رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده در پاسخ به پانا:

انواع حقوق مصرف کننده را احصاء کردیم

خبرگزاری پانا: رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه این انجمن یک تشکل مردمی است که نقش وکیل را در استیفای حقوق آنها به عنوان مصرف کننده ایفاء می کند، گفت: مصادیق بسیار حقوق مصرف کننده را در انجمن احصاء کردیم و در نظر داریم مردم را با حقوق خوود بیشتر آشنا کنیم.

کد مطلب: ۳۹۱۵۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پانا، سیدمحمد جعفری شامگاه دوشنبه هشتم شهریور در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این موضوعی بسیار گسترده و مهم است و باید اقدامات بسیاری انجام داد تا مصرف کنندگان از حقوق خود به درستی آگاه شوند و تولیدکنندگان نیز الزام به رعایت حقوق مصرف کنندگان داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: باید شرایط بازار رقابتی ایجاد شود که تولید کنندگان کالا و خدمات بدانند بدون رعایت حقوق مصرف کنندگان نمی توانند بازار را برای خود حفظ کنند.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده در در پاسخ به پرسشی که موضوع استنکاف فروشندگان از برگه خرید -فاکتور- را جویا شد، گفت: همه فروشندگان ملزم به پرداخت فاکتور در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند، اما نکته اینجاست که خود مصرف کننده نیز به این حق خود آگاه نیست و بارها و بارها ناظرینی را برای بررسی ارائه فاکتور به فروشندگان در سطح شهر اعزام کردیم و متوجه شدیم که به طور عمده مشتریان تقاضای صدور فاکتور نمی کنند.

جعفری تصریح کرد: وظیفه اصلی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان نهادینه کردن حقوق مصرف کنندگان و مطالبه و درخواست آنها در رعایت این حقوق از سوی تولید کنندگان است و باید این حقوق در جامعه نهادینه شود به درستی که اخذ فاکتور حق مسلم مصرف کننده در خرید و دریافت کالا و خدمات است.

وی در ادامه در رابطه با محل استقرار نامناسب دستگاه پُز فروشگاهی نیز عنوان کرد: مطابق قانون باید دستگاه پُز فروشگاهی در محلی مستقر باشد که دسترسی مشتری به آن آسان باشد و از سویی این دستگاه متصل به نرم افزارهای مناسب و مجهز به پرداخت فاکتور باشد.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده همچنین از پیشنهادی مبنی بر روش های تشویقی برای فروشندگان خرد با همفکری اعضای اتاق بازرگانی ایران خبر داد و افزود: بر مبنای یک ایده پیشنهاد می کنیم تا شرایطی که ترس و واهمه فروشندگان برای پرداخت مالیات و ارزش افزوده مانع استفاده سراسری خرده فروشان از دستگاه های پُز است.

جعفری گفت: اگر در یک طرح فروشندگان را برای یک مقطع زمانی پنج ساله از پرداخت بخشی از مالیات معاف کرد و شرط آن را استفاده از دستگاه پُز فروشگاهی اعلام کرد، می توان زمینه مناسب احقاق حقوق مصرف کنندگان را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار پانا که مصادیق حقوق مصرف کننده را جویا شد، عنوان کرد: مصدیق حقوق مصرف کننده بسیار گسترده است و در قانون مربوطه نیز این موارد عنوان شده اما در قانون تک تک این موارد با جزئیات آن اعلام نمی شود بلکه مفاهیم و خروجی آن را با تفسیر قابل دریافت را در آئین نامه های اجرای برای دفاع از حقوق مصرف کننده، مورد بهره برداری قرار دهیم.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده ادامه داد: انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنند مصادیق حقوق مصرف کنندگان را احصاء کرده و در زمنیه های مختلف طبقه بندی شده است و با آگاهی بخشی جامعه نسبت به این حقوق خود می توان زمینه دفاع آنها از حقوق خودشان را فراهم کرد.

جعفری تصریح کرد: نباید فراموش کرد که انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان یک تشکل مردمی و غیر سیاسی، غیر انتفاعی و غیر دولتی است و باید در جایگاهی باشد که اعتماد مردم را جلب کرده و به عنوان وکیل مدافع در مراکز تصمیم گیر حضور پیدا کرده و از حقوق مصرف کنندگان دفاع کند.

وی تأکید کرد: انجمن واضع قانون و یا موضوعی در حوزه اجرا نیست بلکه یک تریبون است و به نمایندگی از مردم وارد عمل می شویم و از حقوق آنها در برابر قدرت هایی که حقوق مصرف کننده را تضییع می کنند، دفاع و حقوق آنها را استیفاء کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار