معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد:

ارتقای سرانه مصرف تخم مرغ در استان آذربایجان شرقی به 191 عدد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در طی 5 سال گذشته، مصرف سرانه از 160 عدد تخم مرغ به 191 عدد در سال افزایش یافته است

کد مطلب: ۴۰۸۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، حبیب شریفیان در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ در آموزشگاه صدرای هشت در خیابان 17 شهریور تبریز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تخم مرغ بعد از شیر مادر دومین رتبه ارزش غذایی را دارد،گفت: تخم‌مرغ نه تنها عاری از چربی‌های مضر است بلکه نوع کلسترول آن و سایر ترکیبات مهم موجود در زرده آن بر خلاف باور عام برای سلامت قلب مفید است.
وی با اشاره به اینکه امسال بیستمین سال بنیانگذاری روز جهانی تخم مرغ است و در ایران ششمین سالی است که این اقدام صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: در این روز تمامی دنیا به اشکال مختلف از تخم مرغ سخن خواهند گفت چون تخم مرغ کامل‌ترین، ارزان‌ترین و فراوانترین غذای پروتئینی است که جایگاه ویژه‌ای را در تغذیه اقشار مختلف جامعه می‌تواند داشته باشد ولی متاسفانه به دلایل غیر علمی و باورهای اشتباه گاهاً از مصرف این ماده مغذی خودداری می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: تخم مرغ عالیترین منبع پروتئینی است که تمامی 9 اسید آمینه ضروری را در خود دارد و یک قرص بزرگ حاوی تمام مواد ویتامینی و معدنی ضروری است که لازم است در یک رژیم غذای سالم از قبیل کلسیم، سدیم، ید، سلنیم، کولین، ویتامین‌های E،D،A،B فرموله شود بنابراین تخم مرغ یک غذای عملگرا است که با کمترین تولید انرژی نیاز مواد مغذی معادل یک رژیم دو هزار کالری را فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: اصولاً بدن برای رشد مناسب باید از رژیم غذایی متعادلی که حاوی پروتئین و مقداری ویتامین و مواد معدنی باشد بهره بگیرد. در این راستا میوه، سبزیجات و گوشت اگر با هم ترکیب شوند می‌توانند چنین رژیمی را فراهم کنند. در حالیکه تنها غذایی که به تنهایی همه این مواد را یک‌جا در یک بسته‌بندی طبیعی برای بدن فراهم می‌کند فقط تخم مرغ است و لذا بعد از شیر مادر دومین رتبه ارزش غذایی را برای انسان در سنین مختلف دارد.
شریفیان با بیان اینکه ایران مقام دهم تولید تخم مرغ را در جهان داراست ادامه داد: به لحاظ غنی بودن مواد تخم مرغ و ارزانی محصول جا دارد جهت تامین سلامتی از تخم مرغ بیشتر استفاده شود .
وی با بیان اینکه با ترویج و توصیه کارشناسان در طی 5 سال گذشته، مصرف سرانه از 160 عدد تخم مرغ به 191 عدد در سال افزایش یافته است افزود: به منظور ترویج مصرف تخم مرغ و بهبود وضعیت این پروتئین اقتصادی و با کیفیت در سفره غذایی مردم، مراسم گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ را در 17 مهر ماه امسال با شعار "زندگی سالم با یک تخم مرغ در روز" برگزار نموده ایم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان توزیع بروشورهای آموزشی در راستای ویژگی‌های تخم مرغ در مدارس و مراکز عمومی، انجام سخنرانی‌های ترویجی در مدارس سراسر استان، توزیع نمادین ساندویچ تخم مرغ به منظور ترویج فرهنگ افزایش مصرف این غذای بسیار ارزشمند در گروه سنی کودک و نوجوان ، ارسال پیامک به شماره‌های عمومی جامعه به منظور اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت مصرف تخم مرغ، حضور در برنامه‌های اجتماعی و بهداشتی صدا و سیما و تبیین ویژگی‌های تخم مرغ برای عموم جامعه و برگزاری جشن‌های مختلف استانی به مناسبت این روز از برنامه های این سازمان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار