کارگردان تلویزیونی «دست به نقد»در گفت و گو با پانا:

90 قسمت آیتم سازی معادل 4 سال دانشگاه رفتن است

خبرگزاری پانا: کارگردان تلویزیونی «دست به نقد» گفت: کارگردان یا بازیگری که 90 قسمت آیتم کار می کند، انگار 4 سال دانشگاه رفته است. زیرا هر روز تجربه هایی دارد که چندان در حوزه تئوری برای او تجربه شدنی نیست.

کد مطلب: ۳۹۳۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد

جواد اصلانی کارگردان تلویزیونی سریال آیتمی «دست به نقد» به خبرنگار فرهنگی پانا درباره مفاهیم این مجموعه گفت: این سریال که از 16 تیرماه در 90 قسمت 25 دقیقه ای کلید زده شد، به مسائل اجتماعی روز و نقد کردن رفتارهای غلط و تلنگر زدن می پردازد.

وی افزود: به نظرم این سریال اگرچه کمدی است، اما نباید چندان انتظار خندیدن از آن داشت. زیرا نگاه اصلی آن نقادانه است. البته کمدی هم ضمیمه آن است که به تلطیف فضای داستان کمک می کند. وعده هایی از مسئولان که محقق نمی شود، معضلات خانوادگی و روابط و مناسبات افراد با یکدیگر در قالب این سریال نقد می شود. کاری هم به درست و غلط بودن این رفتارها نداریم و نتیجه گیری به بیننده واگذار می شود.

اصلانی با اشاره به تجربه دومین همکاری اش با شهاب عباسی ادامه داد: 20 سالی است که شهاب عباسی را می شناسم اما این دومین همکاری من با او بعد از سریال «شکرآباد» است. متاسفانه پیش از این هر بار می خواستیم با هم همکاری کنیم امکان و فرصتش فراهم نمی شد.

این کارگردان در پاسخ به این که وجه تشابه یا تمایز دست به نقد با «خنده بازار» که گروه شهاب عباسی عمدتا به واسطه آن شناخته می شود چیست، ادامه داد: وجه تشابه این دو مجموعه با هم تنها در آیتمی بودن آن هاست. در غیر این صورت هر دو رویکردهای مختلفی به موضوعات و مسائل دارند. از جمله این که خنده بازار جنبه کمیک بیشتری داشت و خنداندن مردم را در اولویت قرار می داد اما در «دست به نقد» همانطور که از نامش پیداست، نقد بر کمدی می چربد. ضمن این که من معتقدم مقایسه کردن آثار با یکدیگر کار درستی نیست. ممکن است یک کارگردان 5 کمدی به دنبال هم بسازد اما قطعا مخاطبان، جنس و نوع کمدی، زمان پخش آن ها با یکدیگر فرق خواهد داشت.

وی به دشواری های ساخت کمدی اشاره و بیان کرد: کمدی ساختن سخت است و آیتم ساختن سخت تر. زیرا باید حداکثر یک داستان را در 5 دقیقه موجز و خلاصه بیان کرد. درست برعکس سریال های کمدی که فرصت برای پرداخت کاراکترها و جا انداختن آن ها را فراهم می کند. کمدی ها حتی برگرفته از آیتم ها هستند. آیتم ها هم خود خلاصه شده سریال هستند.

کارگردان تلویزیونی «شکرآباد» عنوان کرد: من مخالف این نظر هستم که دوره آیتم سازی گذشته است. خود من 20 سال است که در این حوزه کار می کنم و کارم را از آیتم سازی شروع کرده ام. این جنس کار شاید تنها مقوله ای است که بازیگر کمدی را تربیت می کند. زیرا نیاز به بیان، بدن و حافظه خوب دارد. همچنین به دلیل این که باید در طول روز چند شخصیت بازی کرد، قدرت خلاقیت را افزایش می دهد. به جرات می توانم بگویم کارگردان یا بازیگری که 90 قسمت آیتم کار می کند، انگار 4 سال دانشگاه رفته است. زیرا هر روز تجربه هایی دارد که چندان در حوزه تئوری برای او تجربه شدنی نیست.

وی در پاسخ به این که چرا بازیگران و کارگردانان آیتم معمولا حضور در این ژانر را در اولویت قرار می دهند، بیان کرد: در حالت اول ممکن است کارگردان بازیگر آیتم را نپذیرد و از طرفی خود بازیگر هم ممکن است تمایلی برای تجربه کارهایی دیگر نداشته باشد که این هم تصمیم درستی نیست. البته ممکن است بازیگران فکر کنند که با ایفای نقش در سریال، دیگر نمی توانند بداهه اجرا کنند و باید بسیار به متن متکی باشند و این اتفاق را خیلی نمی پسندند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار