حمید جبلی تاکیدکرد:

المپیاد فیلمسازی پایه گذار آینده سینمای کودک و نوجوان

خبرگزاری پانا: نخستین نشست از سلسله گفت و گوهای صمیمانه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان همدان به گپ و گفتگوی صمیمی فیلمسازان و مسئولین جشنواره اختصاص داشت.

کد مطلب: ۴۰۲۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، این نشست شب گذشته 4 مهرماه با حضور علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا شجاع نوری دبیر جشنواره، حمید جبلی بازیگر و كارگردان سینمای كودك و همچنین فریال بهزاد تهیه‌كننده، امید نیاز كارگردان و رضا اسعدی بازیگر كودك فیلم ب 12 با اجرای وحید نیكخواه آزاد در سینما كانون همدان برگزار شد.

در این نشست علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان در شهر همدان خاطرنشان كرد: ورود من به بنیاد سینمایی فارابی همزمان با تشكیل شورای سیاست گذاری راهبردی سینمای كودك و نوجوان با حكم دكتر ایوبی بود كه پس از آن كل سیاست‌های فارابی در حوزه سینمای كودك و نوجوان در جهت این شورا شكل گرفت.

تابش افزود: حدود 40 اثر از سینمای كودك كه تهیه كنندگی آن را فارابی بر عهده دارد، به علت تغییر مدیریت‌ها و عوامل دیگر از جمله كیفیت پایین برخی از آنها تا کنون اکران نشده اند. هدف ما بر این است كه با نگاهی آسیب شناسانه، علل و عوامل را بررسی و شورای راهبردی گزارشی از آن ارائه دهد.

مشكل اصلی سینما قصه گویی و رویا پردازی در فیلمنامه است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه صحبت‌هایش افزود: همچنین در این شورا تصمیم گرفته شد كه به هیچ وجه و تحت هر شرایطی برای حمایت از فیلم به منظور رسیدن به جشنواره های همدان و اصفهان تعجیل شود. همین تصمیم سبب شد تا به سمت فیلم‌هایی برویم كه مخاطب بی صبرانه منتظر اكران آن باشد نه اینكه در فارابی آنها را آرشیو كنیم.

وی ادامه داد: زیر نظر شورا دو كارگروه فیلمنامه و اكران تشكیل شد كه در كارگروه فیلمنامه نگاه و ارزیابی سخت‌تری نسبت به گذشته حاكم شده است. در حوزه اكران هم برنامه هایی داریم كه امیدوارم هر چند با وجود تفاوت های آشكار اما همانند گروه هنر و تجربه و با مشاركت بخش خصوصی از اكران این فیلم ها در تهران و شهرستان ها حمایت شود.

تابش همچنین افزود: سینمای ایران در مقایسه با كشورهای دیگر بودجه اندكی دارد. قسمت عمده‌ای از سرمایه سینمای ایران را بخش خصوصی تامین می‌كند و بخشی هم از طریق كمك‌های دولتی تامین می‌شود.

وی اظهار كرد: امیدواریم سال آینده مناسب با شرایط مالی معیارها نیز تغییر كند و بیشترین تمركز ما بر روی فیلم های سینمای كودك و نوجوان در سال آینده است كه در همان كارگروه شورا نحوه اكران آنها مشخص شود، اما همچنان معتقدم كه نبود بودجه كافی تنها سد فیلمسازی برای فیلمسازان كودك نیست.

تابش در پایان سخنان خود به كمبود فیلمنامه خوب در سینمای كودك اشاره كرد و نبود قصه گویی و رویا پردازی را در فیلمنامه مشكل اصلی این سینما دانست.

در سینما كه اگر عشق نباشد نمی توان جشنواره ای برگزار كرد.

علیرضا شجاع نوری دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان نیز در این نشست با اشاره به مشکلات برگزاری هر نوع جشنواره ای در ایران بیان گفت: برای برگزاری هر كاری در ایران به دلیل اینكه هماهنگی ذهنی نداریم، مشكل وجود دارد. در زمینه فرهنگی هم كه به علت حساسیت ها مشكلات بیشتر نشان داده می‌شود به ویژه در سینما كه اگر عشق نباشد نمی توان جشنواره ای برای آن برگزار كرد.

شجاع نوری افزود: امتیاز جشنواره كودك، شور و اشتیاق مردم برای تبادل فرهنگی است كه كمك می كند تا بسیاری از مشكلات فراموش شود. خوشبختانه سعادت همکاری با چهار دوره جشنواره اصفهان را داشتم كه هر چه زمان جلوتر رفت، به فرهنگ مشترك بهتری در زمینه برگزاری جشنواره دست پیدا كردیم.

وی در پاسخ به پرسش نیكخواه آزاد مبنی بر اینكه تا چه حد امیدوارید نفس تازه سینما به كمك سینمای كودك بیاید، بیان كرد: با توجه به تجربه پشت سر گذاشتن جشنواره های بین الملل بسیاری به این باور رسیدم كه برای داشتن جشنواره در ایران، باید فرم جشنواره های خود را حفظ كنیم و این همان جشنواره است كه بیشترین سود را به مخاطبین می رساند.

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های نوجوانان افزود: از آقای ایوبی و اعضای شورا خواستم تا اجازه دهند آن طور كه فكر می كنم صحیح است، عمل كنم و آنها نیز به من اعتماد كردند. همچنین قرار بر این شد كه اگر فیلم خوب پیدا نشود، بخش سینمای ایران را برگزار نكنیم.

شجاع نوری ادامه داد: باید در برگزاری جشنواره صداقت داشت و به فرم جشنواره بومی شده اجرا شود تا اگر مطلوب واقع شد این راهكار ادامه پیدا كند. تصمیم دیگر بر آن بود كه بخش جنبی مرور سینمای جهان به علت مفید نبودن و نداشتن مخاطب حذف شود. همچنین به جای بزرگداشت هنرمندان صاحب نام در روز افتتاحیه، بزرگداشتی از نوجوانان داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بر اساس توافق با سینما قدس همدان قرار بر این شد كه سانس نمایش فیلم «محمد رسول الله (ص)» در اختیار فیلم های جشنواره قرار بگیرد اما مسئولان سینما با من تماس گرفتند و گفتند كه تهیه كننده فیلم «محمد رسول الله (ص)» راضی نیست فیلم برداشته شود. در ادامه شرمندگی برای من ماند و معذرت خواهی كردم.

در ادامه این مراسم نیكخواه آزاد با ابراز امیدواری از ثمربخش بودن این شورا در جهت سمت و سو دادن به سینمای كودك گفت: ابتكار عمل آقای ایوبی را در این زمینه به فال نیك می‌گیریم چون پس از سال ها كسی پیدا شده كه برنامه 5 ساله برای سینمای كودك قائل شده است.

حمید جبلی هم كه در این نشست حاضر بود طی جملاتی كوتاه گفت: به شرایط سینمای كودك بدبین نیستم و به نظرم به راحتی می تواند درست شود. همین المپیاد فیلمسازی كه از امسال در جشنواره فیلم نوجوان همدان راه اندازی شده سبب می شود تا 7-8 سال دیگر صدها فیلمساز خوب مانند كیومرث پوراحمد به بار آید.

در ابتدای این مراسم كه به نقد و بررسی كوتاهی از فیلم «ب 12» اختصاص یافت، امید نیاز كارگردان با اشاره به ایده اصلی ساخت این فیلم كه قرار بود تبدیل به تئاتر شود، گفت: می خواستم به حلقه گم شده روابط والدین و نوجوانان در قالب یك تئاتر بپردازم، اما بعد متوجه شدم تغییر لوكیشن ها را نمی توانم در تئاتر به نمایش در بیاورم. از این رو مدیوم سینما راانتخاب كردم.

وی افزود: معتقدم یكی از نمك‌های فیلم لهجه بختیاری بازیگران آن است اما به گونه ای از این لهجه استفاده شده كه مخاطب غیر بختیاری هم متوجه شود.

فریال بهزاد كه تهیه كنندگی فیلم «ب 12» را بر عهده دارد درباره چرایی بر عهده گرفتن تهیه‌كنندگی در این اثر سینمایی بیان كرد: امید نیاز مدت زیادی در تئاتر مشغول فعالیت بود و در این زمینه تجربه خوبی داشت. تصور كردم در اولین ساخته او خوب است كه به عنوان تهیه كننده حضور داشته باشم. اكنون هم از اینكه تهیه‌كنندگی این مار را پذیرفتم پشیمان نیستم و فكر می كنم «ب 12» فیلم خوبی از آب در آمده است.

نیاز با بیان اینكه مراحل ساخت این فیلم 83 دقیقه‌ای در پاییز سال گذشته به پایان رسید، اظهار كرد: اكنون منتظر بازخورد مردم از این فیلم هستن و تصمیم به تغییر «ب 12» برای جشنواره خاصی ندارم. برای ساخت این فیلم به جشنواره فكر نمی كردم و آن را برای دلم ساختم. با ساخت این اثر می خواستم ردپایی از خودم در سینما به جای بگذارم.

در ادامه این نشست نیكخواه آزاد از نوجوانان فیلمساز حاضر خواست تا مشكلات سینمای كودك و نوجوان جشنواره اختصاص یافته به آن و همچنین نیازشان در این سینما را مطرح كنند.

گفتنی است در این مراسم سروش مقدم، مدیر كل میراث فرهنگی همدان، امیرشهاب رضویان، مجید قاری زاده و رابعه مدنی نیز حضور داشتند.

نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی نوجوانان از سوم تا هشتم مهرماه در شهر باستانی همدان برگزار می‌شود.



ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار