سخنگوی ناجا خبر داد؛

برخورد باخودروهای دارای سرنشین بی حجاب/فروش مانتوهای شیشه‌ای تخلف است

خبرگزاری پانا: سخنگوی ناجا با اشاره به اجرای جریمه 100 هزار تومانی بی‌حجابی برای سرنشینان خودرو گفت: ‌طرحی در مجلس با این عنوان مطرح بوده اما در صورت تصویب نیز هنوز به ما ابلاغ نشده است اما آنچه که مسلم است در این زمینه جریمه برای پلاک خودرو و صاحب ماشین اعمال خواهد شد.

کد مطلب: ۳۸۴۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سردار منتظرالمهدی امروز در نشستی خبری با اشاره به آثار زیانبار انتشار اخبار کذب در جامعه، گفت: در چند روز گذشته خبری مبنی بر اینکه دو سارق در شمال غرب پایتخت توسط پلیس کشته شده‌اند منتشر شد که پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم که این خبر به کلی کذب بود. متاسفانه امروز به ویژه در فضای مجازی شایعاتی از این دست به وفور و با سرعت بالایی منتشر می‌شود.شایعات جرم تلقی می‌شود و برابر قانون هر کسی سخن و ماجرایی به کذب جهت گمراه کردن دیگران بیان کند علاوه بر حبس، جریمه نقدی نیز می‌شود.

سخنگوی ناجا افزود: افرادی که مبادرت به انتشار شایعات در جامعه می‌کنند معمولا دارای شخصیت مریضی هستند و از تعرضات روحی و روانی رنج می‌برند و به دنبال ایجاد فضایی هستند که خود را در کانون توجه دیگران قرار دهند و متاسفانه به دلیل هیجانی بودن چنین اخباری افراد به این اخبار توجه و بعضا در انتشار آن سهیم می‌شوند لذا خواهشمندیم که اخباری که می‌شنوید ابتدا در مورد صحت آن بررسی لازم را انجام دهید.

وی در ادامه با اشاره به دو پرونده سرقت در شهر مشهد، گفت: تمام سارقینی که در چند ماه اخیر در بانک‌های مشهد مبادرت به سرقت کرده‌اند در حال حاضر دستگیر شده‌اند. متاسفانه در برخی مواقع با توجه به اهمیت لحظه‌ها برای دستگیری سارقین، برخی افراد علاوه بر اینکه مانعی برای سارقین ایجاد نمی‌کنند تسهیلاتی نیز برای آنها فراهم می‌کنند ، به طوری که در سرقت‌های اخیر شهر مشهد یکی از سارقین کلید موتور خود را در بانک جا می‌گذارد و یکی از مراجعینی که در بانک حضور داشته در لحظه آخر با اشاره به سارق به او می‌فهماند که کلید خود را جا گذاشته است.

سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: در پرونده دیگری فردی 55 ساله و طلاساز برای حمل چهار کیلوگرم طلا از ساک دستی استفاده می‌کند و این ساک را در صندلی عقب ماشین خود قرار می‌دهد. دیری نمی‌پاید که راکبین موتورسوار کیف را برداشته و متواری می‌شوند. این سارقین دستگیر می‌شوند و در بررسی‌ها مشخص می‌شود که شاگرد طلاساز که جوانی حدود 24 ساله بوده و 16 سال در این طلافروشی کار می‌کرده اطلاعاتی در اختیار سارقین قرار داده است.

منتظرالمهدی با اشاره به پرونده سرقت از کاربران بانک در استان البرز، گفت: فردی توسط پلیس استان البرز دستگیر شد که مبلغ پنج میلیارد تومان از مراجعین به یکی از بانک‌های استان البرز را به سرقت برده بود در این پرونده یکی از کارکنان بانک با افتتاح حساب‌های صوری، از حساب کاربران برداشت می‌کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره انفجار بمب در شهرستان ارومیه، گفت: این انفجار، انفجار بمب نبوده و در این حادثه یک نارنجک دستی بخاطر کدورت و کینه فردی در داخل کتابفروشی انداخته می‌شود که متاسفانه بر اثر آن یک نفر کشته و دو نفر مجروح می‌شوند. ظرف مدت دو ساعت پس از این حادثه فردی که نارنجک را پرتاب کرده بود دستگیر شد و علت این کار خود را طلب خود از صاحب کتابفروشی عنوان کرد. ضمن اینکه در بررسی این پرونده مشخص شد فردی که نارنجک را پرتاب کرده 15 سال پیش نیز مرتکب قتلی شده بود که در جریان این پرونده این قتل نیز کشف شد.

سخنگوی نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تردد و نابسامانی در حرکت موتورسیکلت‌ها نیز گفت: 3.5 میلیون موتوسیکلت داریم که هر یک از آنها شش برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند و اعتراضاتی نیز در خصوص نحوه حرکت آنها در خیابان‌ها وجود دارد. در حال حاضر در منطقه 12 شهرداری تهران طرحی با عنوان انضباط اجتماعی در حال اجرا است که در آن نحوه ساماندهی موتورسیکلت‌ها در نظر گرفته شده است. به اذعان رییس پلیس راهور ناجا حدود 80 درصد مشکلات با اجرای این طرح در این محدوده حل شده است. اگر آثار مثبت اجرای این طرح در منطقه 12 تثبیت شود این طرح به سایر مناطق نیز تسری پیدا خواهد کرد.

منتظرالمهدی در خصوص حضور بانوان در مشاغل مختلف، گفت: حضور بانوان در مشاغل مختلف را قانونگذار مشخص می‌کند و اینکه در چه مشاغلی بانوان نمی‌توانند حضور داشته باشند نیز توسط قانونگذار مشخص می‌شود.

وی در خصوص ارائه مانتوهای شیشه‌ای در مانتوفروشی‌ها، گفت: ارائه این نوع از مانتوها توسط مانتوفروشی‌ها تخلف است چرا که این نوع مانتو به عنوان لباس مجلسی محسوب می‌شود و باید در مغازه‌هایی که چنین لباس‌هایی را عرضه می‌کنند به فروش برسند. البته نظارت بر این موضوع بر عهده اتحادیه و صنف است ولی برابر درخواست آنها پلیس نیز در این زمینه کمک می‌کند و افرادی که تخطی می‌کنند با آنها برخورد خواهد شد.

سخنگوی ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای جریمه 100 هزار تومانی بی‌حجابی برای سرنشینان خودرو نیز گفت: ‌طرحی در مجلس با این عنوان مطرح بوده اما در صورت تصویب نیز هنوز به ما ابلاغ نشده است اما آنچه که مسلم است در این زمینه جریمه برای پلاک خودرو و صاحب ماشین اعمال خواهد شد.

وی در خصوص اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (LEZ) نیز گفت: در این طرح خودروهای آبی با استاندارد یورو 5 که بیشتتر شامل خودروهای هیبریدی و برقی هستند تا پایین‌ترین رده استاندارد که شامل خودروهای قرمز هستند اجازه تردد داده می‌شود اما باید به این نکته توجه کنیم که در بسیاری از این کشورها این طرح اجرا و نتیجه موثری داشته اما اجرای آن در کشور ما نیازمند زیرساخت‌های لازم است که برخی از آنها هنوز در کشور ما فراهم نشده از جمله اینکه بعد از طی 200 تا 300 متر باید شهروندان به وسیله نقلیه عمومی دسترسی داشته باشند.

منتظرالمهدی در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده قتل‌های زنجیره‌ای گنبد که از سال 78 اتفاق افتاده و قاتل در این پرونده به 11 قتل اعتراف کرده، گفت: متاسفانه امروز سارقین و قاتلین بسیار حرفه‌ای شده‌اند و قاتل این پرونده نیز با همکاری دو فرزند خود با استفاده از شگردهای مختلف مبادرت به قتل می‌کرده اما نیروی انتظامی پس از گذشت این سال‌ها توانست در نهایت قاتل این پرونده را کشف کند.

سخنگوی نیروی انتظامی تاکید کرد: زمانی که قتلی صورت می‌گیرد بلافاصله رسیدگی به آن جزو ضروریات پلیس آگاهی قرار می‌گیرد و باید حتما نسبت به آن پاسخ داده شود. ضمن اینکه خود فرماندهی ناجا نیز این پرونده‌ها را پیگیری می‌کند.

وی در خصوص فعالیت سایت‌های همسریابی نیز گفت: هیچ سایت همسریابی مجازی وجود ندارد به جز یک سایت همسرگزینی که مبتنی بر آموزه‌های دینی و وابسته به موسسه تبیان فعالیت می‌کند. اخیرا حدود 700 سایت همسریابی غیرمجاز که فعالیت‌ می‌کردند مسدود شدند. در پرونده‌ای نیز فردی با همین روش اطلاعات خانم‌ها را جمع‌آوری و سپس مبادرت به اخاذی از آنها می‌کرد که توسط نیروی انتظامی دستگیر شد ولی اثرات روانی که این اقدامات روی قربانیان می‌گذارد تا مدت‌ها مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد می‌کند.

منتظرالمهدی در خصوص نظر خود در عملکرد دولت یازدهم نیز گفت: برای دولتمردان عزیزمان آرزوی توفیق و موفقیت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اکران فیلم «رستاخیز» نیز گفت: در خصوص برخی اتفاقات که در جریان اکران این فیلم افتاده است در نیروی انتظامی پرونده‌ای تشکیل شده که به محض وصول نتیجه به شهروندان اعلام خواهد شد.

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص تخریب مسجدی متعلق به اهل سنت در شمال غرب تهران نیز گفت: یک ساختمان چهار طبقه که تغییر کاربری داشته است توسط شهرداری تهران و برابر رای کمیسیون ماده 100 با آن برخورد شده اما به هیچ عنوان در تخریب آن یگان ویژه حضور نداشته و تنها ماموریت سد معبر در تخریب آن حضور داشتند.

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص سرقت مجسمه‌های شهر تهران و رسیدگی به این پرونده نیز گفت: هر مجسمه‌ای که ساخته می‌شود باید یک مامور برای نظافت و سایر رسیدگی‌ها داشته باشد اما تاکنون هیچگونه شکایتی از طریق شهرداری و یا پست در خصوص آخرین سرقت مجسمه به پلیس نشده البته به سرنخ‌هایی رسیدیم که به زودی اعلام خواهیم کرد.

منتظرالمهدی با اشاره به اینکه هرگونه تصمیم‌گیری درباره فعالیت و عدم فعالیت شبکه‌های اجتماعی بر عهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است، گفت: این کارگروه زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند که نیروی انتظامی نیز یکی از اعضای این کارگروه است.

وی در خصوص بکارگیری سربازان وظیفه در وزارتخانه‌ها نیز گفت: تا زمانی که به توان نیروهای مسلح لطمه‌ای وارد نشود با توافق ستادکل نیروهای مسلح می‌توان تعدادی از سربازان را در اختیار وزارتخانه‌ها قرار داد البته این کار منوط به موافقت ستادکل نیروهای مسلح است.

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش آقایان نیز گفت: پوشش یک هنجار اجتماعی است و همگان باید بر اساس هنجارهای اجتماعی عمل کنند. بر همین اساس و با توجه به اینکه پوشش هر فرد نشانه شخصیت اوست از همه آقایان درخواست می‌کنیم تا در خصوص پوشش‌شان هنجارها را رعایت کنند اما اگر فردی اصرار بر هنجارشکنی کند برابر قانون با وی برخورد می‌شود.

منتظرالمهدی در تشریح حریم داخل خودروها، گفت: چنانچه خودرویی دور از انزار و خارج شهر باشد داخل آن به عنوان حریم خصوصی محسوب می‌شود ولی در شهر جزو حریم خصوصی به حساب نمی‌آید.

وی در خصوص برگزاری برخی عروسی‌های مختلط در باغ‌های اطراف تهران نیز گفت: اماکن نیروی انتظامی بر اساس قانون برخورد لازم را با برگزاری عروسی‌های مختلط در باغ‌های اطراف تهران انجام می‌دهد. متاسفانه در برخی باغات که ملک شخصی هستند چنین اتفاقی روی می‌دهد که اگر شکایتی باشد و یا این موارد مشاهده شود برخورد لازم صورت می‌گیرد.

سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص نحوه نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه نیز گفت: نظارت بر این صنوف بر عهده صنف و اتحادیه است اما چنانچه درخواست و شکایتی در این زمینه باشد ما هم اقدامات قانونی را انجام خواهیم داد.

منتتظرالمهدی در خصوص تمهیدات پلیس برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در انتهای سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی ما ایجاد فضایی بسیار مثبت و آرام است و امیدواریم این فضا در کنار آرامش، رقابت‌برانگیز نیز باشد اما برابر مشی پلیس از آمادگی حداکثری برای مقابله با چالش‌های حداقلی برخوردار هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری کنسرت‌ها و نحوه اخذ مجوز آنها، گفت: برای برگزاری و برپایی هر کنسرتی اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم است اما این مجوز برای برگزاری کنسرت‌ها کافی نیست چرا که علاوه بر آن باید از اداره اماکن پلیس نیز مجوز لازم اخذ شود. در برگزاری کنسرت‌ها روال اینگونه است و اگر همگان بر مدار قانون حرکت کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار