ایران رئیس گروه مشورتی فائو در مدیریت ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان شد

طی حکمی از سوی دبیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، محمد پورکاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بعنوان رئیس و عضو گروه کاری مشورتی فائو به مدت دو سال انتخاب شد.

کد مطلب: ۴۰۷۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با توجه به نقش مؤثر آبزی پروری در تامین امنیت غذایی و تخصص و تجربه پورکاظمی در مدیریت ذخایر ژنتیکی و بهره برداری پایدار منابع آبزیان بعنوان رئیس و عضو گروه کاری مشورتی سازمان (فائو) تعیین شد.
سازمان فائو برای ارزیابی و مدیریت آخرین وضعیت جهانی ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان 10 نفر از متخصصین این رشته را از سراسر جهان و از کشورهای آمریکا، استرالیا، آلمان، ایران، مجارستان، نروژ و سازمانهای بین المللی NACA و World Fish Center انتخاب و طی حکمی از سوی دبیرکل فائو بمدت 2 سال ( تا اکتبر 2017) منصوب شدند.
مهمترین وظیفه این گروه ارائه مشاوره علمی به سازمان فائو جهت ارزیابی گزارش ملی کشورهای عضو فائو از آخرین وضعیت ذخایر ژنتیکی آبزیان در منابع آبی طبیعی و سیستم آّبزی پروری کشورها و همچنین تدوین نقشه راه و ارائه برنامه عملیاتی برای اصلاح نژاد، تشکیل بانک ژن و مدیریت ذخایر ژنتیکی انواع گونه های آبزی جهان می باشد.
براساس این گزارش؛ نخستین نشست این گروه از متخصصین و مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیکی و تکنولوژی نهم و دهم مهرماه در کشور برزیل برگزار شد که طبق مصوبه جلسه بعدی اعضاء به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سال 2017 در ایران برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است؛ محمد پورکاظمی ریاست اجلاس کمیته شیلاتی سازمان فائو در اجلاس 29 (سال 2010) و سی ام (سال 2012) را در مقرسازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در رم- ایتالیا برعهده داشت.
وی همچنین بعنوان عضو کمیته راهبری، برنامه ریزی کنفرانس بیوتکنولوژی فائو در مکزیک و نشست تخصصی ذخایر ژنتیکی فائو در اجلاس تایلند در سال 2013 حضور موثر و فعالی داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار