مدیر آموزش وپرورش هویزه در گفت وگو با پاناخبر داد:

گسترش بحران نیروی انسانی وفضای آموزشی هویزه

مدیر آموزش وپرورش شهرستان هویزه گفت: هویزه در بحران کمبود نیروی انسانی وفضای آموزشی به سر می برد.

کد مطلب: ۴۱۱۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد

یوسف گل مغانی زاده در گفت وگو با خبرنگار پانا در خصوص کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی در این شهرستان گفت: در صورت بی اعتنایی به مشکلات موجود تا دو سال آینده بحران فضای آموزشی ونیروی انسانی در شهرستان هویزه شکل خیلی وسیع تر به خود می گیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات این شهرستان در بخش های مختلف متعدد است، افزود: کمبود نیروی انسانی که شاید در مقطع ابتدایی کمتر احساس شود اما در مقاطع بالاتر به ویژه در مقطع متوسطه دوم شدیدتر شده واز یک مشکل، تبدیل به بحران شده است.

گل مغانی زاده ادامه داد: یکی از دلایل اصلی ایجاد این بحران، غیر بومی بودن نیروها به ویژه در جنسیت بانوان است که پس از چندسال فعالیت پیگیر انتقالی خود می شوند که در صورت موافقت کردن یا نکردن هردو مشکلاتی در پی دارد.

مدیر آموزش وپرورش شهرستان هویزه درباره وضعیت فضاهای آموزشی گفت: مشکل فرسودگی وکمبود فضاهای آموزشی در این شهرستان با نگاهی اجمالی به فضاهای آموزشی موجود در شهرستان مشخص است.

وی افزود: در این شهرستان بیشتر فضاهای آموزشی مربوط به زمان بازسازی شهرستان، توسط آستان قدس رضوی است که معماری آنها حدود سی سال قدمت دارد؛ همچنین به تعداد مدارس فرسوده در شهر مدارس جدید تحویل نگرفته ایم.

گل مغانی زاده تصریح کرد: امسال فقط در شهر هویزه پایه اول ابتدایی صدوهفتاد دانش آموز افزایش آمار داریم که با توجه به شش پایه بودن ابتدایی، ششصد الی هفتصد دانش آموز اضافه شده است که نسبت به افزایش آمار موجود سالانه باید 2مدرسه دویست وپنجاه نفره تحویل بگیریم؛ در حالی که چندین سال است در شهر هویزه مدرسه ای ساخته نشده است.

این مسئول فرهنگی اظهار داشت: خیلی از مدارس ثابت صبح شهر به دلیل کمبود فضای آموزشی ،چرخشی شده اند که برای سالهای آینده روند چرخشی کردن مدارس هم جوابگو نخواهد بود.وقتی آمار کلاسها از سی ودونفر به سی وهفت وچهل نفر برسد باید کلاسها را تفکیک کرد که با وجود کمبود فضای آموزشی عملی نیست. متأسفانه در بعضی مدارس نمازخانه وحتی آبدارخانه تبدیل به کلاس شده است.

گل مغانی زاده درباره عنایت مسئولین نسبت به مناطق محروم ومرزی گفت:گفته می شود که مناطق محروم ومرزی مورد عنایت هستند اما آن عنایت عینی وعملی را نمی بینیم.

مدیر آموزش وپرورش هویزه درباره پایین بودن رتبه درسی وآموزشی هویزه گفت:مشکلاتی که برشمردم بی ارتباط با وضعیت پایین بودن رتبه آموزشی ودرسی نیست وقتی کلاس ها مستهلک وقدیمی وبدون وسایل سرمایشی وگرمایشی وکمبود معلم وجود داشته باشدوبه طورکلی فضای آموزشی مناسب نباشد حتما روی وضعیت آموزشی ودرسی دانش آموزان تاثیر گذار خواهد بود البته امسال وضعیت درسی دانش آموزان شهرستان نسبت به چند سال قبل بهتر شده وحداقل چهار پله رشد داشتیم .

وی در رابطه با افت تحصیلی افزود:البته دلایل افت تحصیلی در شهرستان متعددند علاوه بر کمبود نیروی انسانی ونامناسب بودن فضاهای آموزشی ،بحث وضعیت فرهنگی ومعیشتی تاثیر گذار هستند .اولیای دانش آموزان آن گونه که باید با مدرسه مرتبط نیستند .خیلی از اولیا تا وقتی فرزندشان در دوران ابتدایی باشد،توجه خوبی به فرزندانشان وارتباط خوبی با مدرسه دارند؛ وقتی به پایه های باتر بروند واحساس کنند اصطلاحا می توانند روی پای خود بایستند آنها را به حال خود رها می کنند واین ارتباط اولیا با مدرسه قطع می شود یا خیلی کم رنگتر می شود.وشاید حلقه مفقوده آموزش وپرورش متاسفانه ،نبود تعامل قوی به ویژه ازجانب اولیا با آموزش وپرورش است.

وی درباره علت ترک تحصیل در شهرستان اظهار داشت:علت اصلی ترک تحصیل در شهرستان هویزه به نظر بنده مسائل فرهنگی ومعیشتی واقتصادی است از نظر فرهنگی هنوز تصور بعضی خانواده ها این است که دختر خانمها همین که بتوانند بخوانند وبنویسند کفایت می کند که البته اشتباه خیلی بزرگی است.ترک تحصیل در هر صورت بد است اما اگر دربین جامعه دختران باشد بدتر است چون آنها مادران فردای جامعه ما هستند ومادران باسواد در تربیت فرزندان خودموفق ترند.

گل مغانی زاده در باره کلاسهای دوزبانه وپیش دبستانی در شهرستان هویزه گفت:اکثر دانش آموزان ما دو زبانه هستند که در صورت معالجه نشدن این مشکلتا امتحانات نهایی دیپلم با آنها خواهد بود وتاثیر منفی خواهد داشت.بنابر این کلاسهای دوزبانه وپیش دبستانی خیلی تاثیر گذار خواهد بود .

ایشان افزود:درجایی شنیدم که گفته شده هشتاددرصد یادگیری مربوط به پیش دبستانی است که منزلت وجایگاه کلاسهای پیش دبستانی ودوزبانه را می رساند البته کلاسهای دوزبانه یک ماه است وبحث فارسی صحبت کردن دانش آموزان را کامل نمی تواند حل بکند اما یقینا اگر یک سال باشد خیلی تاثیر گذار خواهد بود.

وی افزود:در سال گذشته بیش از بیست کلاس پیش دبستانی تشکیل شد که پیشرفت صددرصدی نسبت به سال قبل داشتیم که جمعیت نوآموزان ما دوبرابر شده است .امسال هم در تلاشیم که این وضعیت را افزایش دهیم ولی مشکلاتی دارد از جمله باید به فکر فضای آموزشی آن باشیم .باتوجه به چرخشی شدن مدارس ما عملا فضای کافی برای نوآموزان نخواهیم داشت لذا باید به فکر اجارۀ خانه باشیم که با توجه به دریافتی مربیان وسنگینی اجاره خانه گهگاهی باید مربیان ازجیب خود بگذارند تا بتوانند کلاسها را اداره کنند.

وی درخصوص مطالبات از سایرارگانها تصریح کرد:الان همه مناطق آموزش وپرورش استان وحتی کشور به مناطقی مانند خرمشهر وآبادان غبطه می خورند که منطقه آزاد اروند، اقتصاداین مناطق را بهبود بخشیده و چندین وسیله نقلیه ووسایل سرمایشی وگرمایشی وحتی کمک سرانه های خوبی در اختیارشان قرار داده است .اما شرکت های نفتی که در شهرستان هویزه قرار دارند وگفته می شود در حال استخراج بهترین کیفیت نفت می باشند تنها دود موادسوختنی ،عاید مااز شرکت های نفتی می شود.

مغانی تاکید کرد:انتظار داریم که با همت مسئولان ذیربط ،شرکت های نفتی پای کار بیایند ودر کارهای فرهنگی مشارکت داشته باشند .البته در ابتدای سال از طرف فرمانداری وبخشداران کمک های خوبی شده است اما انتظار مابیشتر ازاینهاست .ما اگر نگران شهر هستیم باید بدانیم که این شهر را این دانش آموزان وفرزندانمان می سازنداگر تامین شوند ومشکلاتشان برطرف شود واگر بتوانیم بستر خوبی برای تعلیم وتربیت فراهم کنیم یقینا ما یک شهر ایده آل مثل گذشته خواهیم داشت که این دور از دسترس نیست منتها نیاز است که همتها مضاعف شود ودوستان تلاششان رابیشتر کنند.

مدیر آموزش وپرورش هویزه درپایان ضمن تشکر از خبر نگار پانا گفت:ما امسال به طورکلی 7هزار وپانصد نفر دانش آموز داریم وآمارهمکاران ما که درآموزش وپرورش شهرستان مشغول کار کنند ششصد وسی نفر می باشند

/جاسم نیسی/


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار