پاسخ پروفسور نوام چامسکی به پرسشی درباره آینده اسرائیل

خبرگزاری پانا: تاکنون بارها بر این موضوعات تاکید کرده‌ام. تا زمانی‌که آمریکا بر اجماع بین‌المللی برای خلق توافق مانعی گردد و تا زمانی‌که به حمایت از اعمال اسرائیل ادامه دهد، ما نمی‌توانیم به هیچ گونه پیش رفتی برسیم. رفتارها و اعمالی که در روندی رومزه حتی بیان‌شان نیز بر زبان سخت‌تر از پیش می‌شود.

کد مطلب: ۳۷۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، چندی پیش، گروهی از اندیشمندان جهان که در میان آنان برندگان جایزه نوبل صلح حضور دارند، با انتشار نامه‌ای خواستار تحریم بین‌المللی اسرائیل به دلیل رفتارهای غیر انسانی و کشتارهایش در غزه شدند. در این نامه آمده بود: «دور جدید تجاوز اسرائیلی‌ها علیه یک و نیم میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه اشغالی و حصرشده، و مصونیتی که آگاهانه به اسرائیلی‌ها داده شده و آن‌ها را به آغاز فصل جدیدی از نقض چند ده ساله قوانین بین‌المللی و حقوق فلسطینی‌ها قادر کرده، موجب وحشت است. به عقیده ما لازم است فورا ممنوعیتی الزام‌آور و فراگیر علیه صادرات تسلیحاتی به اسرائیل، تصویب شود.»

از جمله امضاکنندگان این نامه، پروفسور نوآم چامسکی ـ اندیشمند آمریکایی و برنده جایزه صلح نوبل و همچنین استاد دانشگاه ام.آی.تی ـ بود. چامسکی پیش‌تر از این هم به طور مکرر رفتارهای رژیم صهیونیستی و متحدان و حامیانش را زیر سؤال برده و از این تحرکات انتقاد کرده بوده است. او به ویژه تاکید خاصی بر نقش آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی داشته است و این حمایت را مؤثر و مایه بقای این رژیم می‌داند. همان‌طور که در متن نامه فوق‌الذکر که به امضای 52 چهره بین‌المللی رسیده بود، نیز با اشاره به آمریکا و اتحادیه اروپا به خاطر فروش تسلیحات به رژیم اشغال‌گر قدس آمده است: «در حالی که آمریکا بزرگ‌ترین حامی اسرائیل است و سالانه میلیاردها دلار در زمینه تامین سخت افزارهای پیشرفته نظامی برای اسرائیل هزینه می‌کند، نقش اتحادیه اروپا نباید نادیده گرفته شود، به خصوص یارانه‌هایی کلانی که این اتحادیه در قالب برنامه‌های تحقیقاتی به اسرائیل پرداخت می‌کند.»

معادلات بین رژیم صهیونیستی و آمریکا اگرچه همواره به طور مثبت و پایداری جریان داشته است اما آن‌طور که روشن است این رابطه به طور مطلق به تحکیم پایه‌های اسرائیل و ادامه حیات آن کمک می‌کند. در همین زمینه، پروفسور نوآم چامسکی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیش‌بینی آینده حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: «تاکنون بارها بر این موضوعات تاکید کرده‌ام. تا زمانی‌که آمریکا بر اجماع بین‌المللی برای خلق توافق مانعی گردد و تا زمانی‌که به حمایت از اعمال اسرائیل ادامه دهد، ما نمی‌توانیم به هیچ گونه پیش رفتی برسیم. رفتارها و اعمالی که در روندی رومزه حتی بیان‌شان نیز بر زبان سخت‌تر از پیش می‌شود.»

او همچنین درباره روند آتی درباره این رفتارها افزود: «هنوز هیچ نشانه‌ای از محو این رفتارها نیست اما هیچ‌چیزی تا ابد در سایه باقی نمی‌ماند.»

نوآم چامسکی، چندی قبل از در گفتگویی دیگر با یکی از خبرگزاری‌ها درباره جنگ غزه و حمایت‌های آمریکا عنوان کرده بود: «در ابتدا باید توجه داشت که آمریکا و اسرائیل مدت زمان مدیدی است که با مردم غزه در جنگ هستند و تنها می توان آنرا در حال حاضر آخرین اقدام آنها علیه مردم غزه دانست.» چامسکی در خصوص هدف اسرائیل از درگیری‌های اخیر نیز بر آن است که اهداف این حمله نیز مانند حملات پیشین است و اتفاق جدیدی نیفتاده است. چامسکی با اشاره به اینکه اسرائیلی ها این بار پرتاب راکت از سوی حماس را دستاویز و بهانه حملات خود قرار داده اند گفت: «مانند همیشه تنها و شیوه‌ای که برای توقف درگیری‌ها وجود دارد توافق برای یک آتش بس از سوی دو طرف است اما این چاره اصلی برون رفت از بحران غزه نیست.»

اندیشمندانی که چهره بین‌المللی دارند بر رفتارهای خصمانه آمریکا و اسرائیل واقف‌اند و به نظر می‌رسد این وقوف همچنان گسترش خواهد یافت. اما آیا در ذهن‌ها و رفتارهای تصمیم‌گیران و دولتمردان آمریکایی افکاری با ابعاد انسانی شکل خواهد گرفت؟ چامسکی این موضوع را به خوبی پاسخ داد: «هیچ‌چیز تا ابد در سایه باقی نمی‌ماند.»

منبع: فردا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار