عوامل محیطی و کمبود ویتامین «دی»از علل ابتلا کودکان به دیابت نوع یك

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، میانگین سن ابتلا به بیماری دیابت نوع 1 را هفت سالگی اعلام کرد و گفت: عوامل محیطی و کمبود ویتامین «دی» - D - از علل اصلی ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 هستند.

کد مطلب: ۴۰۸۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران ، دکتر فاطمه سیاری فر با بیان اینکه میزان شیوع دیابت نوع 1 در جهان طی 30 گذشته 30 برابر شده، افزود: بر اساس آمار جهانی، در سال 2030 میلادی، حدود 600 میلیون فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در جهان وجود خواهند داشت.

وی همچنین با بیان اینکه دیابت نوعی بیماری خود ایمنی است، گفت: کمبود ویتامین «دی» در کودکان زمینه ابتلا به دیابت نوع 1 را در آنها افزایش می دهد.

این پزشک متخصص گفت: تغذیه کودکان زیر شش ماه با غذای تکمیلی به غیر از شیر مادر و تغذیه با پروتئین گاوی، خطر ابتلا آنان به دیابت نوع 1 را افزایش می دهد.

سیاری فرد، زمینه ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 1 را نامحتمل دانست و افزود: برخی عفونت های ویروسی نیز می تواند خطر ابتلا را به این بیماری افزایش دهد.

از دیابت نوع 1 به عنوان دیابت جوانی یا دیابت وابسته به انسولین یاد می شود.

در این بیماری پانکراس هیچ انسولینی ترشح نمی کند، انسولین هورمونی است که بدن را قادر می سازد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند.

در نبود این هورمون، گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز می گردد و سبب ایجاد علایم و مشکلات بسیاری از جمله خستگی می شود.

دیابت نوع 1 فقط با انسولین قابل درمان است و این انسولین معمولا یا از طریق تزریق زیر پوستی یا از طریق پمپ انسولین به فرد تجویز می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار