نماینده سازمان بورس:

شرایط برای سرمایه گذاری در بورس مناسب است

خبرگزاری پانا : نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به دلیل پایین بودن قیمتها شرایط برای سرمایه گذاری در بورس مناسب است.

کد مطلب: ۴۰۱۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛حسین فهیمی در برنامه گفتگوی خبری شبکه دو سیما افزود: وضع منفی ای که از بورس ارائه می شود نادرست است و افق روشنی برای آن وجود دارد.
وی در عین حال گفت: ارزش بورس از 510 هزار میلیارد تومان در دی سال 92 به 330 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حساسیت بورس به شاخصها، اتهام ناروانی به این سازمان است افزود: سازمان بورس از شرکتها سؤال دارد که چرا وضع شاخصها به این صورت درآمده است.
وی گفت: نرخ سود را نمی توان بدون توجه به مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در نظر گرفت زیرا آنها زیر نظر بانک مرکزی نیستند.
وی افزود: 25 درصد از نقدینگی کشور در اختیار مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است.
فهیمی گفت: نرخ سود از عوامل کاهش رونق بازار بورس است که باید کاهش یابد.
وی افزود: بدون حل مشکل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز که تهدیدی برای نظام بانکی هستند نرخ سود کاهش نمی یابد.
وی با بیان اینکه حمایت کافی از سرمایه گذار در کشور انجام نمی شود گفت: حمایت از سرمایه گذار به یک وزارتخانه مربوط نمی شود و عزم ملی می خواهد.
وی افزود: شرکتهایی که در بورس با امتیازاتی پذیرفته شده اند باید امتیازهای آنها به رسمیت شناخته شود.
فهیمی گفت: همه شرکتهای معدنی در بورس پروانه بهره برداری از معادنی دارند که برای آنها تأسیس شده اند.
وی افزود: شرکت مخابرات مجوز بهره برداری از اپراتور همراه اول را دارد اما هر چند گاهی نهادهایی از مجلس ،‌ دولت و قوه قضائیه درباره این شرکتها اظهار نظر و اقدام می کنند که همه این اظهار نظرها و اقدامات باید متوقف شود.
فهیمی گفت: باید دارایی هایی که به مردم فروخته ایم بپذیریم و از آن حمایت کنیم.
وی افزود: زمانی که دیدگاه سازمان برنامه و بودجه برای تنظیم برنامه و بودجه کسب بیشترین درآمد از شرکتهای بورسی است دیگر نمی توان سخنی از عزم ملی در حمایت از بازار سرمایه کرد.
وی گفت: زمانی که سازمان مالیاتی در تدوین معافیتهای مالیات در بازار سرمایه رویکرد تحقق همه درآمدها را دارد دیگر نمی توان از عزم ملی سخن گفت.
وی افزود: زمانی که صدا و سیما در آموزش همگانی نگاه تجاری به برنامه های بورسی دارد سخن گفتن از عزم ملی در حمایت از بازار سرمایه جایی ندارد.
فهیمی گفت: مهمترین نقش سازمان بورس بیان این مطالب است.
وی افزود: هدفمندی یارانه ها یکی از بارهای سنگین است که دولت را مجبور کرده است که درآمد مربوط به این هزینه را تأمین کند.
وی گفت: هدفمندی یارانه ها دولت را مجبور می کند به جای پرداخت پیمانکاران که اثر مستقیم بر شرکت های پیمانکاری و شرکتهای فروشنده مواد به آنها را دارند یارانه بپردازد و دولت نمی تواند چنین هزینه ای را پرداخت کند.
مهدی گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس بورس نیز در این برنامه با بیان اینکه انجام معاملات بلوکی در ماههای اخیر موجب نوسانات شاخص بورس شده است گفت: خارج از این معاملات رویدادی که اثر خوبی بر اقتصادی بگذارد اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: نوسانات بورس به دلیل حساسیت سازمان بورس و و اوراق بهادار به شاخصهاست و بر این اساس فعالیت این سازمان باید در رونق اقتصادی کشور بازتعریف شود.
وظیفه سازمان بورس نظارت بر فرآیندهاست اما در برخی موارد این سازمان وارد اجرای فرآیندها می شود و خود را متولی این موضوع می داند.
وی با بیان اینکه بازار پول و بازار سرمایه کشور رویکرد رقابتی دارند گفت: اگر تورم 15 درصدی را بپذیریم با نرخهای سپرده بانکی کنونی حاشیه امن بدون آزمون و خطا ایجاد شده است که به بازار سرمایه ضرر می زند.
وی افزود: انجام فعالیتهای اقتصادی در شرایط آزمون و خطا باید با بازگشت سود همراه باشد اما در شرایطی کنونی چنین وضعی وجود ندارد.
گودرزی گفت: وضع سهام شرکتها باید پیش از ورود به بورس مشخص شود نه اینکه پس از واگذاری سهام، دولت همچنان به این شرکت ها به عنوان منبع کسب درآمد آسان نگاه کند.
وی افزود: بیش از سه سال است که صنایع گوناگون از جمله پالایشگاهها ، پتروشیمی و غیره وارد بورس شده اند اما همچنان درباره نرخ خوراک پالایشگاهها ، نرخ بهره مالکانه و روابط میان آنها با شرکت پالایش و پخش ابهام وجود دارد.
گودرزی گفت: تا زمانی که نظام تأمین مالی کشور بانک محور باشد واقعیت بازار سرمایه نامشخص است و این بازار نمی تواند جایگاه خود را در نظام تصمیم گیری اقتصادی کشور به دست آ‌ورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار