.

وی ساماندهی منطقه گنجنامه را عاملی مؤثر در افزایش افق گردشگری شهر و استان همدان دانست و گفت: محور گردشگری گنجنامه در سطح كشور بی‌نظیر است، اما به دلیل مشكلات ترافیكی مسافران در مسیر گنجنامه برمی‌گردند و زیاد استقبال نمی‌كنند و اگر مسیر بازگشت این محور احداث شود می‌تواند رونق اقتصادی و گردشگری را برای همدان به دنبال داشته باشد.

وی همچنین از عدم همكاری سازمان میراث فرهنگی انتقاد كرد و افزود: ساماندهی منطقه گردشگری گنجنامه بسیار ضروری است.

ترابیان با بیان اینكه یكی دیگر از مشكلات ما گردشگرهای ارزان قیمت است، گفت: باید با ایجاد بسترها و برنامه‌ریزی مناسب تفكری ایجاد كرد كه هر گردشگری برای شهر و استان درآمدزایی داشته باشد.

مدیرعامل مجموعه توریستی تفریحی تله‌كابین گنجنامه همدان در ادامه بازدید اعضای شورای اسلامی شهر همدان از سوئیت‌های اقامتی و پروژه‌ احداث اولین و بزرگترین غار آكواریوم كشور گفت: برای احداث سوئیت‌ها یك هزار و 200 مترمربع مجوز ساخت داریم كه در حال حاضر 20 سوئیت 50 متری در هزار متر ساخته شده است.

سعید ترابیان در خصوص غار آكواریوم نیز گفت: این آكواریوم اولین و بزرگترین غار آكواریوم كشور است كه سرمایه‌گذار و مجری طرح شركت تله‌كابین گنجنامه بوده و زیربنای پروژه 900 مترمربع با تعداد 25 آكواریوم احداث می‌شود.

ترابیان حجم آكواریوم‌ها و تلاریوم‌ها را 106 هزار لیتر بیان كرد و افزود: همچنین حجم آبگیر بزرگترین آكواریوم این پروژه 79 هزار لیتر است.

وی نوع آكواریوم‌ها را آب شور، آب شیرین، تلاریوم، ریف پلنت و گرین وال اعلام كرد و یادآور شد: پروژه در 22 بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار