معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان در گفت و گو با پانا:

اصلاح الگوی کشت در سال آینده/میناب دشت ممنوعه است

خبرگزاری پانا : معاون بهبود و تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: اصلاح این الگو تنوع بخشی به کشت است با این طرح کشاورزان را از حالت تک کشت به چند کشت پیش می روند و کشت های متنوع را برای آن ها ایجاد خواهد شد.

کد مطلب: ۳۷۷۱۳۱
لینک کوتاه کپی شد

سید سعید مدرس در گفت و گو با خبرنگار پانا از بندرعباس گفت: سطح زیر کشت و اصلاح الگوی آن در سال زراعی 95-94 از مهم ترین برنامه های اصلی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان است .


وی افزود: در سال گذشته بر اساس برنامه های الگوی کشت که داشته ایم به کشاورزان آن منطقه اعلام شد که چه نوع سطح محصولی کشت کنند .


معاون بهبود و تولیدات گیاهی گفت: عمده ی کشاورزان محصولات سبزی و صیفی ، محصولات پر رونق مانند گوجه فرنگی ، خیار سبز ، لوبیای سبز ، فلفل سبز و پیاز را سطح زیر کشت خود برده بودند که نتیجه ی آن افزایش تولید و عرضه ، در نهایت کاهش قیمت و به ضرر کشاورزان تمام ، اما با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته امسال سطح الگوی کشت اصلاح خواهد شد.

مدرس عنوان کرد: اصلاح این الگو تنوع بخشی به کشت است ، با این طرح کشاورزان از حالت تک کشت به چند کشت پیش می روند و کشت های متنوع را برای آن ها ایجاد خواهد شد.


وی اظهار کرد: بر اساس طرح ، اصلاح کشت را برای کشاورزان در مناطق مختلف با توجه به شرایط آب و هوایی فراهم آوردیم و این طرح به محصولات رونق و ترویج می بخشد و امروز توانسته ایم سطح زیر کشت را کاهش کنیم ، افزایش عملکرد داشته باشیم و تقریبا 20 درصد به هدفمان رسیده ایم.


معاون بهبود و تولیدات گیاهی هدف از اصلاح این طرح را کاهش سطح زیر کشت دانست و یاد آور شد: بیشتر محصولاتی کشت می شوند که آب کمتری نیاز دارند و با کاهش هزینه ها تولید کاسته ، مصرف سفره های زیر زمینی کم و در حقیقت خاک های ما شور و دشت ها ممنوعه نمی شود و محصولات پایدار خواهیم داشت.

شهرستان میناب چندین سال دشت ممنوعه اعلام شده است


مدرس با اعلام اینکه شهرستان میناب چندین سال است دشت ممنوعه اعلام شده است اذعان داشت: متاسفانه به دلیل مصرف زیاد آب در درشت های میناب این شهرستان چندین سال است که دشت ممنوعه اعلام شده ، و اجازه کشت و کار بیش از اندازه و برداشت آب با حراست های بیشتری صورت گرفته است.


وی افزود: با وجود همه خشکسالی ها و کاهش بارندگی ، سطح آب های زیر زمینی دشت های میناب دچار افت شده ، و وقتی آب های زیر زمینی از بین می روند حفره ها جایگزین آن می شوند و در اثر فشار خاک و زمین فروچاله به وجود می آید و چندین سال است که این شهرستان با خشکسالی و فروچاله ها دست و پنجه نرم می کند و تنها راه نجات از این عارضه ، مصرف آب و سطح زیر کشت کم ، و یک مدیریت در تولید می باشد.


آمار سطح زیر کشت زراعی سال گذشته هرمزگان


معاون تولید وبهبود تولیدات گیاهی هرمزگان بیان داشت : در سال زراعی گذشته گوجه فرنگی 13 هزار هکتار ، بادمجان 9 هزار هکتار و پیاز 10 هزار و 500 هکتار کشت شده است.


سید سعید مدرس افزود: برنامه سال آینده ما کاهش سطح 30 درصدی سطح زیر کشت است و به دلیل کاهش هزینه های تولید و مصرف آب می خواهیم از ارقامی استفاده کنیم که راندمان سطح تولیدمان افزایش یابد با این عمل سطح عملکردمان کم نمی شود و در همان حد خود باقی می ماند.


وی خاطر نشان کرد: از تمام کشاورزان عزیز خواهش دارم که نسبت به مصرف و کشت محصول طبیعی مدیریت ویژه ی داشته باشند تا این دشت ها برای نسل های حفظ شوند.

/علی کریمی حاجی خادمی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار