شهداد دروازه ی کویر لوت

خبرگزاری پانا:فرماندار کرمان در جلسه با دبیر همایش کویر شناسی کرمان در جشنواره هفته فرهنگی اقتصادی کرمان با بیان اینکه ارزانترین مشاغل ، مشاغل خّرد روستایی هستند اذعان داشت : ایجاد شغل در یک کارخانه صنعتی چند صد میلیون هزینه و سرمایه گذاری نیاز دارد اما در مشاغل خرد به این سرمایه گذاری عظیم نیازی نیست و با کمترین مبالغ می توان مشاغل پایداری ایجاد نمود .

کد مطلب: ۳۷۷۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی فرمانداری کرمان،محمدعلی توحیدی با بیان این نکته که برخی مشاغل روستایی اعم از تولید مواد لبنی و محصولات باغی و زراعی ، جزء مشاغلی هستند که تولیدات آنها همیشه مورد نیاز جوامع شهری است گفت : یک اشتغال صنعتی ممکن است با وجود سرمایه گذاری هنگفت در تحولات بازار زمین گیر و از گردونه اقتصادی خارج شود اما مشاغل خردی مانند تولید تخم مرغ ، عسل ، لبنیات و ... شغل پایداری است که به دلیل نیاز همیشگی به آنها ، در تلاطم بازار پایدار می ماند .

وی افزود : یکی از مشاغلی که در بحث مناطق کویری کارچندانی روی آن انجام نشده ، کویرگردی است که طرفداران زیادی هم دارد که تمایل به دیدن مناطق بکر کویر دارند اما زمینه آن ایجاد نشده در حالی که کشورهای همسایه ما از همین شنها و مناطق کویری تنها با چند دستگاه خودرو درآمدهای کلانی بدست می آورند .
فرماندار کرمان با اشاره به چشم اندازها و جاذبه های بی نظیر کویر لوت ابراز داشت : کویر شهداد ، کلوتهای عظیم ، نِبکا وگلدان های طبیعی آن ، که دیدنشان هم حیرت آور و اعجاب انگیز است همه نشانه هایی از عظمت خالق و سراسر درس خداشناسی است اینها قابلیت ها و ظرفیت هایی هستند که باید شکوفا شوند .
وی اضافه کرد : گاهی فراهم کردن برخی حداقل ها برای بعضی افراد سبب ایجاد اشتغال برای آنها و در ادامه جلوگیری از بسیاری از بزه های اجتماعی خواهد شد ما مسئولیم که رفاه و آسایش مردم را تامین کنیم با ایجاد یک حرکت اقتصادی و شکوفایی و پویایی اقتصاد محلات و جوامع روستایی زمینه یک زندگی آسوده و خوب برای مردم محلی فراهم خواهد شد .
توحیدی ادامه داد : خداوند نعمات و برکات فراوانی در کویر قرار داده است که باید کشف و مورد بهره برداری قرار گیرند کویر یک دارایی برای ما محسوب می شود بایستی زیرساختها ، امکانات موجود و کمبودها را شناسایی کنیم . با تعریف مسیرهای گردشگری در کویر شهداد ، احداث جان پناه ها و تعیین مکانهایی برای استراحت یا اسکان گردشگران می توان علاوه بر جذب کویر نوردان و توریست ها ، مشاغلی را برای مردم محلی بوجود آورد که درآمدش در مقایسه با بسیاری از مشاغل قابل ملاحظه است .
وی با اشاره به انجام برخی اقدامات که متناسب با ظرفیتها و نیازهای مناطق و شهرها صورت نگرفته خاطرنشان کرد : برخی سیاستهای اقتصادی متناسب با نیاز مناطق اتخاذ نشده از جمله احداث کارخانه برزنت یا تولید پوشاک در گلباف که نه بازار فروشی در گلباف دارد و نه مواد اولیه اش در آنجا تولید می شود لذا درآمدزا نیستند .
توحیدی گفت : شهداد می تواند در فصل خنک سال شهری مانند قمصر کاشان باشد باز شدن گلهای زیبا ، به بار نشستن درختهای توت سیاه که در هیچ جای ایران در این زمان وجود ندارد ، برداشت گوجه سبز و چغاله بادام در اسفندماه که به دلیل نوبرانه بودن هر کیلو دهها هزار تومان قیمت خواهد داشت و ... از قابلیت هایی است که در شهداد وجود دارد .
رشیدی دبیر همایش کویرشناسی در جشنواره هفته فرهنگی ، اقتصادی کرمان نیز گفت : بایستی از موفقیت پیش آمده به منظور معرفی در خور شأن کرمان و کویر لوت استفاده کرد همایش هفته فرهنگی ، اقتصادی کرمان که از تاریخ 16 تا 23 مردادماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار می گردد بستر مناسبی است که جاذبه های کویر و زیبایی های بی نظیر آن شناسانده شود .
وی خاطرنشان کرد : در حوزه کویر متولی خاصی وجود ندارد لذا در خور آن اقدامی صورت نگرفته است .
رشیدی اضافه کرد : کویر لوت به سه بخش شمالی ، مرکزی و جنوبی تقسیم شده است و استان کرمان از هر سه قسمت سهم دارد که شهداد به عنوان دروازه کویر لوت جا افتاده است ، زیباترین آبشار کویر لوت در حوزه کرمان قرار دارد خانه های برخی اهالی با نام خانه های بوم گردی برای پذیرایی از گردشگران در منطقه شهداد آماده شده که می تواند در اقتصاد منطقه نیز موثر باشد .
وی با تاکید بر اهمیت راه اندازی تورهای کویرگردی گفت : باید مسیرهای مطمئن و جذابی را برای گردشگران در کویر معرفی نماییم که علاوه بر داشتن امنیت ، امکان ارائه برخی خدمات به آنها نیز در طول مسیر وجود داشته یا ایجاد شود و ضمن استفاده از افراد بومی و آشنا به کویر ، توضیحات لازم به توریست ها و گردشگران ارائه شود .
رشیدی ابراز داشت : به زودی با همکاری فرماندار محترم کرمان دو مسیر به عنوان خط گردشگری در کویر شهداد و گلباف شناسایی و معرفی خواهیم نمود ضمن اینکه سعی خواهیم کرد در جشنواره هفته فرهنگی اقتصادی کرمان در تهران کویر لوت را در سه بخش به لحاظ استعدادهای نهفته و جغرافیا و حیات گیاهی و جانوری و زیبا شناختی آن معرفی نماییم .


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار