وزیرجهاد کشاورزی:

کشت گلخانه‌ای خیار و گوجه 10 برابر سد کرج مصرف آب را کاهش می‌دهد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر کشت خیار و گوجه فرنگی را از مزارع به گلخانه ها منتقل کنیم علاوه بر اینکه شاهد افزایش تولید خواهیم بود 3 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد، این میزان 10 برابر حجم سد کرج است.

کد مطلب: ۴۰۶۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمود حجتی با اشاره به اینکه باید حلقه های تولید در روستا تکمیل شود افزود: برای توسعه پایدار روستاها و بهره برداری صحیح از منابع تولید ضروری است زنجیره تولید تا توزیع و خدمات پیشین و پسین تولید در روستا متمرکز شود تا روستائیان بتوانند محصولات خود را با قیمتی مناسب به بازار عرضه کنند.

وی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ، توسعه صنایع غذایی و دستی و توسعه صنایع روستایی از جمله اقداماتی است که برای توسعه پایدار روستا ضروری است و باید در برنامه ریزی ها به آنها توجه شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توسعه صنایع روستایی و ایجاد زنجیره های تولید تا توزیع می توانیم شاهد افزایش اشتغال فارغ التحصیلان روستایی باشیم.

حجتی گفت: در زنجیره تولید تا توزیع خدمات مربوط به عملیات تولید کشاورزی ، حمل و نقل ، نگهداری ، بسته بندی و بازاریابی و خدمات بعد از تولید همگی در تشکل ها و اتحادیه های روستایی متمرکز می شود که به این ترتیب روستائیان و کشاورزان به بازارهای گسترده با تقاضای بالای متصل خواهند شد.

وی همچنین بر افزایش بهره وری از منابع پایه تولید تاکید کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه اقتصادی - اجتماعی و همچنین در چارچوب برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی طرحهایی برای افزایش بهره وری از منابع پایه تولید به منظور مصرف کمتر و تولید بیشتر تدوین شده است که یکی از این طرح ها پرورش ماهی در قفس و توسعه کشت گلخانه ای است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مدیریت مصرف آب باید ظرفیت هایی که کمتر شناخته شده است را در تولید بکار بگیریم چون در شرایطی نیستیم که آب را برای کشت سبزی و میوه در فضای باز هدر دهیم.

حجتی افزود: اگر کشت خیار و گوجه فرنگی را از مزارع به گلخانه ها منتقل کنیم علاوه بر اینکه شاهد افزایش تولید خواهیم بود 3 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد، این میزان 10 برابر حجم سد کرج است.

وی درباره اجرای طرح های مدیریت مصرف در بخش دامپروری نیز گفت: برای افزایش تولید و افزایش بهره وری منابع پایه تولید در بخش دام سبک و سنگین نژادهای گوشتی و شیری جدیدی را برای تکثیر وارد کردیم که این نژادها با مصرف کمتر خوراک شیر و گوشت بیشتری تولید می کنند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در بخش کشت محصولات اساسی نیز برای 3 محصول شکر ، برنج و چغندر نیز طرح هایی تهیه شده تا با اجرای این طرح ها شاهد افزایش بهره وری در منابع پایه تولید و افزایش میزان تولید باشیم.

حجتی گفت: ظرفیت های خوبی در بخش توسعه تولیدات روستایی در اختیار داریم که تاکنون از این ظرفیت ها استفاده نشده است به طور مثال در برخی از استان های کشور قابلیت توسعه کشت گیاهان دارویی با درآمد زایی بالا وجود دارد که می تواند جایگزین دامپروری در مراتع کشور شود.

وی افزود: برای مدیریت مصرف آب و جلوگیری از افت آب‌های زیرزمینی نیز براساس توافق هایی که با وزارت نیرو انجام شده است قرار است طرح های مدیریت مصرف آب در تمام دشت‌های کشور اجرا شود تا سطح آب در یک دوره 5 ساله به تعادل برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار