ستاری:

اشتغال بخش خصوصی با یارانه دولتی ایجاد نمی‌شود

خبرگزاری پانا: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در سفر به اصفهان و در دیدار دانشگاهیان، کارآفرینان و فناوران این استان بر نهادینه شدن فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۳۸۵۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، سورنا ستاری در جمع مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان با بیان این‌که دانش‌آموختگان با کارآفرینی باید بتوانند ضمن افزایش سرانه اشتغال کشور، مشکلات کشور و استان خود را در این زمینه حل کنند، اظهار کرد: کارآفرینی و استارتاپ و شرکت‌های نوپا فرهنگ‌ جدیدی هستند که باید در دانشگاه‌ها نهادینه شوند.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ‌ اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ‌ جدیدی است و پذیرش آن برای کشوری نفتی که خواهان تغییر و اصلاح رویکرد است، دشوار است، ابراز امیدواری کرد معاونت علمی و فناوری با کمک دانشگاه‌ها بتواند این فرهنگ را به درستی پایه‌ریزی و جاری کند.

ستاری به برخی مصادیق این فرهنگ اشاره کرد و گفت: در این فرهنگ هر استاد دانشگاهی می تواند شرکت دانش بنیان خود را ایجاد و از تولید علم کسب درآمد کند؛ این امری مرسوم در همه کشورهای پیشرفته دنیا است و طبق قانون، هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد. استادان دانشگاه می‌توانند با افتخار صاحب شرکت‌های خودشان باشند و بخشی از درآمد این شرکت‌ها نصیب دانشگاه شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به نقش سازنده دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور و با بیان این‌که مشکلات استان و کشور، به دست همین دانشجویان و فارغ التحصیلان و استادان دانشگاهی حل می‌شود، افزود: معاونت علمی از روندی حمایت می‌کند که موجب می‌شود درصد تکیه دانشگاه به بودجه دولتی کاهش پیدا کند و دانشگاه با تکیه بر خلاقیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خود بخشی قابل توجه از درآمدهایش را تامین کند. ضمن این‌که باید عدد قابل توجهی از درآمد دانشگاه‌ها از محل قراردادهای پژوهش، قراردادهای ارتباط با صنعت و انتقال دانش و فناوری تامین شود.

وی با تاکید بر این‌که باید عدد قابل توجهی از بودجه دانشگاه از محل پژوهش تامین شود، افزود: در تمام دانشگاه‌های سرآمد جهان نیز همین اتفاق می‌افتد و دانشگاه‌هایی که پیشرو هستند، حداکثر 10 تا 15 درصد از درآمد خود را از شهریه دانشجویان تامین می‌کنند.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با دانشگاه‌هایی که بخشی از درآمد خود را از محل شرکت‌ها و فروش فناوری تامین می‌کنند، اشاره کرد و افزود: به‌ طور کامل آمادگی داریم در رسیدن به راهکاری برای کاهش هزینه دانشگاه‌ها از محل شهریه حمایت لازم را انجام دهیم.

ستاری با تاکید بر این‌که اشتغال بخش خصوصی با یارانه دولتی ایجاد نمی‌شود، اظهار کرد: باید به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیاموزیم اشتغال به معنای استخدام و کارمندی، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی نیست و معنای حقیقی اشتغال در نوآوری، کارآفرینی و تولید ارزش افزوده نهایتا افزایش سرانه GDP کشور از این طریق است.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به حمایت از مراکز نوآوری و مراکز رشد دانشگاهی عنوان کرد: پروژه‌های مرز دانش محل هزینه دولت است و بر مبنای اولویت بندی، تعیین می‌شود که پروژه پژوهشی تیم تحقیقاتی در چه سطحی است، چه هدفی را دنبال می‌کند و آیا مرز دانشی هست یا خیر، این اولویت‌بندی توسط ستادهای توسعه فناوری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که تجاری‌سازی دانش و فناوری، اصلی‌ترین رویکرد معاونت علمی و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است، به حمایت‌های این معاونت از پژوهش‌های مرز دانشی در قالبت ارائه‌ گرنت‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: سال گذشته معاونت علمی بیشترین حمایت را از پژوهش های مرز دانشی صورت داده است و امسال نیز همین روند ادامه خواهد یافت و حمایت از تداوم رشد تولید علم و کیفی سازی فعالیت‌های پژوهشی و مقالات علمی به ویژه حمایت از پژوهش های مرز دانش و توسعه فناوری‌های راهبردی یکی از وظایف اصلی و اولویت دولت است که معاونت علمی برنامه های متعددی در این حوزه طراحی و اجرا می کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به تخصیص سهمیه‌ای متمرکز برای نخبگان دانشگاه آزاد و اعمال نگرش‌های جدید در آیین‌نامه‌ها و اولویت‌های بنیاد ملی نخبگان گفت: نگرش فرهنگی جدید در بنیاد ملی نخبگان نیز حاکم است و با اصلاح آیین‌نامه‌های بنیاد، تلاش شده این نگرش جدید اعمال شود.

بر اساس این گزارش، ستاری همچنین با حضور در جلسه شورای معاونین شهرداری اصفهان، با بیان این‌که شهرداری‌ها هم بازار بزرگی هستند و هم می‌توانند بازارسازی کنند، حل مشکل شهری را یک فرصت برای اشتغال‌زایی دانست و افزود: اگر با دید تجاری به موضوعات نگاه کنیم، حل هر معضل شروع یک اشتغال خواهد بود و می‌تواند به یک مکانیزم برد برد منجر شود. سود جانبی آن حفظ محیط زیست است و سود اصلی آن ایجاد درآمد است.

وی با اشاره به این‌که مرکز نوآوری شهری، می تواند ضمن حل مشکلات شهری، خلاقیت جوانان را در قالب استارتاپ ها و شرکت های نوپا پرورش دهد، گفت: از شرکت‌هایی که از دل این مراکز نوآوری خارج می‌شوند، سهمی به شهرداری تعلق می گیرد و از همین طریق می‌تواند درآمد بالایی ایجاد کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که مراکز نوآوری زایشگاه شرکت‌های دانش بنیان هستند، اظهار کرد: این مراکز جایی هستند که شرکت‌ها در دل آنان زاییده می شوند و بعد از یک تا دو سال نگهداری و مراقبت، می‌توانند به رقابت در عرصه تجاری بپردازند.

ستاری با تاکید بر این که توجه ما باید به سنت‌ها و مزیت‌های سرزمینی متمرکز باشد، گفت: با توجه به مزیت‌های سرزمین نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و با تمرکز بر مزیت‌های استانی، اقتصاد هر استان را رونق ببخشیم.

وی با اشاره به این‌که خام فروشی در اقتصاد دانش‌بنیان بی معناست، ادامه داد: راجع به اقتصادی صحبت می‌کنیم که قرار است در یک سازو کار برد - برد دودکش‌ها را جمع کنیم. اصفهان ظرفیت‌ها و مزیت‌های ذاتی دارد که با تمرکز بر آن‌ها می توان اقتصاد این استان را رونق بخشید. صنایع دستی فراموش شده‌ای دارد که احیا و تقویت آنها زمینه بالای کسب درآمد را فراهم می‌کند.

رئیس ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست کشور از روند بی‌رویه توسعه صنعتی در استان اصفهان بدون توجه به ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و توانایی این استان ابراز تاسف کرد و افزود: در حال حاضر با تمام سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در اصفهان این استان جزو مناطق با نرخ بیکاری بالاست و در کنار آن دچار مشکلات زیست محیطی شده است.

وی نقش مشارکت‌های مردمی در حل معضلات شهری را غیر قابل انکار دانست و افزود: از معضلات فرهنگی و اجتماعی یا حوزه پسماند حمل و نقل و شهرسازی می‌توان ضمن حل مشکلات، درآمد ایجاد کرد، به شرطی که نوآوری و نیروی انسانی متخصص در کنار هم به حل این مشکلات کمک کنند.

ستاری صبح دیروز، بیست و ششم مرداد ماه در ادامه سفرهای استانی خود به استان اصفهان سفر کرد و مورد استقبال استاندار، اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن قرار گرفت.

وی در این سفر یک روزه به بازدید از دستاوردهای فناورانه و پژوهشی استان پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار