با حضور پنج سفیر و نماینده سازمان ملل در اهواز

نخستین گردهمایی بین المللی حفاظت از تالاب های کشور برگزار شد

خبرگزاری پانا: نخستین گردهمایی حامیان بین المللی حفاظت از تالاب های ایران با حضور سفرای پنج کشور و نماینده سازمان ملل متحد در اهواز برگزار شد.

کد مطلب: ۴۰۰۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد

ایرنا نوشت ؛

به گزارش خبرگزاری پانا، در گردهمایی بین المللی حفاظت از تالاب های کشورکه یکشنبه شب در هتل پارس اهواز برگزار شد سفرای استرالیا، بلژیک، سوئد، نروژ ، معاون سفیر اتریش در تهران و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و جمعی از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار خوزستان حضور داشتند.
قرار است در ادامه این گردهمایی دو روزه سفرای یاد شده ضمن بازدید از تالابهای استان و آشنایی با ارزش ها و کارکردهای تالاب های کشور، ارتباط تالاب ها با معیشت جوامع محلی، حفاظت از تنوع زیستی با ارزش بین المللی، مشکلات موجود تالاب ها و ظرفیت ها و زمینه همکاری مشترک بین المللی در خصوص حفاظت از تالاب ها را بررسی کنند.
استاندار خوزستان در این گردهمایی، همکاری های بین المللی در راستای انتقال تجربه و آموزش برای حفاظت از محیط زیست را درخواست کرد.
عبدالحسن مقتدایی با اشاره به جایگاه ویژه استان خوزستان در کشور گفت: بدون شک بی توجهی به تعارض صنعت و محیط زیست تخریب های جبران ناپذیری خواهد داشت اما در مقابل تکنولوژی و آموزش دو ابزاری هستند که می توانند نقش پل ارتباطی میان صنعت و آلاینده ها را برقرار کنند.
وی با اشاره به سابقه طولانی صنعت و عوارض زندگی مدرن صنعتی در کشورهای توسعه یافته، افزود: کشورهای در حال توسعه شاید برای جبران عقب ماندگی خود بی محابا در تخریب محیط زیست گام برمی دارند که تجارب کشورهای توسعه یافته می تواند در توقف این تخریب ها تاثیرگذار باشد.
مقتدایی با تاکید بر ضرورت 'پیوست فرهنگی' در طرح های توسعه ای، آموزش را بخشی از فرهنگ توسعه دانست.
وی با بیان اینکه همه مسولان کشور و صدر نظام بر حفظ محیط زیست تاکید دارند، گفت: این مساله بیانگر اهمین محیط زیست در دین و آیین ماست.
استاندار خوزستان همچنین تصریح کرد: ایران یک کشور غنی است و درخواست مساعدت مالی از هیچ کشوری نداشته اما در زمینه انتقال تجربه و یافته های علمی متواضعانه و دوستانه دانش را در هر جای دنیا طلب می کند، من نیز متواضعانه درخواست انتقال تجارب و برگزاری دوره های آموزشی را دارم.
وی تغییرات اقلیمی خوزستان، وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی رودخانه کارون را یادآور شد و افزود: انتظار ما این است که انتقال تجربه و دانش علاوه بر دستگاه های دولتی به NGO ها و مردم هم اتفاق بیفتد.
مقتدایی تاکید کرد: بهترین مدافعان حقوق بشر و محیط زیست مردم هستند و اگر تجارب و دانش به آنها منتقل شود، می توان کارها را به آنها سپرد.
بر اساس این گزارش، همکاری سازمان ملل برای حفاظت از محیط زیست خوزستان به سال 89 و آغاز طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان بازمی گردد.
شادگان بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در لیست تالاب های بین المللی (رامسر سایت) است که از 20 سال پیش در فهرست تالاب های در معرض خطر (لیست مونترو) قرار دارد.
گری لوییس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران در نخستین سفر خود به خوزستان در اردیبهشت 93 از این تالاب و طرح حفاظت از تالاب شادگان به عنوان طرح مشترک سازمان محیط زیست و سازمان ملل بازدید کرد.
لوییس در دومین سفر خود به خوزستان به دیدن سد گتوند، سازه های آبی شوشتر و محوطه تاریخی شوش رفت.
استاندار خوزستان در این سفر از نماینده سازمان ملل درخواست کرد که برای حل مشکل ریزگردها در منطقه کمک کنند. همکاری برای حل مشکل سد گتوند و آلودگی رودخانه کارون نیز از دیگر درخواست های نماینده عالی دولت در خوزستان بود.
بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از ایستگاه های هواشناسی اهواز و بستان، در 30 سال گذشته رطوبت 50 درصد کاهش یافته و دما نیز تا سه درجه افزایش داشته است.
همچنین در یک دهه گذشته آبدهی رودخانه های خوزستان 57 درصد کاهش داشته است که این مساله به خشک شدن بخش زیادی از تالاب های با اهمیت این استان (شادگان، هورالعظیم، بامدژ و میانگران) منجر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار