مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

شکاف سرانه آموزشی به شکاف طبقاتی دامن می زند

خبرگزاری پانا: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به شکاف بالایی که بین سرانه آموزشی مدارس دولتی و غیر دولتی وجود دارد اظهار داشت: سعی می کنیم با حمایت از مدارس دولتی این شکاف را کم کنیم.

کد مطلب: ۳۹۵۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با حضور فانی وزیر آموزش و پرورش، چاوشی معاون استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش، فاضل مدیرکل دفتر وزارتی، چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران آموزش و پرورش مناطق و مدارس تهران امروز سه شنبه 17 شهریور 94 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

اسفندیار چهاربند با اشاره به خصوصیات کلان شهر تهران و ارتباط آن با حوزه تعلیم و تربیت گفت: ما متولی نظام تعلیم و تربیت در شهری هستیم که علاوه بر اهداف ملی و چشم اندازهای بین المللی به عنوان شهری دانش بنیان تعریف شده است. تعلیم و تربیت و سند تحول باید به گونه ای طراحی و برنامه ریزی شود که بتواند پاسخگوی این چشم انداز و اهداف سندتحول باشد.

وی ادامه داد: ما در پی نقشه راهی که برای اجرای سندتحول تهیه شد، سعی کردیم با تهیه مدلی استانی اجرای منویات سندتحول و سیاست های پنجگانه مقام عالی وزارت را در برنامه سالانه اداره کل منطقه و مدارس منعکس کنیم.

چهاربند با برشمردن رویکرد حاکم بر این برنامه گفت: این برنامه در چند بخش تدوین شده که عبارتند از:

*حاکمیت دیدگاه فرصت مدارانه همزمان با تفکر مسئله مدارانه

*برنامه باوری و برنامه محوری

*مدرسه محوری یعنی تغییر نگاه به مدرسه از مجری صرف به مولد فرصت های تربیتی

*یکپارچه نگری در اجرای برنامه درسی در راستای تعالی دانش اموزان: الان در تهران برنامه درسی دچار نوعی آشفتگی شده و انسجام آن به دلیل اعمال سلیقه های مختلف از بین رفته است.

*تنوع بخشی به منابع مالی: برای غلبه برمحدودیت منابع بهترین روش برای تنوع بخشی و تجهیز منابع جدید ایجاد جو رقابت در مدارس است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص عملیاتی شدن این برنامه اظهار داشت: یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این برنامه ریزی عملیاتی این بود که برنامه ها به سه دسته الزامی، اختیاری و انتخابی تقسیم شدند. وقتی می خواهیم به سمت مدرسه محوری برویم نمی توانیم یک برنامه الزامی را از اداره کل به مدرسه تحمیل کنیم.

چهاربند گفت: باید انعطافی در برنامه ها دیده شود مثلا در بحث هویت دینی ما مجموعه ای از اقدامات داریم که بخشی از آن الزامی است، بخشی انتخابی و بخشی اختیاری است. در زمینه هویت اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان بسته هایی تهیه کردیم که در اختیار مدارس می گذاریم و آنها بر اساس سیاست های درون مدرسه ای آن را به مرحله اجرا در می آورند.

وی افزود: برآورد و تامین و تجهیز منابع هم بخشی از این برنامه ریزی عملیاتی است. هر برنامه باید منابعش مشخص شود که مثلا مدرسه ، وزارتخانه یا سایرنهادها آن را تامین می کنند.

تهران صاحب بیشترین بافت فرسوده

چهاربند در خصوص تامین این منابع گفت: 53 درصد از فضای آموزشی تهران از بافت فرسوده است و به نظر می رسد تهران آسیب پذیرترین منطقه کشور از لحاظ بافت فرسوده باشد که ما سعی داریم با تخصیص منابع آن را بهبود بخشیم. همچنین به دلیل ساخت و سازهای انبوه سازان با مشکل فضای آموزشی نیز رو به رو هستیم.

کمبود 115هزار ساعت معلم مرد

وی در خصوص موضوع کمبود نیروی انسانی طی دو سال اخیر گفت: 115 هزار ساعت کمبود معلم مرد داشتیم که با سیاست هایی که اتخاذ کردیم مثل تعدیل رشته ها و شاخه ها آن را به 80 هزار ساعت کاهش دادیم. یعنی 35 هزار ساعت نسبت به سال 91-92 مصرف معلم مرد را تعدیل کردیم.

شکاف 7 برابری سرانه آموزشی مدارس غیردولتی و دولتی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ادامه به موضوع رشد بی رویه مدارس خاص در تهران اشاره کرد و گفت: رشد بی رویه مدارس خاص اعم از نمونه دولتی و استعدادهای درخشان را تعدیل کردیم ولی درعوض کیفیت آن را افزایش می دهیم.

وی در خصوص شاخص رشد سرانه آموزشی در مدارس دولتی گفت: درحال حاضر شاخص سرانه آموزشی در مدارس غیردولتی در مقایسه با مدارس دولتی در دوره ابتدایی 4.6 برابر ، اول متوسطه 5.3 برابر و دوم متوسطه 7.1 برابر است که ما سعی داریم با حمایت از مدارس دولتی این عدالت را برقرار کنیم. چون شکاف سرانه آموزشی می تواند شکاف طبقاتی را دامن بزند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار