ازدواج سنتی یک زوج ترکمن آغازگر جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین

خبرگزاری پانا:آغاز نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با برگزاری مراسم ازدواج سنتی یک زوج ترکمن همراه شد.

کد مطلب: ۳۹۹۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،این جشنواره عصر سه شنبه طی مراسمی با حضور برخی سفرای خارجی مقیم تهران و نمایندگانی از شش کشور و همچنین 194 نفر از هنرمندان ایرانی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان در گرگان آغاز شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امسال با محوریت برگزاری مراسم ازدواج سنتی ایرانی در اقوام مختلف برگزار می شود.
ابراهیم کریمی افزود: از آن جایی که این جشنواره امروز همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) آغاز به کار کرد، این محوریت در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: در همین راستا با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و اداره کل بهزیستی استان گلستان، زوجینی از اقوام ترکمن، سیستانی و کتولی که تحت پوشش این نهادها هستند مراسم رسمی ازدواج خود را به صورت سنتی در این جشنواره برگزار خواهند کرد.
وی افزود: این مراسم هر شب از ساعت 17 در محل برگزاری جشنواره انجام می شود و مقداری جهیزیه نیز در نظر گرفته شده که به تازه عروسان اهداء خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در غرفه های روستاهای هدف گردشگری، آیین های سنتی ازدواج از جمله رامیانی و مینودشتی به صورت نمادین برگزار می شود.
کریمی گفت: 12 سیاه چادر و آلاچیق نیز از استان های فارس، گلستان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و برخی استان های دیگر در محوطه روباز محل برگزاری جشنواره برپا می شود تا مردم از نزدیک با نوع زندگی سیاه چادرنشینان کشور نیز آشنا شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: 18 گروه موسیقی و آیینی در طول چهار روز برگزاری جشنواره از ساعت 17 الی 22 به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
کریمی اضافه کرد: استان های خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، هرمزگان، بوشهر، کردستان و آذربایجان در این بخش به اجرای برنامه می پردازند.
به گفته وی اقوام محلی استان گلستان شامل سیستانی، کتولی و ترکمن نیز موسیقی و آیین های خود را به اجرا می گذارند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین هفت روستا به نمایندگی از روستاهای استان گلستان گوشه ای از زندگی خود را به نمایش خواهند گذاشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: 15 غرفه سوغات از قم، یزد، اردبیل، آذربایجان غربی، گیلان، همدان و استان های دیگر در محوطه روباز جشنواره دایر خواهند شد تا سوغات استان های خود از قبیل سوهان، قطاب، عسل، نقل، کلوچه و ترشی را به فروش برسانند.
کریمی ادامه داد: تعداد غرفه های داخل سالن محل برگزاری این جشنواره 169 باب می باشد که 90 غرفه مربوط به صنایع دستی استان های سراسر کشور و 30 غرفه دیگر مربوط به صنایع دستی استان گلستان است.
به گفته وی همچنین 15 غرفه مربوط به گردشگری استان های شرکت کننده در جشنواره است که جاذبه ها و اطلاعات گردشگری خود را ارائه خواهند داد.
وی یادآور شد: از سوی دیگر 34 غرفه دیگر هم به جوامع تحت پوشش گردشگری اختصاص یافته است.
نهمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین از 24 تا 27 شهریور ماه از ساعت 17 تا 22 در محل دائمی شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گلستان واقع در کیلومتر 10 جاده گرگان - آق قلا برگزار می شود.
استان گلستان به لحاظ تنوع اقلیم اعم از دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان و نیز تعدد اقوام که بالغ بر 20 قوم را شامل می شود و نیز تکثر نژادها و فرهنگ های مختلف به نگارستان ایران معروف است.
گلستان به مرکزیت گرگان شامل 14 شهرستان با افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت و 1.850 میلیون نفر جمعیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار