عراقچی:

هرسه ماه یکبار در وین جلسه داریم/اورانیوم غنی سازی شده خود رامی فروشیم

با پایان کار نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ در هتل کوبورگ وینرئیس هیأت ایرانی با بیان اینکه محل کمیسیون قرار است در وین باشد، افزود: قرار شد هر سه ماه یک بار این جلسه را داشته باشیم.

کد مطلب: ۴۱۲۸۲۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سیاسی پانا، در این نشست معاونان وزیر امور خارجه ایران، نمایندگان کشورهای 1+5 و نیز خانم هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند.

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه ایران پس از پایان این نشست در گفت و گو با خبرگزاری صداو سیما گفت: در این جلسه روال کار و محل کمیسیون مشخص شد.

عراقچی با بیان این که محل کمیسیون قرار است در وین باشد، افزود : قرار شد هر سه ماه یک بار این جلسه را داشته باشیم مگر اینکه دلیلی اقتضا کند که زودتر برگزار شود که اتفاقا تصمیم گرفتیم قبل از روز اجرایی شدن،در نیمه دوم نوامبر نشستی برگزار شود.

نشست امروز، در فضای سازنده

وی با اشاره به اینکه نشست امروز در فضای سازنده برگزار شد، گفت : همه طرف ها بر تعهد خود، پیگیری و جدی بودن برجام تاکید داشتند و تکرار کردند که خواهان تداوم و استمرار برجام هستند و تلاش خود را در این زمینه خواهند داشت.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که که آیا موضوع اراک در این نشست مطرح شده است، گفت: در خصوص اراک و مدرنیزه کردن پیشرفت های خوبی الان شده است. مذاکراتی در ظرف سه ماه گذشته در جریان بود حتی قبل از شروع روز تصویب ما مذاکرات را در خصوص اراک آغاز کرده بودیم .

عراقچی تصریح کرد: یک اعلامیه ای بین سه کشور ایران ، چین و آمریکا روز گذشته تدوین و منتشر شد که سه کشور اراده خود را برای مدرنیزه کردن سایت اراک در زمان مقرر اعلام کردند، غیر ازآن، آنچه که برای ما مهمتر است یک سند رسمی است که باید بین ایران و هر 6 کشور1+5 امضا شود.

عراقچی اضافه کرد: پیش نویس این سند آماده شده و کارشناسان روی آن کار کردند و در مرحله نهایی قرار دارد که ان شاء الله وزیران خارجه هفت کشور آن را امضا خواهند کرد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه بعداز آن هست که کار در مورد اراک آغاز خواهد شد، گفت: امیدوار هستیم که در زمان کوتاهی این کار هم به انجام برسد.

رئیس هیأت ایرانی همچنین در گفتگو با شبکه تلویزیونی پرس تی وی ، تأکید کرد ایران اورانیوم غنی سازی شده‌ی خود را ترقیق نخواهد کرد، بلکه آن را به برخی از کشورها که وی نام آنان را نبرد، خواهد فروخت.

عراقچی افزود: تمام طرف ها در حال تلاش برای تهیه سندی رسمی هستند که شامل جزئیات فعالیت های مشترک برای طراحی مجدد این رئاکتور و مسئولیت های مختلف طرف های دخیل در این فعالیت ها است.

وی در ادامه با بیان اینکه اورانیوم خود را رقیق نخواهیم کرد ، گفت : ایران تلاش دارد در ازای اورانیوم غنی سازی شده ی خود، اورانیوم طبیعی دریافت کند.

عراقچی درباره زمان آغاز اجرای عملی برجام افزود : به عقیده من، ایران فقط به چند هفته زمان نیاز دارد تا اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهد. البته آژانس بین المللی انرژی اتمی باید این فعالیت های ایران را راستی آزمایی و در نهایت، تأیید کند. اگر چنین شود، روز اجرای برجام و لغو تحریم ها فرا خواهد رسید.

وی درباره نشست های دیگر کمیسیون مشترک که قرار است انجام شود، گفت: احتمالاً در نیمه دوم ماه نوامبر که قبل از روز اجرای برجام خواهد بود، این کمیسیون بار دیگر ملاقات خواهد داشت تا موضوعات جاری را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

عراقچی همچنین گفت: این کمیسیون هر سه ماه یک بار نشستی را اینجا در وین برگزار خواهد کرد. این تصمیمی است که در نشست امروز، معاونان وزیران خارجه در اینجا گرفته اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار