صدای یارا سامانه مشاوره حقوقی ویژه كودكان

یک حقوقدان فعال در حوزه کودک از راه­‌اندازی سامانه مشاوره حقوقی ویژه حقوق کودکان برای نخستین بار در ایران خبر داد.

کد مطلب: ۴۲۰۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، هادی شریعتی با اعلام این خبر گفت: صدای یارای حقوقی که به همت انجمن دفاع از حقوق کودک راه­‌اندازی شده است، از طریق شماره تلفن ۴۲۱۵۲ پاسخگوی مددجویان خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه انجمن حمایت از حقوق کودک از سال ۷۹ خط «صدای یارا» را به منظور ارائه خدمات مددکاری راه­‌اندازی کرده است، افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳ ماه است که خط صدای یارای حقوقی به صورت آزمایشی کار خود را شروع کرده و همانگونه که مددکاران در صدای یارا پاسخگوی مشکلات مرتبط با مسائل رفتاری و اجتماعی کودکان هستند، این خط نیز پاسخگوی مسائل حقوقی مرتبط با کودکان خواهد بود.

شریعتی با بیان اینکه این خط از دوم آذرماه افتتاح و به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد، اظهار کرد: این خط همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ پاسخگوی مراجعان بوده و پاسخگویان به این سامانه نیز وکلای پایه یک دادگستری هستند که در ارتباط با پرونده­‌های مرتبط با حقوق کودک فعالیت کرده و با حوزه حقوق کودک آشنایی دارند.

این حقوقدان با تاکید براینکه باید سوالات تماس­‌گیرندگان تنها در حوزه حقوق کودک باشد، ادامه داد: اولیا مدرسه، والدین و تمامی افراد زیر ۱۸ سال می‌­توانند با این سامانه تماس گرفته و سوالات خود را در حوزه کودک مطرح کنند و تماس با این خط نیز رایگان است.

وی با بیان اینکه ما در این سامانه به جز ارائه مشاوره تلفنی خدمات دیگری نیز ارائه می‌­دهیم، گفت: به عبارت دیگر چنانچه وکیل پاسخگو احساس کند، مددجو در رابطه با سوال مطروحه نیاز به وکیل دارد وکالت وی را به صورت رایگان برعهده می‌­گیرد، اما شرط وکالت ضرورت و لزوم است.

این فعال حقوق کودک با تصریح بر اینکه در این سامانه کودکان معارض با قانون و کودکان بزه‌­دیده اولویت ما هستند، خاطرنشان کرد: هرچند که مسائلی همچون حضانت و ولایت قهری نیز در این سامانه مطرح می‌شود، اما بیشتر فعالیت ما بر این دوحوزه متمرکز است.

شریعتی درباره کودکان معارض با قانون توضیح داد: این گروه از کودکان در تعارض با قوانین کیفری و مدنی رفتار کرده­‌اند، اما از آنجا که در حقوق کودک و براساس پیمان­‌نامه حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال مسئولیت کیفری ندارند -هرچند که حقوق داخلی نظر دیگری دارد - لذا در نگاه حقوق کودک نمی‌­توان این افراد را مجرم تلقی کرد؛ بنابراین به چنین کودکانی در اصطلاح کودکان معارض با قانون گفته می‌‌شود.

وی تاکید کرد: چنانچه کودکی با مسائلی نظیر ضرب و جرح، قتل و سایر مسائل مرتبط با حقوق کیفری درگیر شود خانواده و سایر اطرافیان وی می‌­توانند با این سامانه تماس گرفته تا برای کودک وکیل تعیین شده و برای وی لایحه تنظیم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار