سیّد جواد هاشمی در گفت وگو با پانا:

روز ملّی سینما را عزای عمومی اعلام کنیم

خبرگزاری پانا: سیّد جواد هاشمی که به مناسبت روز ملّی سینما، شب گذشته با پانا به گفتگوی اختصاصی پرداخت، گفت: به دلیل این که ما پایه های زیر ساختی برای سینما و آیندۀ سینمایمان نداریم؛ روز ملّی سینما را عزای عمومی اعلام می کنم.

کد مطلب: ۳۹۶۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی-هنری پانا، سیّد جواد هاشمی، کارگردان، بازیگر، نویسنده و آهنگساز تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا، ضمن تقدیر از توجّه خبرگزاری پانا به روز ملّی سینما گفت: خیلی خوشحالم از این که در این سکوت اقتصادی و شرایط انزوای سینما در دورۀ کنونی هنوز هم روز ملّی سینما وجود دارد و این امر یعنی یک آب باریکه در خشکسالی سینما.

بودجۀ سرانۀ یک سال سینمای ما به اندازۀ تولید یک فیلم در هالیوود نیست

وی ضمن انتقاد از این که امروزه، سینمای ایران از جهت تولید آثار با محتوا بسیار فقیر و عقب افتاده است، افزود: با شرایط امروز سینما، منطقی نیست که توقّع داشته باشیم که از جهت تکنیک بتوانیم در سینمای جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم و این امر که بودجۀ سرانۀ یک سال سینمای ما حتّی به اندازۀ تولید یک فیلم در هالیوود هم نیست و حتّی ممکن است به اندازۀ تولید یک فیلم در بالیوود هم نباشد، خود گواه محکمی بر این سخن است.

سینمای ایران یک سینمای معنا گراست

این بازیگر سینمای کشورمان که در فیلم «پرواز در شب» در سال 1365 در سینمای ایران به روی پرده رفت است، به ایفای نقش پرداخته است، ادامه داد: به همین جهت ما در حوزۀ تکنیک در سینماییمان بسیار فقر و بدبختیم، امّا باید بپذیریم که سینمای ما به جهت محتوایی، تا به امروز حرف های زیادی برای گفتن داشته است و شاید حتّی امروزه به همین دلیل بتوان گفت که در سی و پنج سال اخیر، سینمای ایران، به عنوان یک سینمای محتوایی و حتّی یک سینمای معنا گرا در ردۀ ده سینمای اوّل دنیا قراردارد و این امر جای بسیار خوشبختی و خوشحالی است.

سیّد جواد هاشمی اظهار داشت: حرفی را که امروز من می زنم از حیث آمار قانونی و اطمینان آماری نیست، من از روی تجربیّاتی که خودم از جشنواره ها سراغ دارم و مطالعاتی که کرده ام به اینجا رسیده ام و قطعاً سخن امروز من در حوزۀ سینما وحی منزل نیست.

سینمای ما از جهت محتوایی، پاک ترین سینمای دنیاست

وی که در فیلم «سینمایی» سیمرغ که در سال 1366 در سینماهای کشور به روی پرده رفته است، به ایفای نقش پرداخته است، در بخش دیگری از این گفت و گو سینمای ایران را سینمایی معنا گرا دانسته و تصریح کرد: به نظر من سینمای ما از جهت محتوایی، پاک ترین سینمای دنیاست و ما امروز، با تمام انتقاداتی که حتّی خود من ممکن است در فضای جامعۀ ایرانی به سینما وارد بدانم؛ بدون هیچ شکّی می توانیم ادّعا کنیم که از جهت معنا و محتوا، سینمای ما سالم ترین سینمای جهان از لحاظ اخلاقی است.

سینمای ایران از جهت اخلاقی اوّلین سینمای جهان است

بازیگر فیلم های «افق» و «انسان و اسلحه» در سال 1367ضمن انتقاد از این که امروزه خیلی از تند روها در کشورما از جهت محتوا خیلی بد به سینما نگاه می کنند، خاطر نشان کرد: با همۀ این اوصاف همچنان من اعتقاد دارم که سینمای ما، یعنی سینمای ایران، پاک ترین سینمای دنیاست و اگر امروزه اگر بخواهیم، سینمای یک کشور را به عنوان نمونۀ بارز در یک جایگاه بالای اخلاقی مثال بزنیم ، من فکر می کنم که ما در جایگاه اوّل هستیم ولی در عین حال از لحاظ تکنیکی به نظر من ما در رتبه های آخر سینمای جهان قرار داریم.

دچار یک سانسور بسیار خطرناک هستیم


هاشمی، سینمای امروز ایران را سینمایی دانست که به دلیل اعمال سلیقه ها و نگرش های متعدّد مذهبی جایگاهی برای برقراری ارتباط با تماشاگر ندارد و یادآور شد: به خاطر این که دین ما در ذات خود، به دلیل وجود اصل وحدت نظر، بسیاری از سلایق مذهبی را رد می کند، متأسّفانه امروزه ما در جمهوری اسلامی از دینمان جلوتریم و به دلیل اعمال سلیقه های مذهبی از طرف افراد غیر مسئول امّا ذی نفوذ، دچار یک سانسور بسیار خطرناک هستیم.

وی در همین راستا، سانسور سینمایی در ایران را یک سانسور غیر منطقی دانسته و گفت: این سانسور اصلاً منطقی نیست و من ذاتاً این نوع سانسور را قبول ندارم و حتّی نمی توانم بپذیرم که ما در دین مبین اسلام، به این حدّ کمال، تأکید سانسوری در این حد داشته باشیم.

بازیگر مجموعۀ ارزشمند مختار نامه در همین راستا، با ذکر یک مثال ادامه داد: مثلاً در دین ما عشق ورزی و ابراز محبّت یک زن به شوهرش بسیار توصیه شده است و پیامبر مکرم اسلام، حضرت محمّد مصطفی (ص) می فرمایند:«یک مرد در روز باید هفتاد بار با عشق همسرش را مورد خطاب قرار دهد.»

هاشمی افزود: در حالی که اگر در سینمای ما یک بازیگر هفتاد بار در یک فیلم همسرش را، حتّی بدون عشق مورد خطاب قرار دهد، قطعاً برخی خواصّ صاحب رأی و صاحب نظر می گویند که این فیلم باید از روی پرده برداشته شود و ما خیلی صریح این دستور اسلام را نادیده می گیریم و می گوییم این دو نفر چون به هم نا محرم هستند، حق ندارند یکدیگر را این گونه مورد خطاب قرار دهند.

کارگردان مجموعۀ تلویزیونی «شهر باران» در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: دستور دینی است که پیامبر اسلام (ص) می گوید که شوهر به زنش بگوید که تو را می خواهم، آیا امروز در سینما می تواند یک شوهر، زنش را این گونه مورد خطاب قرار دهد.

هاشمی خاطر نشان کرد: ما در تلویزیونمان سانسور کامل می شویم و اگر در سینما نیز، همچنین لفظی میان زن و مرد ردّ و بدل شود، می گویند این دو نفر چه صنمی با هم دارند و می گویند بهتر است که نباشد و خیلی چیزهای دیگر.

کارگردان فیلم «مظلوم اوّل» با اشاره به این که ترویج روابط بی حدّ و مرز و پنهان پسران و دختران در جامعۀ امروز ما، ژانر سینمایمان را به سمت تولید آثار عشقی کشانده است، تصریح کرد: به این دلیل و به دلیل سانسورهای متعصّانۀ به اسم دین نمی توانیم عشق را در سینمایمان، که امروزه همه اش شده است فیلم عشقی و آن طوری که هست و آن طوری که واقعیّت دارد؛ بروز دهیم.

سینمای ما برای دختران و پسران ما هم محدود کننده است

بازیگر فیلم «الماس بنفش» در سال 1368 یادآور شد: متأسّفانه تنها مرزهای شکستۀ غیر اخلاقی در کشور ما روابط بین زنان و مردان و دختران و پسران، روز به روز در حال گسترش است و نمی خواهیم قبول کنیم که زنان شوهر دارند خائن می شوند و نمی خواهیم بپذیریم که دختران ما، حتّی دختران دهۀ هشتادی مسیرهای زشت و غیراخلاقی جنسی را می پیمایند و ما امروزه نمی خواهیم این را بپذیرم و نمی خواهیم این موضوع را قبول کنیم و خب در این شرایط، سینمای ما برای دختران و پسران ما هم محدود کننده است.

فضای امروز سینمای ایران هشدار خوبی برای دست اندرکاران خبرگزای پانا است

سیّد جواد هاشمی فضای حاکم بر سینمای امروز را هشدار خوبی برای دست اندرکاران حوزۀ خبر و به ویژه خبرگزاری کانون دانش آموزی حوزۀ معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش دانسته و گفت: فضای امروز سینمای ایران هشدار خوبی برای دست اندرکاران خبرگزای پانا است.

سی و دو سال است که معلّم هستم/ما حتّی یک فیلم برای متولّدین دهۀ هفتاد نساختیم

وی با اشاره به این که مدّت سی و دو سال است که از سال 1362 معلّم شاغل در آموزش و پرورش بوده است و در سال 1392 به درجۀ افتخار بازنشستگی نائل شده است، افزود: دو سال است که باز نشسته شده ام ومن در این مدّت دارم می بینم که نسل دهۀ هفتادی ما نابود شده اند و ما امروزه به فکر دهۀ هشتادی هایمان نیستیم.

این بازیگر پرکار سینمای ایران، ضمن انتقاد از این موضوع که ما حتّی یک فیلم برای متولّدین دهۀ هفتاد نساختیم، اظهار داشت: ما وقتی تصمیم به ساخت یک فیلم معمولی گرفتیم، به ما مجوّز تولید ندادند و هنوز نفهمیده ایم که تولید فیلم برای مخاطب بزرگسال، به درد بچّه های نوجوان نمی خورد و این خود ما هستیم که بعداً اعتراض می کنیم که چرا جوانان و نوجوانان ما از لحاظ اخلاقی خراب شده اند، به انزوا و فساد کشیده شده اند و به سراغ نرم افزارهای ارتباطی دنیای مجازی رفته اند؟

سینمای کودک و نوجوان هیچ سمتی فرهنگ سازی در جامعه ندارد

سیّد جواد هاشمی، که با سه فیلم «تعقیب سایه ها»، «چشم شیشه ای» و «سکوت» در سال 1369فعّالیّت سینمایی خود را در سینمای ایران ادامه داده و دنبال کرده است، ضمن اذغان به این امر که امروزه تولید آثار سینمایی در حوزۀ کودک و نوجوان به کلّی متوقّف شده است و ما امروزه اثری در سینما نداریم که بشود روی آن نام اثر کودک و نوجوان گذاشت، خاطر نشان کرد: وقتی مجبوریم به خاطر این که فیلم کودک نداریم و حتّی فیلم های ژانر کودک ما، مانند «شهر موش ها» فیلم بزرگتر هاست و فیلم هایی را که به نام کودکان و به کام بچّه ها ساخته می شود، به خورد فرزندانمان بدهیم، چطور انتظار داریم که فرزندان ما درست بار بیایند؟

این بازیگر ژانر دفاع مقدّس سینمای ایران، در همین راستا یادآور شد: وقتی در فیلمی مثل کلاه قرمزی «دختر بازی» اشاعه می شود، سینمای ما اینجا منحط است و من همۀ مواردی که گفتم سینمای ما پاک ترین سینمای دنیاست سر جای خود، امّا اعتراض من به سینمای کودک و نوجوان این است که متأسّفانه هیچ سمتی در ساخت فرهنگ و فرهنگ سازی در جامعۀ ما ندارد.

روز ملّی سینما را عزای عمومی اعلام می کنم

هاشمی که در سال 1371، با دوفیلم سینمایی «حماسۀ مجنون» و «خسته نباشید» در رخداهای سینمایی سال در کشور حضور داشته است، ضمن اظهار تأسف از وضعیت نابسامان سینمای امروز، گفت: به دلیل این که ما پایه های زیر ساختی برای سینما و آیندۀ سینمایمان نداریم؛ روز ملّی سینما را عزای عمومی اعلام می کنم.

وی، با اشاره به این که باید بیندیشیم که امروز چه چیزی در سینما برای ارائۀ به مخاطب خود داریم، ادامه داد: فیلم های امروز ما فقط شده است فیلم های سانسور شدۀ عشقی که آن هم وظیفۀ خود را به درستی انجام نمی دهد و عشق را تبلیغ نمی کند و به جای آن بی بند و باری پنهان را تبلیغ می کند.

سیّد جواد هاشمی، عشق را یکی از بنیادی ترین و اساسی ترین پایه های محکم و مؤثّر برای ارائه در آثار سینمایی دانسته و خاطر افزود: ما حتّی به فرزندان خود یاد نمی دهیم که چگونه عاشق بشوند، چه اشکالی دارد که امروز بچّه های ما به درستی عشق را بشناسند و عاشق بشوند؟


سینمای عشقی ما راهبرد درستی برای آیندۀ فرزندان ما ندارد

این معلّم بازنشستۀ آموزش و پرورش، ضمن تأکید بر این امر که امروزه داریم تبلیغ می کنیم که عشق و روابط عاشقانه غلط است و سینمای ما جایگاهی برای تبیین عشق و روابط صحیح و درست ناشی از آن ندارد و نمی تواند به تبلیغ آزادانۀ عشق بپردازد، اظهار داشت: نوجوانان و جوانان ما باید حدّاقل عاشق بشوند؛ امّا ما به فرزندان خود یاد نمی دهیم که عاشق بشوند، بلکه ما به آنان یاد می دهیم که عشق غلط است، شما باید به فساد کشیده شوید.

وی تصریح کرد: اعتقاد من این است که اگر نوجوان ما از سنین شانزده هفده سالگی عاشق نشود به فساد اخلاقی کشیده خواهد شد.

سیّد جواد هاشمی ضمن انتقاد از عدم ارائۀ تعریف درست عشق از سوی دست اندرکاران امروز سینمای ایران یادآور شد: سینمای عشقی ما متأسّفانه راهبرد درستی برای آیندۀ فرزندان ما ندارد به همین دلیل من تأکید می کنم که روز ملّی سینمای ایران باید روز عزای عمومی اعلام بشود، چون در ایران سینمایی وجود ندارد که فرزندان ما را هدایت بکند، نسل آیندۀ ما را بسازد، دهۀ هفتادی ها که نابود شده اند، برای این که دهۀ هشتادی ها را نجات بدهد.

خالق اختاپوس، در ادامۀ این گفتگو گفت: یک نگاه به فیلم سینمایی ای که من ساخته ام بکنید، من اختاپوس را ساخته ام، اختاپوس یعنی کسی که فقط دخترکان را گول می زند و اگر به دقّت به آن نگاه کنیم می بینیم که اختاپوس آهوی پیشانی سفید را با خود می برد.

نجات نوجوانان دغدغۀ من در سینماست/این حرف ها را فقط به پانا می زنم

سیّد جواد هاشمی که در سال 1372 در مقابل دوربین«سجّادۀ آتش» به ایفای نقش پرداخته است، ادامه داد: دغدغۀ من این بود که در این وانفسای سینما فیلمی در ژانر کودک با منظر کودکانه و نوجوانانه برای مخاطب نوجوان بسازم، برای این که بتوانیم نوجوانانمان را نجات دهیم و این دغدغۀ من در سینما است و چون پانا هستید این حرف ها را به شما می زنم.

سینما و آموزش و پرورش در مقابل هم منطقی رفتار نکرده اند/ سی سال است که «کفّاش» را می شناسم

هاشمی که مدّت سی و دو سال در حوزه های مختلف در مدارس آموزش و پرورش به تدریس برای نوجوان پرداخته است، در بخش دیگری از این گفت و گو، افزود: باید به جرأت بگویم که تا به امروز سینما و آموزش و پرورش در مقابل هم منطقی رفتار نکرده اند.

وی اظهار داشت: من مدّت سی سال است که آقای «کفّاش» را، که در حال حاضر معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هستند، می شناسم و به خوبی به سوابق کاری و شغلی او واقفم.

از آقای کفّاش انتظار دارم که سینمای صحیح را حمایت کند/هزینه های پرداخت شده بر می گردد

هاشمی، که در سال های 1376 و 1377 به ترتیب در فیلم های سینمایی «پرواز روح» و «بال های سپید» به عنوان آهنگساز حضور داشته است، خطاب به معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: من از آقای کفّاش انتظار دارم که سینمای صحیح را حمایت کند و البته این حمایت، باید بیشتر حمایت تولیدی باشد و نباید این را با جنبه های دیگر حمایتی اشتباه بگیریم.

بازیگر فیلم های «پرواز روح»، «ترور» و «جان سخت» در سال 1376، در همین راستا، خاطر نشان کرد: حمایت تولیدی یعنی باید فیلم تولید بکنیم، مطمعنّاً کسی که فیلم تولید می کند، پولش را هم در می آورند، کافیست به محض این که اثر تولید می شود آن را با تخفیف ویژه در اختیار دانش آموزان قرار دهند و دست اندرکاران تعلیم و تربیت را موظّف کنند که این فیلم را دانش آموزان به عنوان یک ساعت درسی باید ببینند، مطمئن باشند که هزینه های پرداخت شدۀ تولید فیلم بر می گردد.

باید در آموزش و پرورش فیلم نامه نوشته شود و فیلم های خوب تولید شود/«کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» برای بچّه ها ساخته نشده است

وی خاطر یادآور شد: آقای کفّاش باید تولید بکند، باید زمینه را برای تولید فیلنامه های خوب در بستر آموزش و پرورش فراهم بکند، باید در آموزش و پرورش فیلنامه نوشته شود و باید فیلم های خوب تولید بشود و بعد همۀ سینما را حمایت بکند؛ نه صرفاً «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» را.

سیّد جواد هاشمی، ضمن انتقاد صریح از نسبت دادن فیلم های غیر ژانر کودک به این ژانر، از آزردگی خاطر خویش در این زمنیه سخن گفته و گفت: فیلم هایی مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» اصلا برای بچّه ها ساخته نشده است؛ باید از خود بپرسیم که چرا مدارس همین طور گر و گر پشت باجه ها صف می کشیدند که بروند «شهر موش ها» را ببینند.

این بازیگر افزود: باید از خود بپرسیم که در «شهر موش ها» چه چیزی برای بچّه ها ارائه شده است و چه چیزی برای ساختن و پرداختن ذهن نوجوان ها داشته است؟ و ادامه داد: خب باید بپذیریم که ما غلط رفته ایم، هم استراتژی غلط بوده است و هم از پایه و زیرساخت نگاه غلط بوده است و به این امر واقفیم که پرداختن به این امر وظیفۀ آموزش و پرورش است.

نمی دانم ماجرا چیست؛ امّا به نظرم همه دارند کوتاهی می کنند

هاشمی ضمن انتقاد از عدم تولید محتوای به روز برای نسل جدید در سینمای ایران اظهار داشت: در سینمای امروز همۀ بودجه را بزرگترها گذاشته اند برای بزرگترها، به خاطر این که خودشان بچّۀ کوچک ندارند و برای اصلاح این امر باید نوه هایشان به سنّی برسند که آن ها ببینند نوه هایشان دارند مسیر غلط را طی می کنند، برای این که بتوانند چهار فیلم به درد بخور برای بچّه ها بسازند که بچّه ها بروند، تماشا بکنند، حرف یاد بگیرند و چیزهای جدید ببینند و یاد بگیرند.

این بازیگر که در سال های 1385، 1388 و 1390، با حضور در سه گانۀ ارزشمند و ارزشی «اخراجی ها» اثر متفاوت مسعود ده نمکی در نگاهی متفاوت به حضور اقشار مختلف مردم در جنگ تحمیلی و دفاع مقدّس به ایفای نقش پرداخته است، ادامه داد: در هماهنگی میان سینما و آموزش و پروش، من معتقدم هر دو طرف اهمال ورزیده و کوتاهی کرده اند.

بازیگر فیلم «راه طی شده» در سال 1384 خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش دارد تا حدودی کوتاهی می کند؛ به جهت این که ما باید ببینیم تفکّر بزرگترهایمان چیست و اگر بزرگترهای ما معتقد هستند که هیچ تفکّری اگر با هنر در آمیخته نشود در عمق جامعۀ ما نفوذ نخواهد کرد، اگر واقعاً این حرف راست است و ما قبولش داریم باید برای کودکان و نوجوانانمان فیلم بسازیم، سرمایه گذاری کنیم و کار بکنیم؛ من نمی دانم ماجرا چیست، امّا به نظر من همه دارند کوتاهی می کنند.

معتقدم که جشنواره رشد خیلی خوب است/فیلم های برگزیدۀ جشنوارۀ رشد در مدارس پشتیبانی شوند

سیّد جواد هاشمی، همچنین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنوارۀ فیلم رشد در حوزۀ ترویج فیلم هایی با محتوای تعلیم و تربیت نیز تصریح کرد: معتقدم که جشنواره رشد خیلی خوب است البته جشنواره ها به صورت شکلی همیشه برای تولید کننده و برای بیننده خوب است؛ امّا باید بپذیریم که فیلم هایی که در جشنوارۀ رشد جایزه می گیرند در فضای سلایق غیر آموزشی و غیر پرورشی انتخاب می شوند و جالب است که همان فیلم هم در مدارس پشتیبانی نمی شود؛ خب تولید این فیلم به چه درد می خورد؟

وی با اشارۀ به این که کلّا در جشنوارۀ فیلم رشد، تا کنون فیلم هایی انتخاب شده اند که در آن دیدگاه داوران با استراتژی آموزش و تربیت فاصله دارد، نیز یادآور شد: خب این آثار با این که انتخاب شده است در آموزش و پرورش حتّی پشتیبانی نمی شود که دانش آموزان و فرهنگیان بروند و این فیلم ها را ببینند؛ وقتی فیلم های تولید شده برای جشنوارۀ رشد در زنگ های پرورشی در مدارس برای دانش آموزان ما پخش نمی شود، جشنواره ها اثری نخواهند داشت.

نباید فرصت دیدن فیلم های جشنوارۀ رشد را از دانش آموزان بگیریم

کارگردان اختاپوس گفت: این فیلم ها ساخته شده است که دیده بشوند و ما نباید فرصت دیدن فیلم های جشنوارۀ رشد را از دانش آموزان بگیریم.

این بازیگر با اشاره به این که روزگار خود را به گیجی و بدبختی زد به پایان رسیده است، ادامه داد: من در فیلمم هشدار داده ام که دختران سرزمینم گول «شهر آرزوها» را نخورند، امّا فیلم من در جشنوارۀ فیلم رشد نبود، فیلم یک معلّم در جشنوارۀ رشد نبود.

هاشمی، ضمن انتقاد از عدم حمایت آموزش و پرورش از حوزۀ آثار سینمایی تولید شده توسّط فرهنگیان افزود: خود جشنوارۀ رشد باید برای دریافت آثار معلّمان و دانش آموزان گام بردارد، باید رشد بگوید سیّد جواد هاشمی فیلمت را برای جشنوارۀ رشد بیاور و بداند که من برای جایزه فیلم نساخته ام.

کارگردان مجوعۀ تلویزیونی «تکیۀ بچّه های محلّه ما»، اظهار داشت: فیلم من به خاطر نفوذ خودم در آموزش و پرورش از حمایت های آموزش و پرورش بهره مند شد چون با دکتر کفّاش رفیق بودم و دلیل دیگری نداشت، امّا امروز وظیفۀ آموزش و پرورش است که فیلم های جشنوارۀ رشد را با چنگ و دندان انتخاب کند که دانش آموزان ببینند.

آرزو می کنم سینمای ما یک قدم به جلو حرکت کند


وی در پایان سخنان خاطر نشان کرد: آرزو می کنم که سینمای ما یک قدم جلو تر از مردم باشد، یعنی این که آن چه را که مردم دوست دارند ارائه نکند، آن چه را که باید دوست داشته باشند، ارائه کند.

هاشمی که در نوروز 1389 با مجموعۀ «دارا و ندار» به کارگردانی مسعود ده نمکی میهمان نوروزی خانه های مردم بوده است، یاد آور شد: سینمای ما یک قدم عقب تر است که ببیند مردم چه چیزی را دوست دارد که آن را بسازد که مردم صرفاً بیایند و فقط صندلی های سالن سینما را پر کنند و ما امروز باید بدانیم که این نقش سینما نیست، متأسّفانه سینمای ما یک قدم از مردم عقب تر است و آرزو می کنم سینمای ما یک قدم به جلو حرکت کند.

گفتنی است سیّد جواد هاشمی در بیست و هفتم دی ماه 1344 در بندر انزلی به دنیا آمده، فارغ‌التحصیل رشتهٔ کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دبیر بازنشستۀ آموزش و پرورش است و در سینمای ایران، از سال 1366 تا کنون در بیست و چهار فیلم سینمائی و هفت مجموعۀ تلویزیونی به عنوان بازیگر به ایفای نقش پرداخته، هشت فیلم بلند را کارگردانی کرده و در دو فیلم سینمایی نیز به عنوان آهنگساز حضور داشته است.

/خبرنگار: امین کردبچه چنگی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار