حال و هوای همدان در ماه محرم

با شروع ماه محرم مردم همدان به رسم کهن لباس عزا بر تن خود و تن شهر کرده و به سوگ سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش می نشینند.

کد مطلب: ۴۱۴۱۵۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان همدان، با شروع ماه محرم مردم همدان به رسم کهن لباس عزا بر تن خود و تن شهر کرده و به سوگ سید و سالار شهیدان و یاران با وفایش می نشینند و با برپایی هیات های مذهبی و تکیه ها حال و هوایی معنوی به جامعه می دهند.
در هیات ها، مساجد و تکیه ها و حسینیه ها، سخنرانان و مداحان و مرثیه سرایان و تعزیه خوانان به همراه دسته های سینه زنی و زنجیرزنی با برپایی آداب و رسوم گذشتگان، خود را داغدار واقعه عاشورا می کنند و به امام حسین (ع) و یارانش توسل می‌جویند.
در دارالمومنین همدان نیز همچون دیگر شهرها نمادهایی از عزا در هیئت‌ها و دستجات عزاداری به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به علم، چهل چراغ، بیرق و... اشاره کرد که گاه برای تداعی صحنه کربلا و کاروان امام حسین(ع) کجاوه، خیمه و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پخش غذاهای نذری و شوق گرفتن متبرکات نذری از هر خیابان و کوچه و برزن مشهود است و سیل عظیمی از زن و مرد و کوچک و بزرگ و پیر و جوان که از برکات این ماه برخوردار می‌شوند.
وقتی به گوشه و کنار شهر نگاه می‌کنی تکیه‌ها و هیئت‌ها را می‌بینی و جوانانی حسینی که با شوق و شور فراوان سینی چای در دست گرفته و به رهگذران تعارف می‌کنند و با پذیرایی های ساده ارادت خود را به ارباب بی کفن نشان می دهند.
ماشین نویسی صلواتی نیز این روزها زیاد به چشم می‌خورد و عاشقانی که با مزین کردن وسایل نقلیه خود به نام‌های مبارک شهدای کربلا به نوعی دیگر عرض ارادت می‌کنند و جوانانی که با ذوق فراوان بر روی شیشه‌ها جملاتی ناب به یادگار می‌گذارند.
در سمتی دیگر صدای نوحه برپاست عده ای دیگر کودکان خود را به یاد شیرخواره امام حسین(ع) لباس سقایی به تن می‌کنند، وقتی در صف تاکسی و اتوبوس به صحبت های مردم گوش می‌کنی در حال دادن آدرس هیات ها و مساجد خود هستند تا دیگری را به بزم سوگواره خود دعوت کنند.
این روزها شور و شعور حسینی در جای جای شهر موج می‌زند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار