مدیر امور عشایر استان اردبیل:

کوچ پاییزه عشایر شاهسون استان اردبیل آغاز شد

خبرگزاری پانا:مدیر امور عشایر استان اردبیل گفت: کوچ پاییزه عشایر شاهسون از ییلاق ها به سمت مناطق گرمسیری مغان آغاز شد.

کد مطلب: ۴۰۳۱۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، قادر هنرمند افزود: بر اساس تصمیم ستاد کوچ استان امسال کوچ پاییزه از پنجم مهرماه شروع شد و عشایر اجازه خواهند داشت تا 15 مهرماه از مراتع ییلاقات و ارتفاعات سبلان ، باغرو و بزقوش استان خارج شوند .
وی با قدردانی از فعالیت های دستگاه های اجرایی که به هر نحوی در مسیر کوچ عشایر استان خدمات رسانی می کنند ، اظهار داشت: در حین کوچ تمام دستگاه های ذی ربط بر اساس توافقات به عمل آمده در شورای عشایری استان موظف هستند در مسیر کوچ خدمات لازم را به عشایر ارائه دهند .
گفتنی است:شرایط آب و هوایی حاکم بر مناطق عشایری سبب شده که عشایر دو بار در سال به ییلاق و قشلاق کوچ کنند، بسیاری از این عشایر در میان بندها حداکثر تا 25 روز اتراق کرده و سپس خود را به قشلاق می رسانند .
عشایر استان اوایل پاییز از مناطق ییلاقی به مناطق قشلاقی کوچ کرده و بار دیگر در اواسط اردیبهشت ماه با تحول شرایط اقلیمی به ییلاق بر می گردند . بنابراین حدود چهار ماه از سال در ییلاق و نزدیک به هفت ماه در قشلاق استقرار می یابند و مدت یک ماه نیز در مسیر رفت و برگشت کوچ می باشند .
عشایر استان اردبیل از 45 طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق ، هفت زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند .
عشایر شاهسون استان اردبیل که 6/5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند
سالانه 10 هزار و 500 تن گوشت قرمز ، 43 هزار تن شیر ، پنج هزار و 400 تن پنیر و یک هزار و 500 تن پشم و 13 هزار و 600 متر مربع صنایع دستی تولید می کنند .
برخی از عشایر استان اردبیل در کنار دامداری به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند و در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و 300 میلیارد ریال است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار