نعمت‌زاده مطرح کرد

پیشنهاد سرمایه گذاری آفریقای جنوبی در بخش نفت و پتروشیمی ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران و آفریقای جنوبی از سال 1999 با سفر نلسون ماندلا به ایران همکاری‌های تجاری خود را آغاز کردند که این همکاری‌ها در زمان تحریم‌ها کاهش یافت اما امیدوار به برقراری دوباره آن هستیم.

کد مطلب: ۴۲۰۷۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا محمدرضا نعمت‌زاده امروز در نشست همکاری‌های اقتصادی ایران در آفریقای جنوبی که در آن معاون اول رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز حضور داشت اظهار کرد: ایران و آفریقای جنوبی رابطه تاریخی مناسبی با یکدیگر دارند و از سال 1999 با سفر نلسون ماندلا به ایران همکاری‌های تجاری دو کشور به طور رسمی آغاز شد که در دوران ریاست جمهوری آقای رفسنجانی وی نیز برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی به این کشور سفر کرد.

وی با اشاره به کاهش روابط ایران و آفریقای جنوبی در دوران تحریم‌ها گفت: در گذشته روابط تجاری دو کشور حدود یک میلیارد دلار بود که در بخش‌های پتروشیمی سرمایه‌گذاری به صورت 50-50 انجام شده بود اما در شرایط تحریم‌های خارجی شرکت‌های آفریقایی ایران را ترک کردند.

وزیر صنعت ادامه داد:‌ امیدواریم که همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در پساتحریم دوباره برقرار شود.

نعمت‌زاده تصریح کرد: امکان سرمایه‌گذاری مشترک در کشورهای آسیای میانه وجود دارد، در حوزه معدن اخیرا با وزیر معدن افغانستان تفاهمنامه‌ای امضا شده است که در این رابطه نیز می‌توانیم به صورت مشترک فعالیت کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به ورود بزرگترین گروه تجاری و اقتصادی آفریقای جنوبی به ایران نشان‌دهنده عزم جدی این کشور برای برقراری رابطه اقتصادی مجدد بین دو کشور است.

وزیر صنعت اضافه کرد: 160 شرکت و تاجر فعال اقتصادی آفریقای جنوبی به ایران آمده‌اند که ما نیز از شما برای همکاری‌های مشترک استقبال می‌کنیم.

نعمت‌زاده گفت: معدنی که در بوکسیت آفریقا داریم می‌تواند پتانسیل خوبی برای همکاری‌ها باشد.

این مقام مسئول گفت: روابط بانکی یکی از محدودیت‌های مهم برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است، همچنین حمل و نقل نیز مشکلاتی دارد که امیدواریم در این جلسات بتوانیم آن را حل کنیم.

وی یادآور شد که در بحث حمل و نقل هوایی نیازمند ایجاد پروازهای مستقیم بین دو کشور هستیم تا تجار و فعالان اقتصادی بتوانند به راحتی و بدون صرف وقت اضافی بین دو کشور رفت و آمد کنند.

نعمت‌زاده در پایان گفت: فعال کردن خط کشتیرانی بین ایران و آفریقای جنوبی از دیگر مواردی است که می تواند مورد توجه دو کشور قرار گیرد و امیدواریم با رفع تحریم ها فعالیت این خط از سر گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار